ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

چگونه رعایت نکردن برخی اصول بدیهی در آشپزخانه می‌تواند جان شما را بگیرد

  • کد خبر: ۱۰۲۴۰۳
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
چگونه رعایت نکردن برخی اصول بدیهی در آشپزخانه می‌تواند جان شما را بگیرد
آشپزی ممکن است راهی به قلب کسی باشد یا مسیری به سوی بیمارستان! تعداد حوادث مربوط به چاقو و آب جوش و روغن داغ واقعاً بسیار زیاد است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آشپزخانه‌های مدرن بسیار ایمن‌تر از روش‌های قدیمی پخت و پز هستند؛ اما همه خطر‌ها از بین نرفته است. آشپزی ممکن است راهی به قلب کسی باشد یا مسیری به سوی بیمارستان! تعداد حوادث مربوط به چاقو و آب جوش و روغن داغ واقعاً بسیار زیاد است. فقط در بریتانیا، سالانه بیش از ۶۷ هزار کودک در آشپزخانه مجروح می‌شوند و این آمار شامل بزرگ سالانی نمی‌شود که با روغن داغ می‌سوزند یا با چاقوی آشپزخانه دستشان را می‌بُرند.

گاهی اوقات خطر موجود در آشپزخانه ناشی از وسایلی است که قرار است ایمن‌تر از قبلی‌ها باشند. برای مثال، کتری‌های برقی را در نظر بگیرید. حتی از دهه ۱۹۲۰، آن‌ها برای اینکه بدون آب کار نکنند، کلید‌های قطع خودکاری داشتند و برخی حتی دوشاخه‌هایی داشتند که با رسیدن به دمای مناسب، خود به خود بیرون می‌آمدند. هرچند اگر کتری کنار ظرف شویی قرار داشت، دوشاخه به راحتی می‌توانست در سینک پر از آب بیفتد، همچنین اگر سازوکار ایمنی قرار دادن دوباره دوشاخه بیرون آمده را دشوار می‌کرد، مردم چاقو و دیگر اشیای فلزی را درون آن فرو می‌بردند.

در سال ۱۹۵۶، فرانسیس ادوارد کمپسِ، آسیب شناس، درباره زنی سال خورده نوشت: «او با این تصور که چیزی درون پریز گیر کرده است؛ درحالی که دوشاخه را در دست نگه داشته بود و از این طریق خودش را به واسطه میله فلزی ارت دوشاخه به زمین وصل کرده بود، با دست دیگر پیچ گوشتی فلزی متصل به پریز برق ۲۵ آمپری را درون قطب مثبت فرو برده بود. بدین ترتیب، او دچار برق گرفتگی شد و جانش را از دست داد.» در دهه ۱۹۶۰، یک نشریه علمی گزارش کرد که مورد مذکور همچنان بلایی برای خانم‌های مسن است. خوشبختانه کتری‌های برقی امروزی از نوع دیگری از کلید ایمنی استفاده می‌کنند که با بخار فعال می‌شود و خطر مرگ براثر برق گرفتگی را ندارد.

بااین همه، خطر حیرت آوری هنوز در آشپزخانه هایمان وجود دارد که بسیاری از ما هرگز به آن فکر نکرده ایم؛ زیرا تأثیرات آن بارز نیست. تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان می‌دهد که از اجاق‌های گاز، حتی زمانی که خاموش هستند، متان نشت می‌کند و وقتی روشن هستند گاز کربن دی اکسید و اکسید‌های نیتروژن تولید می‌کنند. درواقع، مطالعه‌ای از دانشگاه استنفورد نشان داد؛ اگرچه متانی که از اجاق‌ها نشت می‌کند در مقایسه با مقدار متانی که از صنعت و کشاورزی منتشر می‌شود، ناچیز است، به اندازه‌ای است که سهم زیادی در گاز‌های گلخانه‌ای اتمسفر داشته باشد. همچنین، اکسید‌های نیتروژن که هنگام سوختن گاز تولید می‌شوند، با مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط بوده اند.

طبق مطالعه استنفورد که ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد، طی چند دقیقه پخت و پز روی اجاق گاز بدون روشن بودن هود، سطح این گاز‌ها در آشپزخانه از استاندارد‌های ملی ایالات متحده بیشتر می‌شد. همین موضوع باعث شده کاربران تأثیرگذار رسانه‌های اجتماعی علیه پخت و پز با گاز حرف بزنند و از باقی شهروندان و شهرداری‌ها بخواهند به زیرساخت‌های پاک‌تر روی آورند.

منبع:دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->