مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان دانشگاه برای چاره‌جویی مسائل مشهد

  • کد خبر: ۱۰۶۸۴۶
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان دانشگاه برای چاره‌جویی مسائل مشهد
مهدی ناصحی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اگر فعالیت‌های مدیریت شهری، عالمانه و با اتکا به دانش باشد، بی‌شک آثار بسیار مثبتی در زندگی مردم به‌جا خواهد گذاشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: از شعار‌های شاخص شورای اسلامی ششم مسجدمحوری است. در تاریخ و گفتمان امامین انقلاب، پیوسته مسجد به‌عنوان محور محلات و فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و دینی شناخته شده است. بنابراین، باید با بهره‌گیری از روش‌های مختلف مساجد را تقویت کرد.

مهدی ناصحی افزود: براساس همین اهمیت و جایگاه، شورای اسلامی ششم شهر مشهد مقدس درصدد بود که مساجد را در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به جایگاه واقعی برگرداند. رکن تربیت افراد در جامعه، خانواده است و از سوی دیگر، خانواده نیز در محله زندگی می‌کند و محور محله نیز مسجد است.

وی تصریح کرد: مسجد از جایگاه محوری برخوردار است و جایگاه اجتماعی مساجد را با همکاری دستگاه‌های مرتبط ارتقا خواهیم داد. یکی از موضوعات دیگری که در کنار مساجد همیشه مطرح بوده، جایگاه فرهنگ‌سراهاست. باتوجه‌به فرهنگ‌سرا‌های موضوعی‌مان، این مجموعه‌ها می‌توانند پشتیبان تخصصی مساجد باشند.

وی تصریح کرد: از نکات بسیار مهم دیگر، جوان‌گرایی در مساجد است. جوانان باید با انگیزه وسط میدان قرار بگیرند و در مسیر ارتقای سرمایه اجتماعی نظام اسلامی نقش‌آفرینی کنند. مساجد می‌توانند با کمک حوزه‌های تخصصی مدیریت شهری برای تسکین آلام مردم و پشتیبانی از آن‌ها در حوزه‌های مادی و معنوی و روانی نقشی مؤثر داشته باشند. تجلی این نقش‌آفرینی را در ایام شیوع ویروس کرونا به‌خوبی مشاهده کردیم؛ زمانی که مساجد با کمک شهرداری به یاری و پشتیبانی معنوی خانواده‌های آسیب‌دیده شتافتند و در کنار طرح شهید سلیمانی نقش‌آفرینی کردند.

وی ادامه داد:یکی‌دیگر از عرصه‌های جلب مشارکت‌های مردمی، به‌کارگیری و بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌هاست. شورای اسلامی ششم برای بهبود بخشیدن به خدمات اجتماعی و فرهنگی، درصدد مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های مختلف به‌ویژه تشکل‌های دانشجویی است.
ناصحی اضافه کرد: بسیاری از حرکت‌هایی که در حوزه پیروزی انقلاب اسلامی و روشنگ

ری مردم اتفاق افتاده، برخاسته از جریان دانشجویی است. جریان دانشجویی در مشهد هم از این موضوع مستثنا نیست و دو دانشگاه مادر در این شهر، یعنی دانشگاه فردوسی و آزاد اسلامی داریم که تعداد چشمگیری دانشجوی توانمند و نخبه دارد. دانشجویان، عناصر پیشرو و نخبگان علمی شهر هستند که فرصتی بی‌بدیل برای مدیریت شهری در راستای هماهنگی و همکاری با دانشگاه‌ها و دانشجویان برای پیگیری اهداف مدیریت شهری ایجاد کرده‌اند. بخش عمده‌‎ای از اعضای شورای اسلامی ششم شهر مشهد با بدنه دانشگاهی مرتبط‌اند و شخصیت‌های علمی هستند و نگاه بسیار مثبتی به جریان دانشجویی و دانشگاه‌ها دارند.

