مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (جمعه، ۱۶ آبان ۱۴۰۴) اختتامیه مرحله استانی نخستین جشنواره ملی هنری «نسل امید» در مشهد برگزار شد + فیلم کنسرت رایگان پنج خواننده پاپ و ارکستر سمفونیک تهران در میدان انقلاب انتشار فراخوان چهل‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر + زمان ثبت‌نام جایزه توکیو برای فیلمی که صدای فلسطین را جهانی کرد اگر قلم در دست ما نباشد، دیگران روایت ما را خواهند ساخت راز جذابیت عاشقانه‌ها در «بامداد خمار» فیلم جدید احسان اکلیلی با تمرکز بر خانواده و بحران‌های اجتماعی «برداشت‌های رنگی از طبیعت» در نگارخانه اشراق مشهد | تصویری از فضای آرام و الهام بخش طبیعت پاییزی گفت وگو با امیرمهدی وثوق، هنرمند مجسمه ساز و نقاش مشهدی | مشهد می تواند پایتخت هنر شهری ایران باشد رمان «بوسه آذر» با محوریت تسخیر لانه جاسوسی منتشر شد مروری بر چند اثر از آلبر کامو به مناسبت سالروز تولدش | نویسنده انسان و عصیان پژمان جمشیدی به ایران برمی‌گردد؟ چهره معروف مجازی پاریس متهم به سرقت‌ از موزه لوور شد اعلام اسامی منتخبان جشنواره تئاتر خراسان رضوی | هنرمندان مشهدی صدرنشین آثار برگزیده سینمایش «مجنون» از امروز (۱۵ آبان ۱۴۰۴) آغاز می‌شود فیلم‌های آخرهفته تلویزیون (۱۵ و ۱۶ آبان ۱۴۰۴) + زمان و شبکه پخش سینمای کمدی بدون قصه، فقط برای پول ساخته می‌شود تولید فیلم کوتاه «قاتل میان ماست» با محوریت قتل داریوش مهرجویی
سرخط خبرها

دزدی بهتر از این گناه است

  • کد خبر: ۱۰۷۸۹۸
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
دزدی بهتر از این گناه است
حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

احتکار یکی از پدیده‌های زشت اجتماعی است و از آن نظر که بروز آن در فرد و جامعه، نشان دهنده سقوط اخلاق و انسانیت و در عرصه اجتماعی موجب صدمه به مردم است، به عنوان بابی جدا و مشخص در روایات اولیای دین و فقه اسلامی به آن پرداخته شده است و شیعه و سنی به حرمت آن حکم کرده اند.

البته احتکار تعریف مشخص و حدود معینی دارد و هر انبارکردنی احتکار نیست. مرحوم شیخ انصاری، به پیروی از بسیاری از فق‌های پیشین، مسئله را به عنوان احتکارالطعام مطرح کرده است و تعریف آن را از اهل لغت بدین گونه نقل می‌کند: «احتکار، طعام جمع کردن یا حبس کردن آن به منظور گران شدن است.»

این از زیبایی‌های دین ماست که به مسئله اقتصاد مردم و ضرورت‌های اجتماعی چنین نگاه مشخصی دارد. پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: «آن که به بازار ما چیزی وارد می‌کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آن که در بازار احتکار می‌کند، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید. واردکننده، روزی می‌خورد و محتکر، لعنت می‌خرد.» (نهج الفصاحه، ص ۲۷۸)

تعابیر عجیب و سنگینی از زبان بزرگان دین برای این گناه اقتصادی بیان شده است که این شخص در ردیف کفار و ملعون و دور از رحمت خدا معرفی می‌شود. در تعبیر عجیب دیگری پیامبر خدا (ص) می‌فرماید: «کسی که مواد غذایی موردنیاز مردم را به طمع سود و منفعت به مدت ۴۰ روز احتکار کند، حتی اگر پس از آن تمام آن بار را در راه خدا صدقه دهد، کفاره گناه بزرگ او نخواهد بود.»

خداوند از چنین فردی که نفع شخصی خود را بر فشار و ضرر مردم مقدم می‌دارد، بیزار است و تعابیر اهل بیت (ع) در این زمینه یکی از یکی سنگین‌تر هستند. در روایت تکان دهنده دیگری امام کاظم (ع) از پیامبر خدا نقل می‌کند: «اگر خداوند بنده‌ای را در حال گناه زشت سرقت ملاقات کند، در نزد من محبوب‌تر است از اینکه ملاقات کند او را درحالی که آذوقه مردم را ۴۰ روز احتکار می‌کند.» از این سخن دقیق حضرت، بزرگی گناه احتکار معلوم می‌شود و این نگاه دقیق و مقایسه‌ای را می‌شود چنین تحلیل کرد که به این دلیل بزرگان دین ما فرموده اند گناه محتکر بسیار سنگین‌تر از سرقت است که بیشتر سارقان به دلیل فقر و نداری، مجبور به سرقت می‌شوند، ولی انسان محتکر با داشتن اموال و دارایی‌های فراوان به چپاول دست می‌زند و شاید بشود گفت احتکار درنهایت موجب سرقت می‌شود؛ چون احتکار به تورم و گرانی دامن می‌زند و گرانی موجب فقر می‌شود و فقر موجب سرقت.

شخص محتکر از نگاه دینی نه تنها از رحمت خداوند دور است و باید در آن دنیا عقوبت بکشد که در همین دنیا، وعده خواری و ذلت به او داده شده است و چه زشت است آدمی این قدر از زیبایی‌های اخلاقی و انسانیت فاصله بگیرد که حاضر باشد محنت و رنج دیگران را پلکانی برای سود اقتصادی بیشتر در زندگی کوتاه دنیایی خود قرار دهد و پناه بر خدا از قرار گرفتن در جاده تاریک دنیادوستی و دنیاپرستی!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->