برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو
سرخط خبرها

راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۱۰۲۵۴۰
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
  • ۱
راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱
هنوز صداوسیما مؤثرترین و همه گیرترین رسانه تصویری ایران است، اما ترکیب برنامه‌های نوروزی پلت‌فرم‌ها زنگ خطر را محکم‌تر از گذشته برای تلویزیون به صدا درآورده است؛ ترکیبی که در مطلب پیش رو به آن خواهیم پرداخت.

محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - تا همین پنج‌شش سال پیش، اولین سؤال خیلی از کسانی که برنامه خاصی برای دو هفته تعطیلی نوروزی نداشتند و قرار بود با تلویزیون روزگار بگذرانند، این بود که «سریال چی می‌ده امسال؟» یا مثلا «مجری برنامه عید کیه؟ مهمون دم سال تحویل معلوم نیست؟»، اما حالا دیگر نه انگار تلویزیون حال و حوصله تبلیغ گسترده برای برنامه‌های نوروزی‌اش را دارد و نه مردم مثل گذشته مشتاق و پیگیر اتفاقات هستند.

اما در سال پیش‌رو، اتفاقی افتاده که در نوع خود جالب است؛ پلت‌فرم‌های اینترنتی پخش فیلم و سریال که در این سال‌های گذشته به‌خصوص پس از همه‌گیری کرونا در حال پیشرفت و جذب مخاطب‌اند، برنامه‌های ویژه نوروزی خود را اعلان کرده‌اند تا در این حوزه هم پا به رقابت با تلویزیون بگذارند. هنوز صداوسیما مؤثرترین و همه گیرترین رسانه تصویری ایران است، اما ترکیب برنامه‌های نوروزی پلت‌فرم‌ها زنگ خطر را محکم‌تر از گذشته برای تلویزیون به صدا درآورده است؛ ترکیبی که در مطلب پیش رو به آن خواهیم پرداخت.

مهمونی| نماوا

راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱

به احتمال زیاد ویدئو گفت‌وگوی کوتاه و بانمک ایرج طهماسب با دوربینی که دخترش به سمت او گرفته است، دیده‌اید؛ ویدئویی که در آن آقای مجری با جدیت همیشگی‌اش از پاسخ به سؤال‌ها درباره برنامه اش پیش از پخش طفره می‌رود، اما با شنیدن سؤال «عروسک هم دارید؟»، انگار گل از گلش می‌شکفد و با لبخندی عروسک‌داشتن برنامه جدیدش را تأیید می‌کند.

آقای مجری و تیمش این‌کاره‌اند؛ از سال ۱۳۸۸ تا همین سه‌چهار سال پیش هر سال آنتن عید را به بهترین شکل به تسخیر خود درمی‌آوردند و خیلی خوب هم بلد بودند که بدون لودگی و شوخی‌های نامناسب برای کودکان برنامه‌ای بسازند که از پیرمرد تا کودک زبان بازنکرده را مجذوب صفحه تلویزیون کند. اما مشکلاتی که معلوم نشد مالی‌اند یا چه، باعث شد که آخرین مجموعه «کلاه‌قرمزی» ساخته‌شده هرگز پخش نشود و حالا ایرج طهماسب با برنامه‌ای که ساختار آن هنوز کامل معلوم نیست و از اعضای تیم سابق کلاه‌قرمزی فقط هوتن شکیبا و کاظم سیاحی را در خود دارد، چشم همه را مشتاق تماشا کند!

شب‌های مافیا | فیلیمو

راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱

«شب‌های مافیا» برنامه پرسروصدایی است؛ سروصدایی که نه‌فقط در ذات این بازی وجود دارد، بلکه درباره اتفاقات و حاشیه‌های قبل و حین و بعد برنامه هم حرف و حدیث و مصاحبه به‌اصطلاح افشاگرانه زیاد بوده است. عده‌ای از تقلب در برنامه حرف زدند و بعضی از توجه خاص به بعضی بازیگران گفتند؛ بعضی از دوستان قدیمی‌شان شاکی شدند و شوخی‌های آنان در برنامه را برنتابیدند؛ بعضی از جو سنگین و نه‌چندان دوستانه پشت‌صحنه گفتند؛ اما با همه این اتفاقات، آنچه «شب‌های مافیا» را سر زبان‌ها انداخت، جلب توجه مردم و آمار قابل‌قبول مخاطبان هنگام پخش فصل‌های قبلی بود. حالا، اما قرار است یک ویژه‌برنامه نوروزی «شب‌های مافیا» با حضور مهمانان تازه هم داشته باشیم و با توجه به فضای نوروزی و ذات دورهمی‌بودن این برنامه، احتمال موفقیت آن در ایام نوروز زیاد است.

