تابوشکنی، آگاهی بیشتر، آرامش بیشتر

  • کد خبر: ۱۰۷۴۶
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳
تابوشکنی، آگاهی بیشتر، آرامش بیشتر
رئیس مرکز بهداشت در گفتگو با شهرآرامحله از ایدز می‌گوید
نجمه موسوی‌کاهانی - صحبت درباره بیماری‌های خاص یکی از تابو‌های غلط جامعه ماست که فرد مبتلا را علاوه بر مشقت بیماری، در دام ترس‌های نامربوط از قضاوت شدن گرفتار می‌کند. یکی از بیماری‌هایی که جسته‌وگریخته درباره آن می‌شنویم، ولی هنوز اطلاعات کافی از علائم و روش‌های مواجهه با آن در میان مردم وجود ندارد، بیماری اچ‌آی‌وی یا همان ایدز است. به مناسبت روز جهانی ایدز با دکتر ناصر امینی، رئیس مرکز بهداشت شماره یک و دبیر کارگروه سلامت و امنیت مشهد، گفت‌وگویی کرده‌ایم.
دکتر امینی برای آشنایی بیشتر ما با بیماری ایدز این‌گونه توضیح می‌دهد: این یک بیماری ویروسی است که سیستم دفاعی بدن بیمار را ضعیف می‌کند؛ در نتیجه تمام علائم بیماری‌زا ازجمله قارچ‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها به‌راحتی آزاد می‌شوند و به بدن فرد حمله کرده و او را دچار بیماری‌های مختلف می‌کنند. پس خود ویروس، بیماری را ایجاد نمی‌کند، بلکه با از بین بردن نیروی دفاعی بدن، فرصت را برای دیگر عوامل بیماری‌زا به وجود می‌آورد.
وی درباره علائم بیماری بیان می‌کند: متأسفانه علائم این بیماری در مراحل آخر ایجاد می‌شود؛ حتی در مواردی هیچ‌گونه علائمی را تا زمان فوت بیمار مشاهده نمی‌کنیم.
دکتر امینی با تأکید بر اهمیت تشخیص و درمان بموقع، می‌گوید: نکته مهم در این بیماری، تشخیص است. تشخیص و درمان بموقع می‌تواند سرنوشت فرد مبتلا را کاملا تغییر دهد. بین ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که بیماری آن‌ها بموقع شناخته نشده و تحت درمان قرار نمی‌گیرند، پس از ۳ تا ۵ سال ابتلا به بیماری، فوت می‌شوند، اما افرادی که تشخیص و درمان آن‌ها به‌طور کامل انجام شود، مانند یک انسان عادی زندگی می‌کنند و عمر طبیعی خواهند داشت. البته این امر منوط به انجام آزمایش‌های بموقع و استفاده از خدمات و دارو‌هایی است که به‌صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه دهم آذرماه، برابر با اول دسامبر، روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است، اظهار می‌کند: به دلیل اهمیت پرداختن به این بیماری و برای رساندن پیام اهمیت این موضوع به مردم، مسئولان و تصمیم‌گیرنده‌ها در کشور ما علاوه بر روز ایدز، از نهم تا پانزدهم آذرماه را به نام هفته اطلاع‌رسانی ایدز مشخص کرده‌اند. بیشتر برنامه‌های ما در این هفته اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم و مسئولان است. وقتی مسئولان آگاه باشند، اعتبارات به سمت و سوی درستی سوق داده می‌شود. یکی از برنامه‌های اجرایی ما برنامه «نود نود» است؛ یعنی ما وظیفه داریم نوددرصد بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی کنیم، نوددرصد افراد شناسایی‌شده را به درمان تشویق کنیم و در نهایت نوددرصد از افراد تحت‌درمان باید بهبودی حاصل کنند.
این پزشک نتیجه ناآگاهی از راه‌های انتقال بیماری را تشویش خاطر مردم می‌داند و می‌گوید: اگر مردم راه‌های انتقال بیماری را به‌خوبی بدانند، می‌توانند با مراقبت  بر اساس راه‌های علمی، با خاطری آسوده از کنار بیماری گذر کنند.
وی تأکید می‌کند: زمانی که اطلاعات مردم افزایش یابد، خودمراقبتی می‌کنند و درصورتی‌که در معرض ابتلا به بیماری قرار گیرند، با مراجعه به مرکز خدمات جامعه سلامت و مراکز خاصی که برای تشخیص و کنترل این بیماری مشخص شده است، آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند.
دکتر امینی ادامه می‌دهد: یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری عفونی در خیابان امام هادی (ع) داریم که بیماران مشکوک به آنجا ارجاع داده شده و با انجام آزمایش‌های نهایی، تشخیص، کامل می‌شود. در همان مرکز تیم روان‌شناسی وجود دارد که در کنار دیگر خدمات، به بیمار و اطرافیان او مشاوره‌های رایگان ارائه می‌دهند.
دبیر کارگروه سلامت و امنیت مشهد می‌افزاید: نگرانی ما از افرادی است که یا شناخته نمی‌شوند یا بعد از شناسایی بیماری، برای درمان خود اقدام نمی‌کنند. برای کنترل هرچه بیشتر در جامعه هدف ما که افراد در معرض هستند، تیمی را داریم که با یک ون مشخص و شناخته‌شده برای معتادان به پاتوق‌های آنان سرکشی می‌کنند و با ایجاد اعتماد، به ارائه خدماتی مانند تحویل غذای سالم، خدمات پانسمان و تزریقات و همچنین آزمایش سریع و رایگان اچ‌آی‌وی در همان محل می‌پردازند. این آزمایش رایگان است و فقط ۲۰ دقیقه زمان می‌برد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->