بازداشت قاتل فراری| جزییات درگیری عجیب و مرگبار دو جوان در خیابان چه بود؟ مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان
سرخط خبرها

نگاهی به ممنوعیت‌های روزه‌خواری در قانون

  • کد خبر: ۱۰۳۵۸۸
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴
نگاهی به ممنوعیت‌های روزه‌خواری در قانون
به طور کلی، در متن قانون درباره روزه‌خواری به صورت مستقیم صحبت نشده، اما درباره روزه‌خواری در ملأ عام، از آن جایی که یک عمل حرام محسوب می‌شود، مجازات‌هایی تعیین شده است.

محمدمعین وطن‌خواه | شهرآرانیوز؛ بر اساس تعالیم اسلامی، روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای مسلمانان واجب است. با وجود این، برخی افراد به دلایلی مانند بیماری و سفر از این حکم مستثنا هستند و روزه گرفتن بر آنان واجب نیست. هرسال با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، بحث مجازات روزه‌خواری در ملأ عام به اوج خود می‌رسد.

به طور کلی، در متن قانون درباره روزه‌خواری به صورت مستقیم صحبت نشده، اما درباره روزه‌خواری در ملأ عام، از آن جایی که یک عمل حرام محسوب می‌شود، مجازات‌هایی تعیین شده است. البته روزه‌خواری علاوه بر همه معایبی که دارد، در بعد اجتماعی هم نوعی بی‌احترام به حقوق دیگران است.

مجازات روزه‌خواری در ملأ عام

به طور کلی، عمل روزه‌خواری اگرچه از نظر شرعی حرام است، در قانون برای شخص روزه‌خوار مگر در شرایط خاص مجازاتی تعیین نشده است. علاوه بر این، در قانون مجازات اسلامی هیچ مطلب مستقیمی درباره روزه‌خواری گفته نشده است. پس به طور واضح نمی‌توان مجازات روزه‌خواری در ملأ عام را تعیین کرد.


این در حالی است که در قانون مجازات اسلامی درباره جرم تظاهر به عمل حرام در انظار عمومی صحبت شده است. طبق ماده ۶۳۸ این قانون، در صورت اثبات این موضوع، شخص علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

تظاهر به روزه‌خواری به چه معناست؟

این موضوع که فردی به علت بیماری، کهولت سن یا مشکل شخصی توانایی روزه گرفتن را نداشته باشد کاملا قابل درک است، اما اگر همین فرد در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کند، عمل او تظاهر به روزه‌خواری است.

براساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، مقصود از ارتکاب عمل به طور علنی، ارتکاب آن در ملأ و منظر عموم است؛ لذا همین که عمل شخص در معرض دید دیگران قرار بگیرد، ارتکاب جرم تلقی می‌شود.
البته روزه‌خواری در ملأ عام تنها هنگامی جرم است که به صورت عمدی انجام شود؛ لذا اگر فردی سهوا در معابر عمومی اقدام به خوردن یا نوشیدن کند مرتکب جرمی نشده است.

پلیس با روزه‌خواری در ملأ عام برخورد می‌کند

به گفته مقامات انتظامی، پلیس با معدود هنجارشکنانی که بخواهند حرمت ماه مبارک رمضان را با بی‌توجهی به تذکرات ارائه‌شده نگه ندارند، برخورد‌های قانونی و لازم را صورت خواهد داد.

بر این اساس، از عموم شهروندان انتظار می‌رود برای تحکیم و گسترش ارزش‌های اخلاقی، برای رعایت حقوق یکدیگر، از روزه‌خواری در اماکن عمومی پرهیز کنند.

هم‌چنین آن دسته از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌هایی که دارای مجوز فعالیت از سوی ستاد مقابله با کرونا هستند، از اذان صبح تا اذان مغرب تعطیل‌اند و بعد از این زمان تنها می‌توانند از طریق خدمات «بیرون‌بر» فعالیت کنند.

دلیل برخورد با روزه‌خواری چیست؟

از آن جایی که قوانین براساس حکومت اسلامی شکل گرفته است و بیشتر جامعه را مسلمانان تشکیل می‌دهند، احکام اسلامی علاوه بر امور فردی شامل ابعاد اجتماعی نیز می‌شود.

در احکام فردی معمولا حکومت اسلامی اجباری برای عمل به آن‌ها ندارد، هرچند وظیفه خود می‌داند شرایط عمل به این احکام را فراهم کند. این در حالی است که در احکامی که جنبه اجتماعی دارند، اگر تخلف از آن‌ها به صورت علنی انجام شود، نوعی بی‌احترامی محسوب می‌شود.

این موضوع که افراد به احترام روزه‌داران از خوردن و آشامیدن در اماکن عمومی خودداری می‌کنند، نشان از حفظ ارزش‌های اخلاقی و احترام به حقوق دیگران است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->