آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید
سرخط خبرها

نظام شورایی، جلوه تبلور مردم‌سالاری دینی

  • کد خبر: ۱۰۶۸۱۷
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷
نظام شورایی، جلوه تبلور مردم‌سالاری دینی
در گفتگو با سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد اهمیت تشکیل شورا‌ها و وظایف هریک از این نهاد‌ها را در بهبود کیفیت زندگی و رفع مشکلات مردم بررسی کردیم.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ تشکیل نظام شورایی یکی از مهم‌ترین و نخستین فرامین امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ شورایی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی آن را لازمه تحقق اهداف اسلامی ملت ایران دانست و پس از آن به دستور رهبر معظم انقلاب و در راستای تحقق شعار مردم سالاری دینی شورا‌های شهر و روستا تشکیل شد تا این شورا‌ها اقداماتشان را برای تحقق بخشی از حاکمیت مردم که عملی شدن آن به فعالیت این نهاد‌ها پیوند خورده است، آغاز کنند. هم زمان با فرارسیدن روز شوراها، در گفتگو با سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد و رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد اهمیت تشکیل شورا‌ها و وظایف هریک از این نهاد‌ها را در بهبود کیفیت زندگی و رفع مشکلات مردم بررسی کردیم.

موسی الرضا حاجی بگلو با اشاره به اهمیت شورا در کلام وحی و توصیه مؤکد دین اسلام به شکل گیری نهاد شورا در راستای هم فکری و مشورت در امور مختلف، گفت: تشکیل شورا به نوعی تأثیر مستقیم مردم در تعیین سرنوشت خویش است و شورا‌ها زبان گویای مردم در برابر مسئولان و نهاد‌های مختلف هستند.

ضرورت نقش آفرینی در نظام شورایی

حاجی بگلو با تأکید بر نقش آفرینی شورا‌ها برای برنامه ریزی و پیگیری مشکلات محلی، گفت: درصورتی که پارلمان محلی در روستا، شهر، شهرستان و استان نقش خود را به خوبی ایفا کنند، می‌توانند در حل و فصل جزء به جزء مشکلات مردم قدم‌های مثبتی بردارند و تصمیمات آن‌ها در راستای آبادانی، پیشرفت و بهبود رفاه اجتماعی مردم مؤثر واقع شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد به الزام قانونی متولیان استانی و دستگاه‌های اجرایی برای پیگیری تصمیمات شورا‌ها اشاره کرد و ادامه داد: اگر به تصمیمات شورا‌های محلی که نتیجه بررسی دقیق و میدانی دغدغه ها، مشکلات و چالش‌های مردم است، نگاه متفاوت و کارشناسانه داشته باشیم و دستگاه‌های اجرایی با همراهی و هم فکری نهایت تلاش خود را برای تحقق این تصمیمات به کار بگیرند، بسیاری از امور و مشکلات مردم قابل حل خواهد بود.

وی فعالیت نظام شورایی را یکی از جلوه‌های تبلور مردم سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: مردم با نقش آفرینی در انتخابات پارلمان محلی و ملی در سرنوشت خود تأثیر می‌گذارند و این بخشی از اقتدار جمهوری اسلامی ایران است که تصمیمات کلان و مهم را به عنوان دموکراسی حقیقی در اختیار مردم می‌گذارد و آن‌ها می‌توانند در این بستر نقش خود را به درستی ایفا کنند تا به بهترین شکل مشکلات مردم در شهر‌ها و روستا‌ها حل و فصل شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد در تشریح وظایف شورا‌های شهر، روستا، بخش و شهرستان با بیان اینکه هرکدام از این شورا‌ها وظایف و اختیاراتی را در حوزه محلی خود برعهده دارند، اظهار کرد: نمایندگان مردم در این شورا‌ها متناسب با این اختیارات قانونی دغدغه‌ها و مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند. شورا‌های روستا و شهر نخستین حلقه از این نظام شورایی هستند که انتخاب و نظارت بر عملکرد دهیار و شهردار یکی از وظایف مهم آن هاست.

وی ادامه داد: در وهله بعد شورای بخش تشکیل می‌شود که شامل نمایندگان روستا‌ها و شهر‌های مستقر در آن بخش می‌شود. به طور مثال شهر رضویه در بخش مرکزی مشهد شامل نمایندگان روستا‌های این بخش است و پیگیری امور جاری و مشکلات روستا‌ها و شهر‌های زیر مجموعه آن بخش را در دستورکار خود قرار داده است.

وی بیان کرد: شورا‌های هرکدام از این بخش‌ها و شورا‌های اسلامی شهر به شورای شهرستان ارتقا پیدا می‌کنند؛ شورایی که برگرفته از همه روستا‌ها و شهر‌های مستقر در شهرستان است. برای مثال بخش‌های مرکزی، رضویه و احمدآباد و همه شهر‌های مستقر در شهرستان مشهد ذیل مجموعه شورای شهرستان فعالیت می‌کنند. این اقدامات گسترده در شورای شهرستان بر همه امور جاری بخش، روستا و شهر تسری دارد و مصوبات آن‌ها را پیگیری می‌کند.

حاجی بگلو با بیان اینکه شورای استان با حضور یک نماینده از هرکدام از شورا‌های شهرستان ایجاد می‌شود تا امور استان را به صورت صریح و قاطع از شورای عالی استان پیگیری کند، افزود: برای مثال ۳۳ شهرستان در خراسان رضوی وجود دارد که هرکدام از این شهرستان‌ها نماینده‌ای در شورای استان دارند تا با بررسی طرح‌ها و ایده‌های شورا‌های شهر و روستا ایجاد بستر‌های قانونی برای ارائه خدمت بهتر به مردم را به شورای عالی استان انتقال دهند.

وی گفت: شورای عالی استان‌ها برگرفته از منتخبان شورا‌های استان در کشور است و هر استان با توجه به جمعیتش تعداد نماینده متفاوتی در این شورا دارد.

اثرگذاری شورای عالی استان‌ها

سخنگوی شورای اسلامی شهر با اشاره به حضور سه نماینده از خراسان رضوی در شورای عالی استان ها، اظهار کرد: شورای عالی استان‌ها بالاترین نهاد شورایی کشور است و وظیفه آن پیگیری مسائل و مصوبات شورا‌های سراسر کشور است. این شورا تنها دستگاهی است که پس از دولت می‌تواند به صورت مستقیم طرح‌های خود را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

وی با تأکید بر اهمیت تصمیمات شورای عالی استان ها، گفت: پس از بررسی نمایندگان مجلس قوانین لازم و بسترساز برای رفع مشکلات مردم در مجلس تصویب می‌شود که نشان از اهمیت و تأثیرگذاری شورای عالی استان‌ها دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در زمینه ارتباط مستمر نمایندگان این شورا‌ها با مردم، گفت: نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر یا روستا ارتباط نزدیکی با مردم دارند تا بتوانند دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها را برطرف کنند و گامی در راستای بهبود کیفیت زندگی مردم بردارند.

در این شورا‌ها دسترسی مردم به نمایندگانشان بسیار آسان، سریع و روان است. وی افزود: نکات، طرح ایده‌ها و مشکلات مردم به صورت شفاهی یا کتبی به اعضا منتقل می‌شود تا نمایندگان مردم در این شورا‌ها از مراجع مختلف تحقق ایده‌ها و موانع موجود برای حل مشکلات شهروندان را پیگیری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->