آیت الله علم الهدی: «پردیس زندگی» اولویت نخست فعالیت‌های عمرانی دانشگاه فردوسی باشد | ضرورت معرفی دستاوردها و ذخایر علمی سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در سوریه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اذعان مقامات صهیونیست به بن بست اسرائیل در جنگ غزه غزه؛ هشت ماه در جنگ مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد استفاده از واژه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی ممنوع شد رئیس جمهور: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند تأیید طرح سامان‌دهی مسکن و اجاره‌بها | صحت انتخابات در تمام حوزه‌ها به تأیید رسید جوزپ بورل: آمریکا دیگر هژمونی ندارد ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه منهدم شد ترامپ دولت بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی مقایسه کرد فرماندار مشهد: هزار و ۶۴ شعبه اخذ رأی در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات فعال خواهند بود + فیلم وزارت بهداشت فلسطین نسبت به فاجعه پزشکی بی‌سابقه در غزه هشدار داد حماس از عادی بودن روابط خود با قطر خبرداد تجارت و اوکراین محور گفت‌وگوی ماکرون با شی پیام رئیس‌جمهور چین به نشست سازمان همکاری اسلامی جهاد تبیین و مدیریت جهادی نمونه بارز و عینی مقابله با جنگ شناختی دشمن است ورود ناو «شهید مهدوی» به نیمکره جنوبی زمین ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند حماس هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیرد
سرخط خبرها

«نازنین زاغری» برای «ام آی ۶» ۵۳۰ میلیون دلار آب خورد!

  • کد خبر: ۱۰۲۵۶۰
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
«نازنین زاغری» برای «ام آی ۶» ۵۳۰ میلیون دلار آب خورد!
نازنین زاغری، تبعه انگلیسی که چند سال پیش در ایران به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت و محاکمه شده بود، پس از گذراندن بخش زیادی از دوران محکومیتش در ازای مبلغ حدود ۵۳۰ میلیون دلار معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان، به انگلیس تحویل داده شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ زاغری که از وی به عنوان یکی از سرشبکه‌های جاسوسی MI۶ انگلیس هم یاد می‌شود، عضو تعدادی از مؤسسات انگلیسی مرتبط با سرویس امنیتی این کشور است که در زمینه‌های مرتبط با سایر کشور‌های جهان به ویژه در حوزه غرب آسیا فعالیت می‌کند.

اقدامات زاغری

زاغری ارتباط نزدیکی با وزارت خارجه انگلیس و پارلمان این کشور دارد و فعالیت‌ها و نقش پررنگی نیز در انقلاب‌های رنگین سال‌های گذشته در برخی کشور‌ها و همچنین در کشور‌های حوزه بیداری اسلامی داشته است.

منابع مطلع می‌گویند نازنین زاغری که مدیر پروژه‌های متعددی از سوی مؤسسات مرتبط با سرویس امنیتی انگلیس در کشور‌های اروپایی، آفریقایی و آسیایی به ویژه ایران بوده، در پوشش آموزش خبرنگار و فعالان اجتماعی به جمع آوری اطلاعات از مراکز حیاتی ایران و همچنین شبکه سازی می‌پرداخته است.

وی پس از بازداشت توسط نیرو‌های امنیتی ایران به صورت کامل تخلیه اطلاعاتی شده است و بعد  از اعترافات گسترده و افشای پروژه‌های سری انگلیس برای دخالت‌های سیاسی و براندازی دولت‌ها و حکومت‌ها در برخی کشور‌های جهان به ویژه ایران در پوشش آموزش خبرنگار و فعالیت‌های اجتماعی و لو دادن شبکه پیچیده انگلیسی در این راستا و تحویل اسناد مربوطه، به مهره‌ای سوخته و فاقد ارزش امنیتی برای ایران تبدیل شده است.

گفته می‌شود زاغری و تیم همکار وی، نقش اساسی در طراحی تحریم‌های حقوق بشری و برخی تحریم‌های دیگر علیه ایران ایفا می‌کردند، اما پس از دستگیری زاغری، شبکه تحت مدیریت وی آسیب جدی دید و پس از آن پروسه طراحی و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با اختلال مواجه شد.

چرایی مبادله

زاغری تا حدی برای انگلیس مهم و حیاتی بوده است که این کشور از مدت‌ها پیش در ازای تحویل گرفتن او، پیشنهاد پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند را که معادل ۵۳۰ میلیون دلار است، به ایران داده بود و مقامات عالی انگلیس نیز بار‌ها در گفتگو با دولت جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی وی شده بودند. وزیر خارجه انگلیس با هدف آزادی زاغری به ایران سفر کرده بود و نخست وزیر انگیس نیز در دیدار با رئیس جمهور ایران درخواست آزادی او را مطرح کرده بود.

به گزارش شبکه «اسکای نیوز»، لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس، درباره زندانیان دو تابعیتی ایرانی-انگلیسی که به اتهامات امنیتی دوران محکومیتشان را در ایران به سر می‌برند، گفت: ما سخت در تلاشیم و به عنوان وزیر امور خارجه، آزادی نازنین زاغری، انوشه آشوری و مراد طاهباز را که همگی در ایران زندانی هستند، در اولویت قرار داده ایم.

او درباره این بدهی گفت: این یک بدهی قانونی است که ما باید به ایران پرداخت کنیم و دنبال راه پرداخت آن هستیم. وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به تحریم‌های ایران، پرداخت این بدهی چگونه انجام خواهد شد، بیان کرد: نمی‌توانم وارد جزئیات شوم، اما دنبال روش‌های پرداخت آن هستیم و به وضوح گفته ایم این بدهی، یک بدهی قانونی است که انگلیس به ایران بدهکار است.

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودرو زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد. رژیم پهلوی همه مبالغ مربوط به این قرارداد را که براساس برخی گزارش‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار بوده، پرداخت کرده است.

در همین حال، دیوان داوری بین المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با وجوداین، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.

در نهایت ایران پس از تخلیه اطلاعاتی کامل زاغری و طی شدن بخش زیادی از دوران محکومیت وی، با مبادله او در ازای دریافت این مبلغ موافقت کرد.

حجت کرمانی، وکیل زاغری، دیروز به «رویترز» گفت: نازنین زاغری راتکلیف و انوشه آشوری، دو ایرانی-بریتانیایی بازداشت شده، برای خروج از کشور به فرودگاه تهران می‌روند. پتریک وینتور، سردبیر سیاسی «گاردین»، هم در توئیتر خود نوشت: «مقامات رسمی اعلام کردند نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شده اند.» به گزارش «فارس»، ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران پیش از آزادی زاغری به حساب ایران واریز شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->