بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

لایروبی کانال‌های شهری مشهد با اولویت‌بندی در حال انجام است

  • کد خبر: ۱۰۷۵۸۴
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
لایروبی کانال‌های شهری مشهد با اولویت‌بندی در حال انجام است
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: هم زمان با بارش‌های اخیر بیش از هشتاد مورد رفع تجمع آب و آب گرفتگی در شهر را سامان دهی کردیم.

امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ در هفته گذشته شاهد وضعیت جوی خاص و کم سابقه‌ای در شهر مشهد بودیم؛ اگر چه بارش‌ها شدید و بی وقفه بود و برخی شهروندان از آب گرفتگی تعدادی از معابر گله داشتند. با این حال حضور به موقع نیرو‌های خدمات شهری برای رفع مشکل نقطه قوت جلوگیری از ایجاد بحران بود.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در این باره با بیان اینکه هم زمان با بارش‌های اخیر بیش از هشتاد مورد رفع تجمع آب و آب گرفتگی در شهر را سامان دهی کردیم، به خبرنگار ما گفت: حدود ۱۶۰۰ کیلومتر کانال جمع آوری آب سطحی روباز و سرپوشیده داریم که براساس اطلاعات هواشناسی و اقلیم و همچنین بررسی دوره‌های بازگشت بارندگی در شهر مشهد طراحی شده است.

لای روبی روزانه

علی نجفی با بیان اینکه عرض و عمق کانال‌ها با توجه به اوضاع اقلیمی در شهر‌های گوناگون متفاوت است و دوره‌های لای روبی آن‌ها هر سه سال انجام می‌شود، افزود: هم اکنون لای روبی و پاک سازی این کانال‌ها در معاونت خدمات شهری در برنامه زمان بندی مشخص به صورت روزانه و براساس اولویت بندی در حال انجام است.

وی اهمیت عملیات اصلاح در برخی نقاط شهری، برنامه ریزی و اجرای تمهیدات مؤثر و در لحظه، برای ورود عملیاتی و هدایت آبی را مهم دانست و ادامه داد: در این راستا در روز‌های گذشته ۶ هزار نیرو در حال آماده باش بودند و با توجه به هشدار‌های هواشناسی در زمینه بارش سنگین باران و پیش بینی وقوع سیلاب در شهر، تجهیزات و ماشین آلات مختلف برای هدایت آب در معابر شهری پیش بینی شد.

وی ادامه داد: پیش از بارندگی مجاری ورود کانال‌ها و مسیر‌های آب بررسی شده است تا بتوانیم از تأسیسات و زیرساخت‌های موجود بیشترین بهره وری را داشته باشیم و اگر این تمهیدات پیشگیرانه انجام نمی‌شد، بی شک در برابر این حجم از بارندگی با مشکلات جدی تری روبه رو بودیم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه شهرداری در ارائه خدمت و برنامه ریزی برای کاهش مشکلات ناشی از بارش سنگین باران از هیچ کوششی دریغ نکرده است، اظهار کرد: در روز‌های یادشده همه نیرو‌های خدماتی شهرداری در حال آماده باش بودند تا بهترین خدمات به شهروندان ارائه شود.

نجفی گفت: اگر این حجم از بارندگی را فراتر از کشور هم بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که این حجم از بارندگی در شهری با وضعیت اقلیمی گرم وخشک بی شک مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. وی تصریح کرد: تغییر نرم بارش چالش‌هایی را به وجود می‌آورد و نتیجه آن تجمع آب و آب گرفتی کوتاه مدت در برخی نقاط شهر است که امری بدیهی به حساب می‌آید.

فروکش کردن آب گرفتگی در ۲۰ دقیقه

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز درباره مشکلات مردم در روز‌های بارانی چند روز گذشته مشهد به خبرنگار ما گفت: در بارندگی روز‌های ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت هیچ نقطه‌ای از شهر به علت لای روبی نشدن یا گرفتگی دریچه کانال ها، آب گرفتگی نداشته است و در بررسی‌ها حتی یک مورد در این زمینه گزارش نشد.

محسن رهنمایی با بیان اینکه در علم هواشناسی به بارش بیش از ۱۰ میلی متر بارش سنگین می‌گویند، به تشریح دلایل آب گرفتگی در برخی نقاط شهر پرداخت و ادامه داد: برخی تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از آب گرفتگی در برخی نقاط شهر در روز‌های بارانی اخیر به این علت است که شاهد ۱۶ میلی متر بارندگی بودیم. این بارش سنگین باران که در زمان دو ساعت تقسیم شد، برخی معابر منطقه ۲ و منطقه ۳ شهرداری را درگیر کرد.

در این راستا ظرفیت کانال‌های جمع آوری آب بخشی از میدان جانباز پاسخگوی حجم زیاد آب این منطقه نبود. با این حال ظرف ۲۰ دقیقه آب این محدوده فروکش کرد و مشکل رفع شد.

وی با اشاره به این موضوع که در روز‌های پربارش اخیر، معبری در شهر به علت آب گرفتگی مسدود نشده است، در توضیح بارش چهارشنبه هفته گذشته گفت: تفاوت این بارش سنگین با بارندگی روز‌های قبل از آن، در شدت و سرعت این بارش بود. زیرا در کمتر از ۲۰ دقیقه شاهد حدود ۱۰ میلی متر بارندگی در نقاط مختلف شهر بودیم.

رهنمایی با تأکید بر اینکه این حجم از بارش در هر جای دنیا رخ دهد، شاهد آب گرفتگی مختصر تا فروکش کامل آب هستیم، تصریح کرد: کانال‌های ما مناسب اقلیم و جغرافیای شهر طراحی شده است، اما این بارش‌ها با حجم زیاد و در مدت کوتاه رخ می‌دهد و سامان دهی آب باران را با مشکل روبه رو می‌کند.

با این حال در روز‌های گذشته در همه نقاطی که تجمع آب مشاهده شد، ظرف ۱۵ تا ۲۰ دقیقه این آب به وسیله کانال‌های پیش بینی شده تخلیه شد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری بیان کرد: در بازه بارندگی همه مسئولان و متولیان شهری از مناطق مختلف شهر بازدید داشتند و در کنار این بازدید میدانی خیابان‌های اصلی شهر با دوربین‌های کنترل ترافیکی رصد شدند و نیروها، ماشین آلات، پمپ‌ها و دیگر تجهیزات در نقاط مختلف شهر جانمایی شدند تا مقابله به موقع با آب گرفتگی احتمالی در شهر انجام شود.

۱۳۵ منطقه نیازمند اصلاح عمرانی

رهنمایی با اشاره به اینکه تا سال ۱۳۹۷ حدود ۳۵۰ نقطه مستعد تجمع آب و آب گرفتگی شناسایی شده است، گفت: این نقاط با همکاری معاونت خدمات شهری و سازمان فنی عمران شهرداری بررسی شد و رسیدگی به ۲۴۰ نقطه شامل رسیدگی به وضعیت شبکه و ایستگاه‌های پمپاژ در دستورکار قرار گرفت.

وی بیان کرد: هم اکنون ۱۳۵ نقطه در شهر نیازمند رسیدگی و اجرای عملیات عمرانی و اصلاح است. با این حال در بارندگی اخیر مشکلی در زمینه تجمع آب در این نقاط نداشتیم.

بدون تردید موضوع آبگرفتگی در برخی خیابان‌های شهر در هنگامه بارش‌های سنگین ریشه در عوامل مختلفی دارد که در روز‌های آینده به تفصیل درباره آن‌ها خواهیم گفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->