علی قدیری| با توجه به اهمیت موضوع سهمیهبندی بنزین و وجود نظرات کارشناسی مختلف مخالف و موافق این طرح، روز گذشته مناظرهای با موضوع افزایش قیمت بنزین و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی آن با عنوان «کشاکش آرا در مسئله بنزین» در آمفیتئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در این مناظره دکتر علی سرزعیم، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و مشاور اقتصادی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، به عنوان موافق اجرا شدن طرح سهمیهبندی بنزین و دکتر علی دینی ترکمانی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، به عنوان مخالف حضور داشتند.
سرزعیم در این جلسه سازوکارهای قیمتی به عنوان کنترلکننده استفاده از خودروهای شخصی و تکسرنشین، لازمه برونرفت از معضلات مصرف نامناسب سوخت، ترافیک و آلودگی هوا و همچنین استفاده از حملونقل عمومی به جای وسائل نقلیه شخصی را از دلایل افزایش قیمت بنزین دانست و گفت: در کشور ما به سبب شرایط تورمی، ثابت کردن نرخ بنزین و هر کالای دیگری به مثابه کاهش قیمت این کالاهاست. کاهش قیمت بنزین در نهایت به مصرف بیشتر بنزین و ناکارآیی اقتصادی منجر میشود.
بااینحال دینی ترکمانی ضمن انتقاد از گرانی بنزین گفت: نمیتوان بدون اصلاح ساختاری و فقط با اصلاحات قیمتی مشکلات مصرف بنزین را رفع کرد. وی با بیان اینکه مشکلات پیش آمده پس از افزایش قیمت بنزین نشان داد که اصلاحات قیمتی بدون اصلاحات ساختاری موفق نمیشود، گفت: مشکلات ساختاری در اقتصاد سبب میشود اهداف تعیینشده اصلاح قیمت سوخت محقق نشود.