به گزارش شهرآرانیوز، تقی درخشانفر و حمید رضا رحیمی از نمایندگان فرهنگیان درباره آیین نامه و نحوه قرار گرفتن در رتبهها در رتبه بندی معلمان نوشتند:
هنوز آیین نامه نهایی آماده یا منتشر نشده است.
اما با توجه به شواهد و قرائن، آیین نامه مربوطه از یک فرم ۱۰۰ امتیازی تشکیل خواهد شد که این فرم از حدود ۱۰ شاخص و هر شاخص از مصادیق مختلفی تشکیل شده است که هر کدام امتیاز خاص خود را خواهند داشت
برخی عوامل تاثیر گذار در کسب امتیاز رتبه بندی معلمان
سنوات تجربه معلمی
مدرک تحصیلی و ارتباط مدرک تحصیلی با رشته تدریس
دورههای ضمن خدمت
سوابق مدیریتی
شایستگیهای عمومی و تخصصی
شاخصهای دانش پرورشی، تخصصی و ...
برای دریافت هر رتبه باید درصد تعریف شدهای از این ۱۰۰ امتیار را کسب کرد
مثلا ممکن است برای
رتبهی آموزشیار معلم نیاز به کسب ۳۵ تا ۴۰ امتیاز
مربی معلم ۵۰ امتیاز
استادیار معلم ۶۵ امتیاز
دانشیار معلم ۸۰ امتیاز
استاد معلم ۹۰ امتیاز
باشد.
برای کسب هر رتبه با توجه به سنوات و احتمالا مدرک تحصیلی شروطی را تعیین میکنند
در مورد سنوات، از بدو خدمت میتوان رتبه آموزشیار معلم را کسب کرد
برای رتبه مربی معلم حداقل ۵ سال سابقه و با سنوات تعجیل حداقل ۴ سال سابقه مورد نیاز است
برای رتبه استادیار معلم، حداقل ۱۰ سال سابقه و با سنوات تعجیل ۸ سال سابقه مورد نیاز است
برای رتبه دانشیار معلم حداقل ۱۵ سال سابقه و با داشتن سنوات تعجیل ۱۲ سال سابقه نیاز است
برای استاد معلم ۲۱ سال سابقه با سنوات تعجیل ۱۶ سال و ۹ ماه سابقه مورد نیاز است
نکته خیلی مهم
از ابتدای اجرای رتبه بندی، در هر رتبهای که قرار گرفتید، باید حداقل ۵سال منتظر بمانید تا بتوانید رتبه بعدی را کسب کنید (در صورت تعجیل ۴ سال)
مثلا همکاری که با ۴ سال و ۱۱ ماه سابقه در رتبه آموزشیار معلم قرار میگیرد، ۵ سال بعد یعنی با ۹ سال و ۱۱ ماه سابقه میتواند رتبه مربی معلم را کسب کند (در صورت تعجیل، ۸ سال و ۱۱ ماه ..)
مدرک تحصیلی
ممکن است برای کسب رتبههای بالاتر، حداقل مدرک تحصیلی خاصی در نظر گرفته شود.
مثلا حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای کسب رتبه استادیار معلم کارشناسی، دانشیار معلم کارشناسی ارشد و استاد معلم دکترا باشد.
در این صورت با توجه به محدودیت اعمال مدرک تحصیلی از یک طرف و امتیاز بالای مورد نیاز برای رتبههای بالا از طرف دیگر (از فرم ۱۰۰ امتیازی)، کسب رتبههای آموزشیار معلم، مربی معلم و استادیار معلم سهل الوصولتر بوده و کسب رتبههای دانشیار معلم و استاد معلم به راحتی امکانپذیر نخواهد بود و بسیاری از همکاران از دستیابی به این رتبهها محروم خواهند ماند .
پیشنهاد ۱: شرایط را به گونهای در آیین نامه تدوین کنید که فارغ از مدرک تحصیلی، هر فرهنگی امکان دریافت تمام رتبهها را در طول دوران خدمت خود داشته باشد، به عبارتی اگر مدرک تحصیلی لازم برای کسب رتبه خاصی را نداشته باشد، آیتمهای دیگر از جمله به عنوان مثال کسب ساعات بیشتری از ضمن خدمت و.. ملاک کسب ان رتبه برای این دسته از همکاران باشد
پیشنهاد ۲: در صورت تاثیر گذار بودن مدرک تحصیلی در کسب رتبهها، محدودیت در اعمال مدرک تحصیلی منطقی به نظر نمیرسد و مسوولان وزارت آموزش و پرورش با رایزنی با نمایندگان مجلس باید زمینه رفع محدودیت در اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان را فراهم کنند.
منبع: راهبردمعاصر