سرخط خبرها

روایت شاعران خراسانی از دیدار با رهبر انقلاب

  • کد خبر: ۱۰۴۹۲۰
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
روایت شاعران خراسانی از دیدار با رهبر انقلاب
پیش از اینکه جلسات شعر رهبری در نیمه ماه مبارک رمضان به شکل کنونی دربیاید، این جلسات در مشهد و با جمعی از شاعران خراسانی برگزار می‌شد. رهبری این عنایت ویژه را در شعر معروفشان («دلبستۀ یاران خراسانی خویشم») هم نشان داده است. در ادامه روایت برخی از شاعران خراسان درباره دیدار با رهبری و شعرخوانی در محضر ایشان آمده است.  

شهرآرانیوز - پیش از اینکه جلسات شعر رهبری در نیمه ماه مبارک رمضان به شکل کنونی دربیاید، این جلسات در مشهد و با جمعی از شاعران خراسانی برگزار می‌شد؛ درواقع مشهد بعد از تهران تنها شهری است که جلسات شعر رهبری در آن برگزار شده است. البته حضور رهبری در نشست‌های ادبی مشهد به زمان برگزاری «انجمن ادبی فردوسی» و «انجمن ادبی فرخ» برمی‌گردد و اعتماد و توجه ایشان به شعر و شاعران خراسانی به همین خاستگاه برمی‌گردد. رهبری این عنایت ویژه را در شعر معروفشان («دلبستۀ یاران خراسانی خویشم») هم نشان داده است.

غلامرضا شکوهی، محمدباقر کلاهی‌اهری، هادی منوری، محمدحسین جعفریان، محمود اکرامی‌فر، مصطفی محدثی‌خراسانی، مجید نظافت، محمد نیک، محمدکاظم کاظمی، محمدجواد غفورزاده، علیرضا سپاهی‌لایین، عبدالجواد موسوی، عبدالرضا موسوی، راضیه رجایی، زهرا حسین‌زاده، آرش شفاعی، علیرضا بدیع، قاسم رفیعا، طیبه ثابت، سیدضیاءالدین شفیعی، بهزاد پورحاجیان، حمیده‌سادات غفوریان، حامد حسینی‌راوش، خدابخش صفادل، زهرا محدثی، مصطفی جلیلیان‌مصلحی، حافظ ایمانی، برادران مبارز، جواد شیخ‌الاسلامی، فرشته خدابنده، هادی اسماعیلی، جواد اسلامی، سعید حیدری، محمد رمضانی‌فرخانی، ابوطالب مظفری، جواد گنجعلی، علی‌محمد مؤدب شاعران خراسانی‌ای هستند که در جلسه دیدار رهبری با شعرا شعر خوانده‌اند.

در ادامه روایت برخی از شاعران خراسان درباره دیدار با رهبری و شعرخوانی در محضر ایشان آمده است.  

روایت شاعران خراسانی از دیدار با رهبر انقلابدیداری شبیه معجزه

موسی عصمتی

شعرخوانی من در سال ١٣٩٣ در محضر مقام معظم رهبری یک توفیق بود. به‌مناسبت هفته معلم و بزرگداشت آیت‌ا... مطهری، شب‌شعری در فریمان برگزار شد که بنده در آنجا شعرخوانی کردم و علیرضا قزوه هم مجری بود. این شعر مورد تمجید آقای قزوه قرار گرفت و باعث شد که از من برای محفل شعر بیت رهبر دعوت به عمل بیاورند. در این دیدار به یادماندنی، محمدکاظم کاظمی، سیدحسین سیدی و ابوطالب مظفری با من بودند. سراپا شوق بودم؛ چون تا‌به‌حال سعادت شرکت در این محفل ادبی را نداشتم.

بعد از طی مراحل خاص هماهنگی، به بیت رهبری مشرف شدیم. بعد از نماز جماعت و صرف افطار نوبت به شعرخوانی شاعران رسید. همه شاعران با شوروشوق فراوان در حسینیه جمع شدند. آقای قزوه از من خواست تا ردیف جلو بنشینم؛ چون در فهرست شعرخوانان بودم.

