سردار سلامی: همه کشور‌های دنیا با جنگ ضعیف می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌قوی‌تر شد وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو: حالا وقت توافق است رئیسی در هیئت‌دولت بر فراهم‌کردن زمینه حضور هر‌چه‌گسترده‌‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس تأکید کرد وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است + فیلم و تصاویر مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: حمله اسرائیل به رفح یک فاجعه انسانی است آمریکا: برنامه ای از اسرائیل برای رفع نگرانی ها درباره رفح ندیده ایم محمد علی الحوثی: با آتش بازی نکنید حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
سرخط خبرها

آیا تهران و ریاض به میز مذاکره باز می‌گردند؟

  • کد خبر: ۱۰۴۶۱۶
  • ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
آیا تهران و ریاض به میز مذاکره باز می‌گردند؟
درحالی که گفت‌وگوهای تهران و ریاض که با میانجیگری بغداد متوقف شده بود، حالا یک منبع آگاه از برگزاری دور جدید گفتگو‌های ایران و عربستان قبل از عید فطر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مذاکرات ایران و عربستان با ابتکار و وساطت بغداد و از سطوح امنیتی آغاز شد. چهار دور از این گفتگو‌ها انجام شد، اما کار به دور پنجم نرسید.

براساس مواضع طرفین هم می‌توان گفت که غیر از استقرار دیپلمات‌های ایرانی در جده نتیجه خاصی نداشت، حتی مقامات سعودی چندین بار از روند گفتگو‌ها ابراز نارضایتی کردند.

به گزارش «مثلث آنلاین»، آخرین دور از این گفتگو‌ها پایان تابستان سال گذشته انجام شد و انتظار‌ها برای شروع بعدی مذاکرات، اما قدری طولانی شده است و از این رو شاهد افزایش گمانه زنی‌ها در این زمینه هستیم.

برخی تحلیلگران داخلی پیش‌تر گفته بودند که، چون اولویت ایران مذاکرات وین است، این موضوع قدری به حاشیه رفته است. برخی دیگر نیز تحولات منطقه‌ای و به ویژه اوضاع یمن را که گفته می‌شود سهم مهمی در اختلافات فی مابین دارد، در این قضیه مؤثر می‌دانستند.

اکنون، اما روزنامه کویتی «الجریده» ادعا کرده است که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان قبل از عید فطر برگزار خواهد شد.

الجریده به نقل از یک منبع آگاه در وزارت خارجه ایران خبر داد که تماس‌ها و هماهنگی‌ها برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق از سر گرفته شده و ایران از ابتکار کشور‌های حوزه خلیج فارس در قضیه یمن استقبال کرده است.

به گفته این منبع آگاه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، تماس‌هایی با عبدا... بن زاید، وزیر خارجه امارات، برقرار کرده و در آن تأکید کرده است که تهران از ابتکار کشور‌های حوزه خلیج فارس در اجرای آتش بس در یمن استقبال می‌کند.

وی همچنین گفت که سفیر ایران در عراق نیز قرار است با سفیر عربستان سعودی در عراق برای برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان تا پایان ماه مبارک رمضان تماس برقرار کند. به گفته این منبع آگاه، ریاض به تهران گفته است که سهمیه حجاج ایرانی را برای حج امسال افزایش خواهد داد؛ موضوعی که تهران آن را یک حرکت مثبت قلمداد می‌کند.

گفتنی است پیش‌تر هم «العربی الجدید» از تلاش‌های عراق برای میانجیگری با هدف از سرگیری مذاکرات ایران و عربستان خبر داده بود. بر این اساس، یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق به العربی الجدید گفته بود که سه شخصیت دولت عراق، مأموریت مشخص کردن تاریخ برگزاری دور جدید گفتگو‌های ایران و عربستان سعودی را برعهده دارند.

مقام‌های رسمی در ایران و عربستان، فعلا درباره این گزارش‌ها واکنشی نشان نداده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->