دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سفره هفت‌سین ایران در سازمان ملل ‌به‌همراه حافظ خوانی تخت روانچی + تصاویر

  • کد خبر: ۱۰۲۹۲۶
  • ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
سفره هفت‌سین ایران در سازمان ملل ‌به‌همراه حافظ خوانی تخت روانچی + تصاویر
سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز، سه شنبه به وقت محلی بر سر سفره هفت سینی که توسط نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل متحد برپا شده بود، گرد هم آمدند تا این عید باستانی را جشن بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، قطعنامه ۲۵۳/۶۴ مجمع عمومی سازمان ملل که در سال ۲۰۱۰ به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و ۱۱ کشور حوزه نوروز به تصویب رسید، ۲۱ مارس هر سال مطابق با اول فروردین را به عنوان روز بین المللی نوروز به رسمیت شناخته و از کشورهای عضو این سازمان خواسته است برای ارتقای آگاهی درخصوص نوروز، تلاش و برای بزرگداشت این روز، آیین‌های سالانه برگزار کنند.

در این قطعنامه تصریح شده است؛ نوروز به عنوان آغاز سال نو توسط بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان جشن گرفته می شود و بیش از سه هزار سال است که مردم مناطق بالکان، دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق، این روز را گرامی می دارند.

در این قطعنامه همچنین تاکید شده است نوروز به عنوان مظهر وحدت میراث فرهنگی و سنت های چندین سده ای، نقش بسزایی در تقویت روابط انسانی بر اساس احترام متقابل و آرمان های صلح و حسن همجواری ایفا می کند.

نوروز، نخستین بار در سال ۲۰۰۹ به ابتکار ایران و با همراهی و مشارکت آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان یکی از بزرگترین و کهن ترین میراث های ناملموس بشری در فهرست میراث ناملموس بشریت به ثبت رسید که متعاقب آن در سال ۲۰۱۶ پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و عراق نیز به این پرونده پیوستند و تعداد اعضای این پرونده به ۱۲ کشور رسید.

پیش از برگزاری نشست مجازی بزرگداشت روز بین المللی نوروز در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز بر سر سفره  هفت سینی که توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد برپا شده بود، گرد هم آمده و عکس یادگاری گرفتند.

نشست بزرگداشت روز بین المللی نوروز نیز به صورت مجازی، به ابتکار و با محوریت نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک و با مشارکت ۱۱ کشور دیگر حوزه  نوروز برگزار شد.

در این نشست که ریاست آن را مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل برعهده داشت، دبیرکل سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی و رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی (اکوسوک) سازمان ملل سخنرانی کردند.
 

سفره هفت‌سین ایران در سازمان ملل ‌به‌همراه حافظ خوانی تخت روانچی + تصاویر

گوترش: نوروز گرامیداشت آغازهای جدید است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با تبریک فرارسیدن نوروز و آرزوی بهروزی برای همگان در سال جدید گفت: نوروز، گرامیداشت آغازهای جدید است. آغاز سال نو، فرارسیدن بهار و تولد دوباره طبیعت.

متحد ساختن بیش از ۳۰۰ میلیون انسان در نوروز

دبیر کل سازمان ملل افزود: نوروز زمانی است برای امیدواری و پاسداشت تنوع. نوروز، بیش از ۳۰۰ میلیون انسان را در نسل های مختلف و فراتر از مرزها با یکدیگر متحد می سازد. به ما الهام می‌بخشد تا در مورد یکدیگر، فرهنگ ها و نیز جهان مان بیشتر بیاموزیم.

گوترش اضافه کرد: نوروز یادآور همه مشترکات ماست و ارزشهایی مانند صلح، حقوق بشر و کرامت انسان را که سازمان ملل هر روز در پی ارتقای آنهاست، ترویج می کند. متاسفانه این ارزشهای مشترک، با چالش های بزرگی مواجه شده و جهان با طوفانی بی سابقه از بحران ها دست به گریبان است.

وی ادامه داد: خشونت ها و درگیری های غیرموجه و بی معنی، رنج های بیشماری را پدید آورده اند و صلح و امنیت جهانی را تهدید می کنند.

دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: دو سال است که همه گیری کرونا زندگی مردم را در سرتاسر جهان به خطر انداخته و امروز نابرابری در دسترسی به واکسن، بهبود کامل را با مانع روبرو کرده و بشریت با خطر سویه های جدید این بیماری دست و پنجه نرم می کند.

گوترش اظهار کرد: همزمان، تغییرات اقلیمی، بشر را با تهدید وجودی روبرو کرده است.


تنها با کمک یکدیگر می توانیم صلح پایدار را رقم بزنیم

 دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: ما تنها با کمک یکدیگر می توانیم بر خطر جنگ فائق شده و صلح پایدار را رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: با همکاری یکدیگر می توانیم واکسن بیشتری تولید کنیم و درمان کرونا را در دسترس همگانی قرار دهیم و به هدف خود یعنی واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت همه کشورها تا اواسط سال جاری دست یابیم.

