بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

توانمندسازی کودکان‌کار مشهد در دستور کار

  • کد خبر: ۱۰۵۲۸۱
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
توانمندسازی کودکان‌کار مشهد در دستور کار
نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: از ابتدای طرح «سایه بان مهر» ۱۰۲۸ کودک کار از چهارراه‌ها و میادین شهر شناسایی شده اند و برنامه‌های گوناگون توانمندسازی در حال انجام است.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ وعده‌شان مقابل مجتمع شوق زندگی در بوستان بهار است. همه این کودکان کار در فضای بوستان آماده هستند تا راهی اردوی ویژه‌ای شوندکه برایشان تدارک دیده شده است. می‌خواهند در یک افطاری دوستانه و هیجان‌انگیز شرکت کنند که میزبانش یکی از خیران شهر است. گاهی هیجانات درونی خود را تخلیه کنند، گاهی بازی کنند و درنهایت هم به سروصورت خود صفایی بدهند.

بروبچه‌های جهادی و فعال اجتماعی هم قرار است این بار کودک درونشان را فعال کنند و با کودکان «سایه بان مهر» کودکی کنند و در کنار این همه شور و هیجان و بازی آموزش هم بدهند، ذهن کودکان کار را قلقلک دهند تا به آن‌ها ثابت شود که به جز سیاهی و تیرگی‌هایی که تاکنون دیده اند، می‌توان چیز‌های دیگری را هم دید. در این بزم دوستانه و مصفا، خیلی هایشان در صف اصلاح مو قرار می‌گیرند و زندگی دوباره‌ای به مو‌های درهم فروتنیده شان می‌دهند. افطار می‌کنند و شادمانه یک شب را با هم تقسیم می‌کنند.

نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی که حامی همیشگی کودکان کار است، در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما می‌گوید: از ابتدای طرح «سایه بان مهر» ۱۰۲۸ کودک کار از چهارراه‌ها و میادین شهر شناسایی شده اند. او می‌افزاید: برنامه‌های گوناگون توانمندسازی ازجمله روان درمانی، آموزش، مهارت آموزی و اشتغال پایدار اعضای خانواده از اقداماتی است که در این باره در حال انجام است.

عابدین‌زاده ادامه می‌دهد: درباره کودکان کار برنامه منسجمی در مشهد شروع شد و شکل گرفت. در مشهد مدلی را اجرا کردیم که بتوانیم بعد از شناسایی و غربال کودک وارد مرحله توانمندسازی کودک شویم.

عابدین زاده می‌افزاید: در این طرح قرار است کاری کنیم تا کودک به راحتی از خانواده اش جدا نشود، مگر در وضعیتی که احساس شود ماندن کودک در خانواده برای وی خطرساز است. در تلاشیم که با محور قراردادن محیط خانواده، کودک در این محیط باقی بماند تا سال‌های اول زندگی اش را کودکی کند.

وی با بیان اینکه ناهماهنگی بین سازمان‌ها چالشی بود که با محوریت دادگستری برطرف شد، ادامه داد: در آن زمان برخی دستگاه‌ها وظایف خود را دقیق و درست انجام نمی‌دادند و متأسفانه هنوز هم برخی مشکلات در این زمینه وجود دارد.

امکانات با نیاز مشهد متناسب نیست

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی اظهار می‌کند: ظرفیت خدمات دولتی ابلاغی از تهران برای کودکان کار در مشهد بسیار کمتر از آن چیزی است که وجود دارد. به عنوان مثال سالانه در مشهد برای دویست کودک امکانات در اختیار قرار می‌گیرد، درحالی‌که تعداد کودکان کار در مشهد آن هم فقط در سر چهارراه‌ها و میادین به بیش از هزار نفر می‌رسد.

عابدین زاده با بیان اینکه کودکانی که در انبار‌های زباله، کوره‌های آجرپزی و کارگاه‌های پرخطر مشغول کار هستند، در ردیف این آمار قرار نمی‌گیرند، بیان می‌کند: اکنون برای موضوع آموزش کودکان کار دو مجموعه خصوصی وارد میدان شده اند. این دو مجموعه ادامه آموزش کودکان بازمانده از تحصیل را بر عهده گرفتند.

وی می‌گوید: تعدادی از بچه‌ها آموزش فنی وحرفه‌ای دریافت می‌کنند، تعدادی زیر چتر حمایت آموزش بخش خصوصی قراردارند و گروهی از کودکان مرحله درمان خود یا خانواده شان را می‌گذرانند.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۱۴۰۱ به ثبات مدل درباره موضوع کودکان کار رسیدیم. امیدواریم بتوانیم با همراهی مردم علت کار کودک را شناسایی و رفع کنیم. امسال دستگاه‌ها باید پاسخی برای کودکان کار جمع آوری شده سال قبل داشته باشند. بدین معنا که توضیح دهند چه کرده اند تا این کودک به مسیر زندگی طبیعی خود برگردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->