این حضور برای من حکم یک دیدار معجزه‌آسا را داشت؛ چون هرگز تصور نمی‌کردم روزی در مقابل نفر اول مملکت، شعر بخوانم. فضای جالبی بر آن محفل شعری حاکم بود. غزل مثنوی «آیا شما نشانه‌ای از من ندیده‌اید/ کوهی درست رو به شکستن ندیده‌اید» را قرائت کردم و مورد تمجید حضرت آقا قرار گرفت و ایشان از تخیل و زبان این شعر تعریف کردند.
این محفل به‌مثابه یک جشنواره فراملی شعرخوانی است و در آن شاعران برجسته‌ای از کشور‌های لبنان، هند، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان و عراق در کنار شاعران کشور شعرخوانی می‌کنند. مسلما برای هر شاعر توفیقی می‌تواند باشد که در آن محفل شعر بخواند یا حتی حضور داشته باشد. دیدار رهبری با شاعران در ماه مبارک، دیدار بسیار مهمی است و بازتاب گسترده رسانه‌ای در جهان دارد.

تاثیر و فایده این محفل شعری تنها برای شاعران شرکت‌کننده در محفل ماه مبارک نیست، بلکه شامل حال همه شاعرانی می‌شود که حتی در آن محفل حضور نداشته‌اند و با سی‌دی‌های دیدار‌های رهبری با شاعران، جریان‌های مختلف شعر روز را دنبال می‌کنند.

روایت شاعران خراسانی از دیدار با رهبر انقلاباین محفل گران‌سنگ تایید شعر و هنر آیینی و انقلابی است

سیدحسین سیدی

یکی از برجستگی‌های شخصیت مقام معظم رهبری، ذوالفنون‌بودن ایشان است. مقام معظم رهبری جنس شعر را می‌شناسند و وقتی شاعری در حضور ایشان شعر می‌خواند، کاملا احساس می‌کند که چقدر ایشان واقف به صنایع ادبی هستند و از شعر بهره‌ها دارند.

ذات برگزاری این مراسم درواقع تایید بحث ادبیات است که باعث دلگرمی همه شاعران است. این محفل گران‌سنگ درواقع تایید شعر و هنر آیینی و انقلابی به‌صورت خاص است. این تفکر خوب است؛ اما عده‌ای از شاعران اگر هدفشان را صرفا رفتن به آن محفل بگذارند و بعد تلاشی نکنند، اقدام خوبی نیست.

در شرایطی که تشخیص شعر سره از ناسره برای مخاطب عام دشوار است، خود فضای دفتر مقام معظم رهبری که درواقع گلچینی از شعرا را گرد‌هم می‌آورد، باعث می‌شود تا شاعران سخته به مردم معرفی می‌شوند و این محفل ظرفیت خوبی از شعرا برای معرفی به جامعه ادبی است که در آن تنوع سلایق وجود دارد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: ما اگر مخالف و منتقد نداشته باشیم، باید برای خودمان منتقد وارد کنیم. مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که همه رأی‌ها را باید شنید و در این محفل همه‌نوع شعر از عاشقانه گرفته تا اجتماعی، طنز و آیینی خوانده می‌شود.. جدای از تنوع سلایق در این محفل شعرخوانی، سردمداران جریان‌های مختلف شعری نیز به مردم معرفی می‌شوند.

روایت شاعران خراسانی از دیدار با رهبر انقلابتوجه دقیق مقام معظم رهبری به مقوله فرهنگ

