سرخط خبرها

نمایش شمشیر اردشیر هخامنشی برای نخستین بار+ فیلم و عکس

چندی پیش برای نخستین بار از شمشیر اردشیر اول - ششمین پادشاه هخامنشی در موزه «گتی ویلا»‌ی لس‌آنجلس آمریکا  رونمایی شد و این بهانه‌ای است تا با او و دوران او بیشتر آشنا شویم.
  • کد خبر: ۱۰۴۹۶۲
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
  • ۳

به گزارش شهرآرانیوز، شمشیری کوتاه از طلا، با نقش‌هایی ظریف و هنری هوش‌ربا، وقتی قدمتی دو هزار و ۵۰۰ ساله را پشت سر خود داشته باشد، می‌تواند هر کسی را به تحیر و تحسین و البته کنکاوی وادارد.

چندی پیش برای نخستین بار از شمشیر اردشیر اول - ششمین پادشاه هخامنشی در موزه «گتی ویلا»‌ی لس‌آنجلس آمریکا  رونمایی شد و این بهانه‌ای است تا با او و دوران او بیشتر آشنا شویم.

تعداد بازدید : 1531

این پادشاه هخامنشی در سال ۴۶۵ قبل از میلاد بر تخت نشست و ۴۱  سال سلطنت کرد (تا ۴۲۴ پیش از میلاد) و نام او به نیکی در تورات هم آمده و به «اردشیر دراز‌دست» شهرت داشت و طبعا این پرسش پدید می‌اید که چرا دراز‌دست؟

پاسخ از زبان دکتر زرین‌کوب چنین است: «دراز‌دست، نخست معنی مجازی داشت- یعنی توانا- و بعد‌ها به معنی حقیقی و لفظی گرفته شد». (تاریخ مردم ایران ص ۱۷۳)

اردشیر که طی ۴۱ سال سلطنت به عدالت دوستی و جوانمردی شهره شد شده در عین حال بسیار تجمل دوست و راحت طلب بود و به همین خاطر، پیرنیا اردشیر را پادشاهی سست و ضعیف دانسته با علاقۀ زیاد به حرمسرا در عین حال یادآور می‌شود یونانیان اورا دادگستر خوانده‌اند (ایران باستان/ص ۱۰۷). با نگاه امروز و قدری با ظرافت بیشتر البته می‌توان نشانه‌های از تدبیر و درایت را در تصمیمات اردشیراول دید.

دربارۀ دوران اردشیر اول باید اضافه کرد کار ساختمانی تخت جمشید و بنای کاخ‌های آن در روزگار او به پایان رسید و سنگ نبشته‌ای از او بر یکی از کاخ‌ها به دست آمده که در آن خود را فرزند خشایارشا و نوه داریوش معرفی می‌کند و «اهورا‌مزدا» را و می‌ستاید و نشان آرامگاه او را نیز می‌توان در میان گور‌های سنگی نقش رستم جُست.

درباره صحت و درستی اعتبار شمشیر منتسب به اردشیر اول هخامنشی

نویسندۀ متن در پاسخ به این پرسش که تا چه حد می‌توان از اصالت انتساب شمشیر به اردشیر اول مطمئن بود یادآور شده است: «به گفتۀ یکی از استادان سرشناس تاریخ، چون فردی مانند دکتر تورج دریایی همان جا بوده و تایید کرده می‌توان به اعتبار ایشان پذیرفت. اما برای داوری نهایی باید خطوط روی شمشیر و مفاهیم خوانده و فهم شوند و از نزدیک بررسی شود و مورد آزمایش خاص قرار گیرد. اما به اعتبار دکتر دریایی و تیم کارشناسی موزه پذیرفته‌ایم».

برگرفته از سایت عصر ایران

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Yahya
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
0
1
این باید توی موزه ایران باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
0
2
اموال ملت را دارید برای جنگ های نیابتی تان و کینه از اصالت ایرانی ما به فروش می برید بدانید که این حرام است و این ملت شاید امروز متوجه نشود ولی تاریخ این دزدی های حکومت از اموال ملت را خواهند گفت و به خداوندی خدا در روز قیامت از همه تا خواهیم پرسید و هرگز نخواهیم گذاشت از پل صراط رد شوید. به عنوان یک ایرانی این را به همه مجموعه حاکمیت که گنجینه های ما را به تاراج بردند بدتر از هر شاه تاریخ ایران وعده میدهم ما هرگز نخواهیم گذشت هرگز نخواهیم بخشید و تا آنجا که بتوانیم مجازات تان خواهیم کرد شما خائن های وطن فروش را
بنام خداوند جان و خرد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
0
1
دل سرد شدیم دیگه.اگر شمشیر بزرگان عرب بود واکنش شما همین گونه بودش؟چرا پس میزنید تاریخ ایران قبل اسلام رو؟خدا گفته بهتون؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->