افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند
سرخط خبرها

ابداع کوچکترین چرخ دنده‌های جهان

  • کد خبر: ۱۰۷۰۶۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
ابداع کوچکترین چرخ دنده‌های جهان
محققان دانشگاه ارلانگن -نورمبرگ (FAU) در آلمان وسیله‌ای ابداع و ادعا کرده اند کوچکترین چرخ دنده‌های کارآمد جهان است.

به گزارش شهرآرانیوز، در بسیاری از حوزه‌های فناوری، هرچه اندازه ابزاری کوچکتر باشد، بهتر است و اکنون ماشین‌هایی کوچک ابداع شده اند که به اندازه اتم هستند.

ماشین‌های مولکولی و نانوربات‌ها در دهه‌های آینده بسیار کارآمد هستند و در ساخت تجهیزات الکترونیک، انتقال دارو‌ها در بدن یا دستکاری سلول‌ها و مولکول‌ها بسیار کاربردی خواهند بود.

البته پیش از این محققان نسخه‌هایی از بسیاری قطعات ماشینی مانند موتورها، پیستون، پمپ، آچار و پروانه در مقیاس نانو ابداع کرده اند.

اکنون محققان دانشگاه FAU یک بخش مهم دیگر ماشین یعنی چرخ دنده‌هایی در مقیاس نانو ساخته اند. این ابزار از دو بخش به هم پیوسته تشکیل شده است. یک بخش شامل مولکول تریپتیسن با ساختاری مانند پروانه و بخش دیگر یک سطح صاف مولکول تیوایندیگو است که عمود بر بخش پروانه‌ای شکل قرار دارد و مانند یک صفحه عمل می‌کند.

دو بخش مذکور در کنار یکدیگر مانند یک جفت چرخ دنده عمل می‌و حرکت را انتقال می‌دهند و کند می‌کنند. شیوه عملکرد آن‌ها نیز به این صورت است که با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای صفحه، پروانه ۱۲۰ درجه می‌چرخد.

کل دستگاه حاوی ۷۱ اتم و طول آن ۱.۶ نانومتر است که به گفته این تیم آن را به کوچکترین چرخ دنده‌های جهان تبدیل می‌کند.

این سیستم به سادگی و با کمک نور خاموش و روشن می‌شود و به همین دلیل «چرخ دنده نوری» نام گرفته است.

به گفته محققان این چرخ دنده جدید به ایجاد ماشین مولکولی کارآمدتر کمک می‌کند. همچنین این ابزار مسیر را برای ایجاد یک سیستم چرخ دنده‌ای مقیاس نانو هموار می‌کند که قادر است حرکت را در مسافت‌های طولانی تر، جهات مختلف و سرعت‌های متفاوت منتقل کند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->