سرخط خبرها

روایتی از دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با قاریان قرآن کریم

  • کد خبر: ۱۰۴۰۵۳
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
روایتی از دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب با قاریان قرآن کریم
شاید آن زمانی که جلسه قرآن مسجد کرامت از سوی «آسید علی آقا» راه اندازی شد کسی فکرش را نمی‌کرد که این حرکت مهم، در سال‌های بعد کانون مهمی برای فعالیت‌های قرآنی در مشهد شود. آیت ا... العظمی خامنه‌ای فعالیت‌های زیادی در دو مسجد کرامت و امام حسن مجتبی (ع) داشتند.

امید حسینی نژاد | شهرآرانیوز - شاید آن زمانی که جلسه قرآن مسجد کرامت از سوی «آسید علی آقا» راه اندازی شد کسی فکرش را نمی‌کرد که این حرکت مهم، در سال‌های بعد کانون مهمی برای فعالیت‌های قرآنی در مشهد شود. آیت ا... العظمی خامنه‌ای فعالیت‌های زیادی در دو مسجد کرامت و امام حسن مجتبی (ع) داشتند. اشتیاق جوانان برای حضور در این دو پایگاه محوری و شنیدن سخنان امام جماعت مسجد وصف ناپذیر بود. حرکت‌های انقلابی در شهر مشهد از این دو مسجد آغاز شد و پس از گذشت مدتی و طی فراز و نشیب‌های بسیار، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

پس از پیروزی انقلاب نیز این فعالیت‌ها ادامه داشت و کودکان و جوانان بسیاری در مسجد کرامت حضور پیدا می‌کردند و قرآن می‌آموختند. مسجد نقش محوری در آموزش و تربیت نیرو‌های انقلابی داشت. پس از آغاز رهبری حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای، جلسات ثابت ایشان با قاریان قرآن آغاز شد. پیش از این در دوران ریاست جمهوری نیز جلساتی ثابت با قاریان قرآن داشتند، اما در دوره رهبری ایشان اول ماه مبارک رمضان موعدی ثابت برای دیدار با قاریان برجسته کشور شد. در برخی از سال‌ها قاریان مصری نیز در این مراسم شرکت می‌کردند و به تلاوت آیات الهی می‌پرداختند.

بیش از سی سال از برگزاری این دیدار می‌گذرد و هرساله قاریان در روز نخست ماه مبارک رمضان به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند و از رهنمود‌های قرآنی ایشان بهره می‌برند. این علاقه ایشان به فعالیت‌های قرآنی به دوران جوانی شان باز می‌گردد. آن هنگامی که در مسجد کرامت جلسه قرآنی راه انداختند و از مرحوم استاد علی مختاری و استاد سید مرتضی سادات فاطمی درخواست کردند تا مدیریت این جلسات را برعهده داشته باشند.

من نیز از سال ۸۳ در این جلسات شرکت می‌کردم و توفیق داشتم تا دو مرتبه در این جلسه نورانی به تلاوت قرآن بپردازم. حس و حال دیدار نخست برایم بسیار وصف ناپذیر بود. شنیده بودم که رهبر معظم انقلاب علاقه فراوانی به تلاوت قرآن دارند و با نگاهی دقیق به تلاوت‌های قاریان می‌نگرند. اما وقتی این نگاه تخصصی و صمیمت ایشان را از نزدیک مشاهده کردم برایم بسیار جالب بود.

قاریان وقتی بعد از تلاوت خدمت ایشان می‌رسیدند رهبر معظم انقلاب به مثابه یک استاد مسلم قرائت نکاتی تخصصی به آنان گوشزد می‌کردند.

در طول این سال‌ها هیچ وقفه‌ای در این دیدار‌ها رخ نداده است. در ماه رمضان سال ۱۳۹۹ خورشیدی که کشور درگیر ویروس منحوس کرونا شده بود نیز این محفل قرآنی برای نخستین بار به صورت مجازی برگزار شد.

حس و حال خاصی بر این جلسه حکمفرما بود. پس از گذشت پانزده سال برای دومین بار توفیق داشتم تا در این جلسه به تلاوت آیات خدا بپردازم. این اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب برای برگزاری این جلسه در هر شرایطی نشان دهنده اهمیت انس با قرآن و توجه ویژه به خواندن کلام الهی است. ایشان هرساله می‌گویند که تلاوت قرآن مقدمه فهم این منبع نورانی است و باید با توسعه جلسات قرآنی قدم‌های بزرگی در این مسیر برداریم.