این عضو شورای شهر افزود: شورای اسلامی ششم و مدیریت شهری برخاسته از این شورا، به‌سمت دانشجویان نخبه و جریان‌های دانشجویی فعال در حوزه‌های مختلف ازجمله اجتماعی، فرهنگی، علمی، مدیریت شهری، خدمات شهری و... دست نیاز دراز می‌کند تا در سایه این تعامل بتوانیم شرایط زیست بهتری را برای مردم به ارمغان بیاوریم.

از نظر دانشگاهیان برای مدیریت عالمانه استفاده می‌کنیم

وی گفت: اگر فعالیت‌های مدیریت شهری، عالمانه و با اتکا به دانش باشد، بی‌شک آثار بسیار مثبتی در زندگی مردم به‌جا خواهد گذاشت. برای تحقق این مهم، در کارگروه‌های تخصصی که ذیل کمیسیون‌های مختلف شورای شهر تعریف شده است، از نظر‌های تخصصی و کارشناسی دانشگاهیان ازجمله استادان و دانشجویان بهره می‌گیریم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در آینده تلاش می‌کنیم مسائل شهری را با دانشگاه در میان بگذاریم و در قالب حمایت از پایان‌نامه و پروژه‌های پژوهشی از ظرفیت دانشگاه و دانشجویان استفاده بهینه کنیم. تحرک و پویایی جریان دانشجویی، جامعه را به حرکت وادار می‌کند. در نتیجه از دانشجویان صاحب ایده در مدیریت شهری دعوت می‌کنیم ایده‌هایشان را ارائه کنند و درصورت طی شدن مراحل و تشریفات قانونی، خودشان آن‌ها را اجرا خواهد کرد.

وی افزود: شورای شهر مشهد در این دوره از همه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی، دانشگاهی و... در حوزه‌های مختلف بهره خواهد گرفت تا از این طریق خدمات اجتماعی را توسعه و سطح فعالیت‌های متنوع مربوط به مدیریت شهری را ارتقا دهد. شورای شهر و شهرداری در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری یک گام عقب خواهد رفت و فضا را برای تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌های فعال در این عرصه باز می‌کند.

تشکیل کارگروه سیما و منظر شهری

وی افزود: از جمله بستر‌های بهره‌گیری از ظرفیت‌های نخبگانی و دانشگاهی، کارگروه‌های تخصصی هستند. یکی از کارگروه‌های تخصصی که ذیل کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تشکیل شده، کارگروه سیما و منظر شهری است. در این کارگروه موضوعات مختلف و متنوعی تاکنون بحث و بررسی شده است که یکی از آن‌ها میدان شهدا و جنبه‌های ظاهری آن بوده است.

ناصحی اضافه کرد:طرح‌هایی برای میدان شهدا تصویب شده که به مرحله اجرا نرسیده است. ما شاخص‌های تمدنی شهر را دنبال می‌کنیم، زیرا بناست میدان شهدا از کاربری تمدنی برخوردار و به میدان اجتماعی شهر تبدیل شود. باید در این میدان المان‌های مرتبط با مشهد، شهادت و امام‌رضا (ع) دیده شود. مکان المان «سلام» فقط میدان شهدا نیست، بلکه زمانی که از خانه بیرون می‌آییم باید به این فکر باشیم که در حریم حضرت‌رضا (ع) گام می‌نهیم. تحقق این مهم وظیفه شهرداری است که برای اجرا به آن مأموریت داده شده است. در این راستا، طرح‌هایی ارائه شده است که باید با نگاه عالمانه عملیاتی شود.
ناصحی ادامه داد: درباره جداره‌سازی مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی نیز برنامه‌هایی مدنظر است. اقدامات مدیریت شهری در این حوزه سرعت عمل مناسب نداشت و برای این موضوع باید رفتار عالمانه داشته باشیم.

وی گفت: دغدغه‌هایی نیز درباره ورودی‌های شهر مشهد وجود دارد. فردی که برای زیارت حضرت‌رضا (ع) وارد مشهد مقدس می‌شود، باید در همه گام‌هایش حضور معنوی در حرم رضوی را حس کند. در این راستا، برنامه‌ها و طرح‌هایی ارائه شده است تا تداعی‌کننده حال‌و هوای معنوی زیارت باشند.

