جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

نماز شب‌های قدر چند رکعت است و چگونه خوانده می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۰۴۷۸۶
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
نماز شب‌های قدر چند رکعت است و چگونه خوانده می‌شود؟
نماز شب قدر دو رکعت است. در هر رکعت بعد از سوره حمد، نمازگزار باید هفت بار سوره توحید را بخواند و بعد از تمام شدن نماز هفتاد مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» را تکرار کند. به علت تکرار هفت‌باره سوره توحید در این نماز این نماز به نماز هفت قل هو الله مشهور شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، نماز شب قدر یا نماز هفت قل هو الله نمازی است مستحبی که خواندن آن در شب‌های قدر سفارش شده است.

نماز شب‌های قدر دو دسته می‌شود یک سری از نماز‌ها را در شب مخصوص به خودش باید خواند و بعضی از نماز‌ها را در هر سه شب قدر می‌توان به جا آورد.

نماز مشترک شب قدر

اصلی‌ترین نماز شب قدر یا نماز هفت قل هو الله، نماز مستحبی است که خواندن آن در شب‌های قدر سفارش شده است. این نماز دو رکعت است. در هر رکعت بعد از سوره حمد، هفت بار سوره توحید خوانده می‌شود و بعد از تمام شدن نماز ۷۰ مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» تکرار می‌شود.

شیخ عباس قمی در مفاتیح این نماز را از علامه مجلسی نقل کرده است. علامه مجلسی نیز در کتاب زادالمعاد بدون ذکرِ سند، حدیثی از پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) نقل کرده است که بر اساس آن حدیث هر کس این نماز را بخواند و هفتاد مرتبه ذکر استغفار را بگوید، از جاى خویش برنخیزد تا خداوند او و پدر و مادرش را بیامرزد و ملائکه اى بفرستد تا حسنات او را تا سال دیگر یادداشت کنند و ملک دیگرى را مامور سازد تا در بهشت براى او درختانى غرس کند و قصرهایى بنا سازد که نهرهایى در آن جارى باشد و از دنیا نرود تا این که این الطاف خدا را در حق خود مشاهده نماید.

نماز صد رکعتی شب‌های قدر

دیگر نماز اصلی شب‌های قدر خواندن صد رکعت نماز در هر شب، یعنی ۵۰ نماز دو رکعتی به نیت نماز شب قدر است. مستحب است که در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید خوانده شود. افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید را بخواند و می‌تواند به جای این صد رکعت، شش روز از نماز‌های قضای خود را بجا آورد؛ بدین ترتیب که از ظهر روز اول شروع نموده و در عشاء روز ششم ختم نماید (سه شب جمعاً سیصد رکعت می‌شود).

نماز‌های دو رکعتی شب‌های قدر عبارتند از:

۲ رکعت نماز برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور آن حضرت

۲ رکعت نماز برای شادی روح همه درگذشتگان و اسیران خاک و ۲۵ بار گفتن ذکر «اللهم اغفرلی لجمیع المومنین و المومنات و المسلمین و المسلمات»

۲ رکعت نماز تقدیم به اهل بیت پیامبر (ص) و خواندن دعای توسل

۲ رکعت نماز حضرت زهرا (س): در رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد صد مرتبه سوره توحید

نماز شب قدر (شب نوزدهم ماه رمضان)

نماز شب نوزدهم ماه رمضان به این شرح است:

۵۰ رکعت نماز با حمد و ۵۰ مرتبه سوره زلزال (گویا مراد آن باشد که در هر رکعت یک مرتبه سوره زلزال را بخواند، زیرا که مشکل است در یک شب ۲۵۰۰ مرتبه سوره زلزله خواندن‏).

نماز شب قدر (شب بیست و یکم ماه رمضان)

نماز شب بیست و یکم ماه رمضان هشت رکعت است که در آن سوره حمد را با هر سوره‌ای که میسر است باید خوانده شود.

در شب بیست و یکم ماه رمضان حمادبن عثمان بر حضرت صادق (ع) وارد شد. حضرت سوال کرد که غسل کرده اى. عرض کرد بلى. پس حضرت حصیرى طلبید و حماد را نزدیک خویش خواند و مشغول نماز گردید و پیوسته آن حضرت نماز خواند و حماد نیز خود را به آن حضرت چسبانیده بوده و نماز می‌خواند تا از نمازهاى خود فارغ شدند. پس آن حضرت دعا کرد و جماد آمین گفت تا صبح طلوع کرد. آن جناب اذان و اقامه گفت و بعض غلمان خود را طلبید و پیش ایستاد و نماز صبح خواند در رکعت اول حمد و انا انزلناه و در دوم حمد و توحید خواند و بعد از نماز مشغول به تسبیح و تقدیس و مسلمات شد. پس سر به سجده نهاد و به مقدار یک ساعت به جز چیزى از آن جناب شنیده نشد. پس از آن، این دعا را خواند: «لا اله انت مقلب القلوب و الابصار»

نماز شب قدر (شب بیست و سوم ماه رمضان)

نماز شب بیست و سوم ماه رمضان هشت رکعت است به حمد و هر سوره که میسر شود و طلب استغفار و دعا برای خلق خدا.

امام باقر (ع) فرمودند: خدا رزق و روزى کسى که شب بیست و سوم ماه رمضان را احیا بدارد و در آن شب، صد رکعت نماز بخواند وسیع گرداند و در مقابل دشمن، او را کفایت کند و از غرق شدن و ویرانى و سرقت، او را پناه دهد و ترس منکر و نکیر را از او مرتفع سازد و از قبرش خارج مى شود، در حالى که نور او براى اهل محشر تلالؤ دارد و نامه عملش را به دست راستش مى دهند و برات آزادى از آتش و از صراط و امان نامه از عذاب به او داده مى شود و بدون حساب و کتاب داخل بهشت مى گردد و در بهشت، رفیق پیامبران و صدیقین و شهدا و صالحین خواهد شد و اینان خوب رفیقانى هستند.

علامه مجلسى فرموده که هر مقدار قرآن که ممکن باشد در این شب بخوانند و دعاهاى صحیفه کامله را بخوانند، خصوصا دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شب‌ها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سر آورد. زیرا که در احادیث معتبر، وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است انتهى.

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->