آغاز جدید را با اراده قوی برای محافظت از سیاره مان همراه کنیم

گوترش خاطر نشان کرد: با همبستگی می توانیم گرمایش زمین را کنترل کنیم و خطرات تغییرات اقلیمی را به حداقل برسانیم. شاید اگر پیام نوروز راهنمای ما باشد بتوانیم به وعده های خود برای ساختن جهانی توام با صلح، سلامت و شکوفایی جامه عمل بپوشانیم.

وی اضافه کرد: بیایید این آغاز جدید را با اراده ای قوی و تازه همراه کنیم تا از سیاره خود محافظت کرده و شرایطی را فراهم  آوریم که هیچکس از توسعه عقب نماند.

سفره هفت‌سین ایران در سازمان ملل ‌به‌همراه حافظ خوانی تخت روانچی + تصاویر

عبدالله شهید: از ارزشهای نمادین نوروز بهره بگیریم

عبدالله شهید رئیس مجمع عمومی نیز در سخنانی اظهار کرد: نوروز به عنوان گرامیداشت نخستین روز بهار و سال جدید، منادی آغازی و امیدی جدید است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: در این دوران بی سابقه، میراث فرهنگی نوروز، مبتنی بر ارزش هایی مانند صلح، همبستگی، دوستی، آشتی و نیز احترام به تنوع میان مردم و جوامع، بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

نوروز نماد صبر، عشق و توانمندی است

وی اضافه کرد: بشریت، زمستان بلند و تاریکی را تحمل کرده است و از اضطراب بالایی در رنج است. همه ما مشتاق امید، تجدید حیات و فرارسیدن روزهای بهتر هستیم.

عبدالله شهید گفت: نوروز، سراسر شفا و تولد دوباره زمین است. نمادی از صبر، عشق، توانمندی و بخشش. در این روز نوی بهار، از همه همنوعانم انتظار مهربانی، فروتنی و لطف دارم تا کمک کنند دوره ای از صلح و یگانگی، دوره ای از آشتی و دوستی و دورانی سرشار از آغازهای جدید را تجربه کنیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد: بیایید از الهامات و ارزش های نمادین نوروز بهره بگیریم تا هیچکس عقب نماند و بگذارید وعده ای که در نخستین روزهای همه گیری داده بودیم، عمل کنیم: بهبودی بهتر، بازسازی بهتر و نهایتا بهتر شدن و بهتر بودن.

امیدوارم نوروز امسال بازآفرینی قرار اجتماعی و اخلاقی انسانها با هم  باشد

عبدالله شهید ابراز امیدواری کرد که نوروز امسال نه فقط آغاز بهار و تولد دوباره طبیعت، بلکه بازآفرینی قرار اجتماعی، اخلاقی و معنوی انسانها با یکدیگر باشد.

وی در پایان گفت در این زمانه خطیر، باید همه دست در دست یکدیگر بگذاریم و از روی آتش درگیری، تغییرات اقلیمی و همه‌گیری بپریم و به خاطر نجات بشریت، ندای صلح سر دهیم.

رئیس اکوسوک: نوروز فرصتی برای تجدید وعده‌های صلح و  حقوق بشر است

کولن ویکسن کلاپایل رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) نیز اظهار کرد: نوروز فرصتی است که وعده های خود در رابطه با صلح، دوستی، حقوق بشر و کرامت انسانی را تجدید کنیم.

رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد (اکوسوک) نوروز را نماد و نوید آغازی جدید، فرصتی جدید و سالی جدید دانست و تاکید کرد نوروز، از مرزهای ملی، مذهبی و فرهنگی فراتر می رود، تنوع فرهنگی را گرامی داشته و در عین حال ارزش های مشترک بشر را یادآور می شود.

رئیس اکوسوک افزود: نوروز فرصتی است که ما می توانیم در مورد سالی که گذشته بیندیشیم و در عین حال نگاهی به آینده و برکات آن داشته باشیم. فرصتی است که وعده های خود در رابطه با صلح، دوستی، حقوق بشر و کرامت انسانی را تجدید کنیم.

پیام نوروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است

کولن ویکسن کلاپایل اضافه کرد: نوروز فرصتی است که در آن می توانیم تعهد تزلزل ناپذیر خود را مبنی بر اینکه هیچکس از توسعه عقب نخواهد ماند، یادآوری کنیم.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: امروز، پیام نوروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. ما هنوز تلاش می کنیم از آثار مخرب همه گیری کرونا و نیز منازعاتی که به سرعت در بسیاری از نقاط جهان شدت می یابند، رهایی یابیم.

آغاز جدید را با اراده ای محکم برای نیل به جهانی متحدتر ارج نهیم

رئیس اکوسوک تصریح کرد: بیایید این آغاز جدید را با اراده ای محکم و تازه برای نیل به جهانی متحد تر، همبسته تر و هماهنگ تر، ارج بگذاریم؛ جهانی که گفت وگو و همکاری را به جای اختلاف و درگیری، سرلوحه ی خود قرار می دهد؛ جهانی که صلح و کرامت، هنجار اصلی آن است و نه استثنا؛ جهانی که بتوانیم آن را به کمک یکدیگر و به روشی عادلانه تر و پایدارتر، بازسازی کنیم.

