سرخط خبرها

افزایش تعداد نانوایی‌های اطراف حرم مطهر؛ به‌زودی

  • کد خبر: ۱۰۱۹۷
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
افزایش تعداد نانوایی‌های اطراف حرم مطهر؛ به‌زودی
گلایه شهروندان و زائران به فرماندار و شهردار منطقه ثامن جواب داد
شجاع
خبرنگار شهرآرامحله
از تصاویر قدیمی که هنوز هم می‌توان نمونه آن را در این روز‌ها در اطراف حرم مطهر دید، وجود صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌هاست. تصویری که سال‌هاست با زیادشدن نانوایی‌ها و تغییر ذائقه تغذیه مردم، کمتر در شهر به‌چشم می‌خورد. حال آنکه در اطراف حرم مطهر این وضعیت به‌قوت گذشته باقی است؛ آن‌هم به این دلیل که تعداد نانوایی‌ها به‌شدت کم است. موضوعی که گلایه مردم و زائران بود و بعد از مدت‌ها با بازدید‌های کمیته آسیب‌شناسی منطقه ثامن بیشتر به چشم آمده است و حتی دستور فرماندار را هم برای رفع مشکل مردم در این حوزه به همراه داشته است.

۴ خیابان اصلی و فقط ۲ نانوایی!
جدا از بازدید‌های کمیته آسیب‌شناسی که کارشناسانشان یکی از شکایت‌های اصلی مردمی را در کمبود نانوایی ثبت کرده‌اند، حضور خبرنگار شهرآرامحله ساعت ۶:۳۰ صبح در تعدادی از نانوایی‌های اطراف حرم مطهر، نشان می‌دهد که مردم از ایستادن طولانی برای خرید نان گلایه دارند. مظلومی، از زائر‌های بیرجندی، این ایستادن را تجربه هرسالش در مشهد می‌خواند و می‌گوید: هرسال در فصل پاییز و بهار چندین‌بار با خانواده برای زیارت به مشهد می‌آییم و هربار برای خرید نان این صف‌ها را می‌بینم و خودم هم برای خرید در صف می‌مانم.
او با اشاره به کم‌بودن تعداد نانوایی‌ها در اطراف حرم می‌افزاید: من در این سال‌ها در همه خیابان‌های اصلی اطراف حرم که شامل طبرسی، شیرازی، نواب و امام‌رضا (ع) می‌شود، در خانه زائر‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها ساکن شده‌ام و در هر ۴ خیابان هم همیشه برای خرید نان مشکل داشتم و باورم نمی‌شود که در بین این ۴ خیابان اصلی فقط ۲ نانوایی وجود داشته باشد.

مجبور به خرید نان‌های دستی می‌شویم
کمبود نانوایی در اطراف حرم باعث شده تا بازار افرادی که با پلاستیک مقابل خانه زائرها و هتل‌آپارتمان‌ها نان می‌فروشند، خوب باشد. کسانی که نه‌تن‌ها هیچ مجوز بهداشتی ندارند، بلکه نان را گران‌تر از نرخ نانوایی‌ها عرضه می‌کنند.
ظریف از دیگر زائرانی که هرسال چندین نوبت کاروان زیارتی را از شهر‌های خراسان‌جنوبی به مشهد می‌آورد، به این موضوع اشاره کرده و توضیح می‌دهد: تهیه نان کاروان در مشهد کار آسانی نیست؛ چراکه برای گرفتن ۴۰ تا ۵۰ نان باید کلی در صف نانوایی‌ها بمانیم. از همین‌رو چندسالی است که با فردی آشنا شده‌ایم که در خیابان‌ها دستی نان می‌فروشد و نان کاروان‌های من را هم با تفاوت قیمت اندکی از نانوایی‌ها تأمین می‌کند.
به‌گفته وی اگر تعداد نانوایی‌های اطراف حرم زیاد باشد و به‌همان میزان هم عرضه نان بالا برود، افراد مجبور به خرید نان از فروشنده‌های دستی نان نخواهند شد.

راه‌اندازی نانوایی در کانکس‌های موقت
به‌دنبال همین کمبود و گزارش‌های کمیته آسیب‌شناسی که در تعدادی از بازدید‌های آن فرماندار مشهد باحضور در بین مردم از نزدیک در جریان مشکلات مردمی قرارگرفته است، معضل کمبود تعداد نانوایی در شهرداری منطقه ثامن بررسی شده است.
آن‌طور که روابط‌عمومی شهرداری منطقه ثامن اعلام کرده است، فرماندار مشهد دستور مستقیم داده است تا در کمترین زمان مکان‌هایی برای راه‌اندازی نانوایی در اطراف حرم مطهر شناسایی شود که این زمین‌ها را شهرداری به‌صورت موقت در اختیار بهره‌برداران برای راه‌اندازی نانوایی قرار بدهد. طبق گزارش‌های روابط‌عمومی شهرداری ثامن خیابان شیرازی از گذشته نانوایی فعال داشت و از چندماه گذشته هم در خیابان طبرسی در قطعه زمینی که برای احداث شارستان قطاع ۲ تملک شده، نانوایی موقت راه‌اندازی شده است. همچنین شهرداری برای خیابان‌های سمت فلکه آب و خیابان نواب‌صفوی هم دنبال راهکاری در راستای راه‌اندازی نانوایی است.
آن‌طور که در این گزارش آمده‌است، راه‌اندازی نانوایی در کانکس‌های موقت یا در زمین‌هایی با بهره‌برداری موقت به‌عنوان یکی از راهکار‌ها درحال بررسی است.
گفتنی است سازمان میادین شهرداری مشهد نیز در این راستا و همچنین راه‌اندازی مکان‌های موقت عرضه ارزاق‌عمومی در اطراف حرم مطهر ورود پیدا کرده‌است که بعد از بررسی کارشناسان، چند مرکز موقت به‌زودی از طرف این سازمان در منطقه ثامن راه‌اندازی خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->