امسال نیز پس از دو سال برگزاری به صورت مجازی قرار بر آن شد تا تعدادی از قاریان سراسر کشور در محضر رهبر معظم انقلاب حضور پیدا کنند و این جلسه به صورت حضوری برگزار شود. همه ما پس از گذشت دو سال مشتاق بودیم تا دوباره ایشان را زیارت کنیم و از رهنمودهایشان بهره ببریم. تعدادی از قاریان برجسته کشوری در این دیدار به تلاوت پرداختند. پس از پایان تلاوت‌ها رهبر معظم انقلاب نظیر هرسال نکاتی را به قاریان گوشزد کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود به چند نکته ناظر به مسائل تخصصی تلاوت اشاره کردند. اینکه پس از انقلاب فعالیت‌های قرآنی و تلاوت قرآن رشد چشمگیری داشته است و نقش محوری مسجد در این زمینه بسیار درخور بوده است. ایشان فرمودند: در زمینه فعالیت‌های قرآنی، خب کار‌های خیلی خوبی شده؛ لکن این‌ها کافی نیست؛ ما به تلاش‌های بیشتری احتیاج داریم.

یکی از پیشنهاد‌هایی که به ما شد و کار درستی است و من مطرح می‌کنم و شما‌ها هر کدام که می‌توانید انجام بدهید، این است که مساجد یک محل ــ حالا مثلاً در تهران، مساجد فلان بخش از تهران که سه تا، چهار تا، پنج تا مسجد است ــ هر کدام از این‌ها یک پایگاه قرآنی باشند و با هم ارتباط داشته باشند؛ این‌ها بروند به مهمانی آن ها، آن‌ها بیایند به جلسه این ها؛ با هم مسابقه بدهند؛ این غیر از این مسابقات رایجی است که اوقاف و دیگران راه می‌اندازند؛ یک چنین کار‌هایی انجام بگیرد؛ این بهترین مشوق است برای اینکه جوان‌ها و نوجوان‌ها وارد وادی قرآن خوانی بشوند؛ ما به این احتیاج داریم.
آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای، پیش از انقلاب این مسیر را طی کرده و با تکیه بر حضور علاقه‌مندان به قرآن در دو مسجد کرامت و امام حسن مجتبی (ع) افراد زیادی را علاقه‌مند به قرآن کریم کردند.

ایشان در همین دیدار فرمودند: «جوان‌های ما باید وارد عرصه قرآن خوانی، به خصوص حفظ قرآن بشوند که ما خب حافظ [قرآن]زیاد لازم داریم؛ من چند سال پیش هم عرض کردم؛ تلاش‌هایی هم شده منتها هنوز تا آنجا خیلی فاصله داریم. اگر بخواهید آن ده میلیون را تأمین بکنید، راهش این است که نوجوان‌های ما وارد وادی قرآن بشوند. نوجوان که وارد شد حفظ آسان می‌شود. راهش هم این است که در مساجد این کار اتفاق بیفتد. هر مسجدی یک پایگاه قرآنی بشود. مساجد این محل با همدیگر ارتباط داشته باشند، همکاری داشته باشند. استادانشان این‌ها را به هم آشنا کنند.

این‌ها بروند پیش آن ها. ما در مشهد داشتیم این کار را. هم در مسجد کرامت، هم در مسجد امام حسن مجتبی (ع). خدا ان شاءا... رحمت کند مرحوم آقای مختاری، قاری بسیار خوب مشهد را و همچنین جناب آقامرتضای فاطمی که جزو بهترین‌های مشهد [بود]و هنوز هم ایشان الحمدا... جزو بهترین قرّاء کشور محسوب می‌شود؛ این دو نفر را من دعوت کرده بودم، خواسته بودم، آنجا سال‌ها در مسجد کرامت این جلسه را اداره می‌کردند.

در مسجد امام حسن (ع) هم که ما بودیم ــ این دو مسجدی که بنده رفت و آمد داشتم ــ این‌ها می‌آمدند تلاوت می‌کردند؛ و این ارتباط مساجد با یکدیگر و ارتباط قرّاء و مستمعین قرّاء و شاگردان قرّاء با یکدیگر یکی از این فرصت‌هایی است که ان شاءا... می‌تواند در خدمت این کار قرار بگیرد.» سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب نظیر سال‌های قبل نکات فراوان برای علاقه‌مندان به تلاوت قرآن داشت. نگاه دقیق ایشان به مسئله تلاوت همیشه مایه دل گرمی برای فعالان عرصه قرآن کریم بوده است و رشد تلاوت قاریان نوجوان و جوان کشور مدیون تلاش‌های ایشان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->