ساخت ایران ۳

راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱

«ساخت ایران» یکی از سریال‌های پیشرو در روزگاری بود که هنوز پلت‌فرم‌ها به وجود نیامده بودند و سی‌دی راه ارتباط نمایش خانگی با مردم بود. در سال‌های ابتدای دهه نود و با تجربه ساخت «قهوه تلخ»، محمدحسین لطیفی با ترکیب برنده محمدرضا گلزار و امین حیایی که سال‌ها در سینما جواب داده بود و با ایده سفر به اروپا که هنوز مثل این روز‌ها تکراری نشده بود، توانست سریال سروشکل‌دار و آبرومندی را روانه بازار کند که در دوره خودش، به‌خصوص در نیمه اول سریال، با استقبال همراه شد.

بعد‌ها «ساخت ایران ۲» با وجود اضافه‌شدن محسن کیایی و سحر دولت‌شاهی با کارگردانی برزو نیک نژاد نتوانست موفقیت پیشین را به دست آورد و حالا ساخت «ساخت ایران ۳» به بهمن گودرزی سپرده شده و قرار است بدون محمدرضا گلزار به‌عنوان یکی از ارکان اصلی «ساخت ایران»، با اضافه‌شدن مجید صالحی و آناهیتا درگاهی و چند بازیگر دیگر مخاطبان را پای فیلیمو بکشاند؛ اتفاقی که با توجه به قیاس با فصل‌های پیش و وجود رقیبان سخت، دشوار به نظر می‌رسد.

جوکر فصل ۵ | فیلیمو

راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱

«جوکر» پرسروصدا شروع شد، جذاب ادامه پیدا کرد و بعضی فصل‌ها کمی افت کرد، اما توانست مخاطب را پابه‌پای خود بکشد. ساخت برنامه‌ای با ایده جدید رقابت برای نخندیدن، در یکی دو فصل اول به ذات خود جذاب است و از جایی به بعد دیگر باید به کیفیت‌ها توجه کرد.

زیرا با یک ایده نمی‌توان چندین فصل برنامه ساخت. برای همین بعضی فصل‌های جوکر با وجود کمدین‌های قابل و آدم‌های حرفه‌ای این کار به‌شدت جذاب می‌شد و بعضی فصل‌ها حجم لودگی و بی‌مزگی آن‌قدر بالا می‌رفت که تماشاچی با قدرت پس زده می‌شد. آنچه مهم است، اعتماد به هوش هیجانی احسان علیخانی است که احتمالا برگ برنده را در عید رو خواهد کرد و برنامه ویژه نوروز «جوکر»، یعنی فصل ۵، احتمالا از خنده‌دارترین فصل‌ها خواهد بود.

راز بقا | فیلمنت

راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱

«راز بقا» را می‌توان یکی از شگفتی‌های احتمالی این نوروز دانست؛ سعید آقاخانی نشان داده است که رگ خواب مخاطب را به‌خوبی در دست دارد و پس از موفقیت مجموعه «نون خ» در تلویزیون، این‌بار هم با یک کمدی فانتزی جذاب با درون‌مایه سیاسی یکی از اولین ساخته‌های مهم نمایشی پلت‌فرم سوم اینترنتی یعنی فیلمنت است. حضور حسن معجونی، بهرام افشاری، نیما شعبان‌نژاد و خود سعید آقاخانی یعنی که با سریالی قدر روبه‌روییم که امیر وفایی، نویسنده موفق کمدی سال‌های اخیر هم نوشتن آن را به عهده داشته است. ایده اولیه و تیزر‌هایی که تا این لحظه از سریال بیرون آمده است، نشان از حفظ فرمول‌های موفقیت یک سریال کمدی دارد که آقاخانی با این همه سال تجربه آن را خوب بلد است.

امیدواریم که «راز بقا» مثل خیلی سریال‌هایی نباشد که در این یکی‌دو سال با تیم‌های برنده و اسامی آشنا پا به میدان گذاشته‌اند، اما ناامیدکننده ظاهر شده اند و ذهن تماشاچی را بدبین کرده‌اند و بتوانیم پس از مدت‌ها یک کمدی بامزه و شریف ببینیم.