رئیس اکوسوک در پایان گفت: باشد که پیام زایش و رویش مجدد نوروز، ما را به یکدیگر نزدیکتر کند تا روزهای بهتری را رقم بزنیم.

سفره هفت‌سین ایران در سازمان ملل ‌به‌همراه حافظ خوانی تخت روانچی + تصاویر

تخت‌روانچی: از پیامهای صلح، دوستی، همبستگی و همدلی نوروز الهام بگیریم

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اظهار کرد: در دنیایی که بشریت با چالش های کم سابقه و بی شمار جهانی مانند همه گیری، یکجانبه گرایی، افراطی گری، خشونت، دشمنی و منازعه روبروست، بیائید از نوروز و پیام های والای آن ازجمله صلح، دوستی، همبستگی و همدلی الهام بگیریم.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل افزود: در زندگی انسان لحظات و رویدادهایی وجود دارند که از ابعاد ماندگار معنوی و فرهنگی برخوردار بوده و در عین حال صدها میلیون نفر در سرتاسر جهان آن را ارزشمند دانسته و گرامی می شمارند.

وی اضافه کرد: نوروز با پشتوانه ای از چند هزار سال تاریخ، تمدن و فرهنگ، یکی از این لحظات ماندگار در خاطره جمعی نسل ها و جوامع مختلف است.

نوروز سمبل پاسداری از ارزش ها و آرمان های مشترک

تخت روانچی گفت: علاوه بر این، نوروز نه تنها یک پل مستحکم میان گذشته، حال و آینده است بلکه همچنین سمبل پاسداری از ارزش ها و آرمان های مشترک در عین احترام به تنوع فرهنگی است که در بستر تاریخ، از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شود.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: نوروز با اینکه دربردارنده حس تداوم و گذار است، در عین حال، احساس تعلق به خاطرات و سنت های مشترک را تقویت می کند.

وی افزود: با این تعریف، نوروز را نمی توان تنها یک روز در تقویم یا یک مراسم ساده دانست، چرا که نوروز، نمونه ای شکوفا و بالنده از میراث زنده ی بشری است که همه مرزهای ساخته دست بشر را درنوردیده و قلب ها را به یکدیگر پیوند می دهد و بدین سان، به زبان مشترک بسیاری از جمعیت ها در کشورهای مختلف و از قومیت های متفاوت تبدیل شده و ارزشهای والای بشری صلح، همبستگی، همدلی و دوستی را ترویج و تقویت می کند.

نوروز زبان مشترک بسیاری از جمعیت ها و مروج صلح و همبستگی

تخت روانچی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی از سنت ها و آداب نوروز در کشورمان اظهار کرد: نوروز به عنوان نخستین روز بهار و تجدید حیات طبیعت، بیش از سه هزار سال است که در ایران گرامی داشته می شود.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: واژه ی نوروز در زبان فارسی به معنای روز نو، حامل پیام رویش و زایش مجدد بوده و سمبل آغازی نو، فرصتی دوباره و امیدی جدید است. نوروز در ایران شامل آیین ها، آداب و رسوم، سنت ها و رویدادهای فرهنگی متعددی است.

وی افزود: یکی از نمادهای مهم نوروز در ایران، سفره هفت سین است که با اجزای معناداری تزئین می شود که هر یک نشان از مفهومی ارزشمند دارد. مفاهیمی مانند تولد دوباره  طبیعت، باروری، سلامتی، زیبایی، ثروت، پاکی و بهروزی. یکی از آداب نوروز در ایران، گرد هم آمدن اعضای خانواده و دیدار با بزرگان فامیل است. زنان ایرانی نقش بسیار برجسته ای در تمامی مراحل نوروز برعهده دارند.

سفیر و نماینده دائم  ایران در سازمان ملل تاکید کرد در دنیایی که بشریت با چالش های کم سابقه و بی شمار جهانی مانند همه گیری، یکجانبه گرایی، افراطی گری، خشونت، دشمنی و منازعه روبروست، بیایید از نوروز و پیام های والای آن ازجمله صلح، همراهی، همبستگی، همدلی و بهروزی الهام بگیریم.

تخت روانچی با تبریک روز بین المللی نوروز به شرکت کنندگان در مراسم، سخنان خود را با شعری از شاعر بلندآوازه ی کشورمان حافظ شیرازی به پایان برد:

ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی

از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی.

در بخش دیگری از این نشست نیز سفرا و نمایندگان کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان با تبریک نوروز و آغاز سال نو، به تشریح آداب و رسوم نوروز در کشورهای خود پرداختند و بر اهمیت و نقش این میراث مشترک در ترویج ارزشهای انسانی میان ملت های حوزه تمدنی نوروز تاکید کردند.

همچنین سفرا و نمایندگان دائم چین، روسیه، مصر و عمان در فرصت باقیمانده از نشست، سخنانی را در گرامیداشت نوروز ارائه کردند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->