امیدواریم در مدت معقولی این اقدام انجام شود و به نتیجه برسد. هر فردی که در این زمین مقدس قدم می‌گذارد، در حیاط منزل امام‌رضا (ع) گام نهاده است و این حیاط باید به‌سوی مضجع نورانی حضرت‌رضا (ع) هدایتگر باشد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: حاشیه شهر، دیگر محور مدنظر شورای اسلامی ششم شهر مشهد مقدس است و یکی از مهم‌ترین رویکرد‌های این دوره از مدیریت شهری، بهبود و ارتقای وضعیت کیفی زندگی شهروندان ساکن در این پهنه‌ها و مناطق کم‌برخوردار است. در مشهد مقدس ۶۴ محله هدف بازآفرینی داریم. در سال‌های گذشته سازوکار‌های مختلفی برای حل‌وفصل مسائل و مشکلات آن‌ها پیش‌بینی شده که یکی از مؤثرترین آن‌ها استقرار دفتر‌های تسهیلگری است.

مصوبات شورای شهر باید دارای پیوست حاشیه شهر باشد

ناصحی یادآورشد وظیفه شورای شهر و شهرداری تأمین محیط زیست سالم شهری برای عموم شهروندان در سراسر شهر است. متأسفانه در فرایند تاریخی مدیریتی، بخشی از شهر به‌عنوان «مرکز» و بخشی دیگر «حاشیه» تلقی شده است. براساس قانون، هر نقطه‌ای که در محدوده شهری قرار گیرد، جزو شهر است و حاشیه و متن در آن معنا ندارد، ولی فاصله این دو آن‌چنان زیاد شده است که امروز به‌ناچار باید کمیسیونی در شورای شهر برای پرداختن ویژه به مسائل حاشیه شهر داشته باشیم.

جبران فاصله بین حاشیه و متن اصلی شهر مستلزم این است که چندین سال بخش عمده منابع شهر را در اختیار این مناطق قرار دهیم. در بودجه ۱۴۰۱ سهم حاشیه شهر به ۳۸ درصد رسیده است و از شهردار نیز تعهد گرفته‌ایم که این اعتبارات کامل تخصیص یابد.

وی گفت: در دو سال پیش‌رو مناطق کم‌برخوردار شهر را از لحاظ سیما و منظر و خدمات شهری به‌شکلی بنیادین متحول خواهیم کرد و به این مهم تعهد می‌دهیم. با‌توجه‌به نگاه ویژه شورای اسلامی ششم به حاشیه شهر، همه موضوعات مطرح‌شده در جلسات کمیسیون و صحن علنی باید پیوستی ویژه مناطق کم‌برخوردار داشته باشند. با اتکا به مشارکت مردمی از طریق شورا‌های اجتماعی محلات، مساجد و معتمدان محلات، دفتر‌های تسهیلگری می‌توانند به‌عنوان بخشی از پازل به‌ویژه در حوزه اجرا نقش‌آفرینی کنند.

ناصحی ادامه داد:شرایط در برخی نقاط حاشیه شهر از حیث سرانه‌های خدماتی و فضای سبز و... پذیرفتنی نیست. محدودیت‌ها از لحاظ زمین و تملک و... را می‌دانیم، ولی مردم از لحاظ سرانه فضا‌های تفریحی و... در وضعیت مناسبی نیستند و در سایه تعاملات بین‌بخشی و همراهی دستگاه‌های دخیل و تأثیرگذار باید بتوانیم اتفاقات خوبی را در این پهنه‌ها رقم بزنیم و سطح کیفی زیست ساکنان را ارتقا ببخشیم.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی و مردم‌محوری بی‌شک در این دوره از مدیریت شهری تقویت خواهد شد و امیدواریم مردم هم در این عرصه فعالانه مشارکت کنند، زیرا موفقیت طرح‌های توسعه‌ای در مدیریت شهری بدون مشارکت شهروندان امکان‌پذیر نیست. امیدواریم خداوند متعال توفیق خدمت به مردم خوب مشهد، بخش بزرگی از مردم ایران اسلامی و شیعیان جهان را به ما عنایت کند و مشهدالرضا (ع) را در تراز امام مهربانی‌ها بسازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->