دکتر هادی منوری | در گفتگو با شهرآرا - ۲۲ تیر ۱۳۹۳

«این نشست‌ها در حضور مقام معظم رهبری که اولین شخصیت کشورمان هستند، برگزار می‌شود و حرفی که ایشان در آن‌ها می‌زنند، برای همه مسئولان واجب‌الاجراست. وقتی رهبری از مسائل فرهنگی صحبت می‌کنند، به‌نوعی یک استراتژی فرهنگی را برای مسئولان ترسیم می‌کنند، اما متاسفانه مسئولان ما آن‌قدر درگیر مسائل سیاسی هستند که احساس می‌کنند مسائل فرهنگی در رده‌های بعدی توجه قرار دارند. وقتی رهبرمان چندین ساعت وقت خودشان را با حوصله به اکرام شاعران اختصاص می‌دهند و با آن‌ها همراه می‌شوند و احوالشان را یکی‌یکی جویا می‌شوند، شاعر نیز به این نتیجه می‌رسد که او هم اهمیت دارد. امیدوارم مسئولان فرهنگی از رهبری یاد بگیرند یا حداقل پیروی کنند.» 

دکتر هادی منوری | در گفتگو با شهرآرا - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

اهمیت‌دادن مقام معظم رهبری به شعر و مقوله ادبیات، مهم‌ترین فلسفه برگزاری آن است. رهبر انقلاب باوجود همه مشغله‌های بی‌پایانی که دارند، باز هم هرماه مبارک رمضان ساعت‌هایی از وقتشان را به نشستن در جمع شاعران و شنیدن شعر و صحبت درباره ادبیات می‌گذرانند. این منش مقام معظم رهبری به‌روشنی بر اهمیت ادبیات در نزد ایشان تاکید دارد و اینکه ادبیات است که فرهنگ را می‌سازد و فرهنگ است که سمت‌وسوی حرکت جامعه را مشخص می‌کند. مقام معظم رهبری به‌صورت کاملا فنی با مقوله شعر برخورد می‌کنند. 

روایت شاعران خراسانی از دیدار با رهبر انقلابجلسات شعر رهبری، تلنگر، حرکت و انگیزه‌ای برای شاعران

مصطفی محدثی خراسانی | در گفتگو با شهرآرا - ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

جوان‌های بسیاری در طول سال تلاش می‌کنند تا با رساندن کارشان به سطحی مناسب بتوانند در این جلسات شرکت کنند. در واقع این دیدار یک انگیزه قوی و سرشار از شور و نشاط برای آن‌ها محسوب می‌شود. البته این انگیزه و شور و نشاط برای امسال نیز وجود داشت تا اینکه در روز‌های گذشته اعلام شد به دلیل شیوع بیماری کرونا و با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است این دیدار برگزار نمی‌شود.

... این مراسم سالیانه، از یک سو انرژی خوبی به جامعه ادبی تزریق می‌کرد و از سوی دیگر نیز ذهن آحاد مردم جامعه و ذهن مسئولان فرهنگی کشور را متوجه اهمیت جایگاه شعر می‌ساخت. همچنین این رویداد از این سال تا سال بعد یک تلنگر، حرکت و انگیزه‌ای برای شاعران بود تا شعر بسرایند و هم انگیزه‌ای برای متولیان فرهنگی بود تا برنامه‌ریزی و حمایت بیشتری از شعر انجام دهند

مصطفی محدثی‌خراسانی | در گفتگو با ایبنا

نوروز ۶۶ بود که به همراه تعدادی از شاعران پیشکسوت و جوان مشهد به خدمت معظم له رسیدیم. من و مجید نظافت در آن دیدار اشعار اعتراضی نسبت به وضعیت اقتصادی و اجتماعی و دور شدن جامعه از ارزش‌های انقلاب خواندیم که شعر من این بود «بیا به اسب، حماسه، رکاب برگردیم/بیا دوباره مروری کنیم خاطره را/به روز‌های خوش التهاب برگردیم/کنون که موعظه در کاخ‌ها نمی‌گیرد/ بیا به سرب، به سرب مذاب برگردیم/ به دست‌های پر از پینه، سفره‌های تهی/ به حرف اول این انقلاب برگردیم/ اگرچه طی شده وقت سفر، ولی‌ای دل/ بیا به آینه، قرآن، به آب برگردیم» همچنین نظافت شعری در مقایسه بالای شهر و پایین شهر خواند. یک بیت از شعر من «کنون که موعظه در کاخ‌ها نمی‌گیرد/ بیا به سرب، به سرب مذاب برگردیم» در خود دعوت به جنگ مسلحانه با غارتگران اقتصادی را داشت و مقام معظم رهبری خطاب به من فرمودند که چه آرمان‌های خوبی دارید، ولی این مسیر به آنارشیست ختم می‌شود. خاطره دیگری که از آن دیدار دارم این خاطره شیرین است که در آن جلسه پس از اینکه تمام دوستان شعر خواندند معظم له فرمودند ما در مشهد هستیم، ولی چرا کسی شعر به لهجه مشهدی نخواند؟ مرحوم سیدمحمد خسرونژاد گفت من یک شعر به لهجه مشهدی دارم، ولی چون عاشقانه است خجالت می‌کشم بخوانم، ولی رهبری فرمودند اشکالی ندارد و خسرونژاد شعرش را با لهجه مشهدی خواند.