بندبازی|فیلمنت

راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱

«بندبازی» یک ماهی هست که با محوریت انتخاب یک گروه موسیقی یا خواننده مستعد از فیلمنت در حال پخش است. تاکنون گروه‌ها و خواننده‌های ضعیف حذف شده اند و شرکت‌کنندگان غربال شده‌اند و احتمالا ویژه‌برنامه نوروزی این برنامه اوج مسابقه و رقابت بین گروه‌های برتر باشد. تا پیش از «بندبازی» فقط یک برنامه مشابه استعدادیابی خوانندگی از شبکه نسیم پخش شد که در همان فصل اول متوقف ماند و دیگر برنامه‌ها، استعدادیابی عمومی بوده‌اند که خوانندگان هم در کنار دیگر شرکت‌کنندگان در آن شرکت می‌کردند.

مزیت «بندبازی» نسبت به برنامه‌های مشابه در تلویزیون پیش از هر چیز توانایی نشان‌دادن ساز است که در برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون ممکن نیست و گروه موسیقی بدون ساز و نواختن زنده روی صحنه هم اصولا بی‌معنی است. به‌جز این تفاوت بزرگ که «بندبازی» را از برنامه‌های استعدادیابی تلویزیون مستثنا و تماشای آن را برای بینندگان جذاب می‌کند، حضور امید نعمتی، علیرضا عصار، بهروز صفاریان و مهراوه شریفی‌نیا به‌عنوان داورانی که هرکدام در یک حوزه تخصص دارند و می‌توانند گروهی از مخاطبان را با خود همراه کنند، با اجرای امید حاجیلی، خواننده پرطرف‌دار ایرانی، ترکیب شده و یک جمع جالب را ساخته است که توانایی جذب تماشاچی را دارد.

کارگردانی کمی متفاوت نیما بانک با معیار‌های موجود برنامه‌سازی و تدوین تند و ریتم بالای برنامه به کمک استقرار تعداد زیادی دوربین و رنگ و نور جذاب صحنه، هویت بصری برنامه «بندبازی» را هم با دیگر برنامه‌های مشابه متفاوت کرده است. «بندبازی» با وجود اشکالاتی در پرداخت روند دراماتیک گروه‌ها در برنامه و همراه‌کردن تماشاچی با شرکت‌کننده‌ها، یکی از گزینه‌های احتمالا پرطرف‌دار نوروزی تبدیل خواهد شد.

پدر گواردیولا | نماوا و فیلمنت

راهنمای تماشای فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی در نوروز ۱۴۰۱

«پدر گواردیولا» را از هر سمتی که بنگریم، جذاب است؛ اولین ساخت مشترک دو پلت‌فرم اینترنتی نماوا و فیلمنت و به‌کارگیری همه توان تولیدی برای ساخت سریالی که با وجود بازیگران و نویسنده و کارگردان به‌شدت خبرساز، اخبار کمی از آن به بیرون درز کرده است. جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده کارکشته سینما، در این سریال از مهران مدیری تا حمید فرخ‌نژاد و از هنگامه قاضیانی تا مهدی سلطانی و علیرضا خمسه و امیرمهدی ژوله و نرگس محمدی و ستاره اسکندری و سیامک صفری و مرجانه گلچین و پریوش نظریه و محمدرضا علیمردانی را با خواننده‌ای تازه‌کار، اما پرطرف‌دار به نام آرش عدل‌پرور (AP) ترکیب کرده است؛ ترکیبی که هردو‌سه‌تای آنان برای ساخت یک سریال کافی بودند.

وقتی بدانیم که این ترکیب با نویسندگی و کارگردانی سعید نعمت‌ا... همراه شده که سال‌ها در تلویزیون نویسنده سریال‌های پرطرف‌دار بوده است، همه منتظر اتفاقی ویژه می‌شویم؛ اتفاقی که از گریم متفاوت بازیگران و ترکیب عجیب آن‌ها در کنار هم قابل‌پیش‌بینی است؛ هرچند آن‌قدر سریال‌های جورواجور این سال‌ها به‌خصوص سریال‌های منتسب به آقای ناصرالدین‌شاه چشم ما را ترسانده که بهتر است پشت همه پیش‌بینی‌ها درباره همه سریال‌ها و برنامه‌های امسال یک اگر، شاید یا احتمالا بگذارید!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
0
0
جوکر
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->