روایت شاعران خراسانی از دیدار با رهبر انقلابشعر برای ظهور نیازمند یک مفر است

محمدباقر کلاهی‌ اهری | درگفتگو با شهرآرا - ۲۲ تیر ۱۳۹۳

«شعر برای ظهور نیازمند یک مفر است. امروز به‌دلیل مشکلات فراوان امکان تشکیل انجمن‌های خانگی نیست و باید حمایت‌هایی باشد یا نشست‌هایی از جنس نشست رهبری با شاعران برگزار شود تا نظر‌ها جلب شود. اصلی‌ترین نشستی که توجه مسئولان را جلب می‌کند، نشست رهبری با شاعران است و مسائل بعدی هم از این جلسه سرچشمه می‌گیرد. نظر رهبری که خود در سال‌های دور در مشهد بوده‌اند، تشکیل انجمن‌های ادبی، عرضه شعر جوانان به‌منظور پالایش و قوی‌شدن و نقدونظر بزرگان شعر در جلسات است. رهبری در تایید این نظر، مثالی از جلسات سرگرد نگارنده، انجمن فرخ و انجمن استادقهرمان زدند و گفتند بسیاری از بزرگان امروز شعر از همان جلسه‌ها به‌پا خاستند؛ امروز هم باید این‌چنین باشد.» 

روایت شاعران خراسانی از دیدار با رهبر انقلابرهبری شعر و ادبیات را از نگاه سیاسی شان جدا کرده اند

قاسم رفیعا | در گفتگو با شهرآرا - ۲۸ بهمن ۱۴۰۰

به نظر من ایشان مقوله شعر و ادبیات را از نگاه سیاسی شان جدا کرده اند. سخنرانی‌هایی که از رهبری شنیده ام حاکی از دانش بسیار ایشان در حوزه ادبیات است، رهبری انواع داستان‌های معروف و شناخته شده ایران و جهان را بار‌ها بازخوانی کرده اند و بیشتر از بسیاری از نویسندگان بر فلسفه وجودی آثار ادبی اشراف دارند. ایشان در تاریخ ادبیات تحلیل‌های عمیقی دارند. خیلی قبل‌تر از انقلاب اسلامی ایشان عاشق شعر و ادبیات بودند. شهر به شهر به سراغ شعرا می‌رفتند تا با خط خودشان از آن‌ها شعر بگیرند و شنیدم ایشان هنوز این دفتر را دارند و یک بار هم پیش از انقلاب اسلامی از مشهد به تهران می‌روند تا یکی از اشعار اخوان ثالث را با دست خط خودش از او بگیرند.

... شعر رهبری بسیار نوگرایانه است و به باور من علتش هم نشینی با شعرای نوپرداز امروز است. گرچه ایشان نیازی به این جلسات ندارند و هم نشینی باشاعران بیش از آنکه برای ایشان آورده داشته باشد باعث رشد و بالندگی شاعران و هنرمندان می‌شود. من به عنوان یک شاعر طرقبه‌ای شاید بهترین اتفاقی که در زندگی ام افتاده و مسیر زندگی من و خیلی از شعرا را عوض کرده همین دیدار‌های دوستانه با رهبری بوده است.

 

گزیده‌ای از اشعار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->