توزیع فصل سوم «پدرخوانده» + زمان پخش تخصیص یارانه خرید از نمایشگاه کتاب برای دانش‌آموزان و فرهنگیان آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌یابی نمایش «هیس» به فستیوال کلاسیک روسی سعدی یکی از خود ماست بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری
سرخط خبرها

عرش خدا

  • کد خبر: ۱۰۷۸۹۹
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۸
عرش خدا
حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل زرقانی - استاد حوزه علمیه مشهد

امام صادق (ع) می‌فرماید: «دل حرم خداست، پس جز خدا را در حرم خدا جای مده!»

براساس آموزه‌های دینی، قلب آدمی از جایگاهی بس والا نزد پروردگار برخوردار است، تاآنجاکه در برخی روایات از آن به «حرم الهی» و «عرش رحمان» تعبیر شده است. وه که چه لطیف و دقیق این دو تعبیر، جایگاه قلب را به تصویر کشیده است؛ زیرا «حرم الهی» همان تابلوی ورودممنوع برای غیر خداست و «عرش رحمان» همان تابلوی منطقه اختصاصی و قرق گاه خداوند است، از این روی انسان باید برای حفظ این جایگاه بلندمرتبه از آفات و امراض باطنی، نهایت دقت و تلاش را به کار گیرد.

یکی از عواملی که سلامت قلب را به خطر می‌اندازد و مانع رشد آن می‌شود، ریا و دورویی است و آن بدین معناست که انسان برای جلب محبت جزئی و ناچیز بندگان، از محبت خدا چشم پوشی کند و این گوهر عظیم آسمانی را به ثمن بخس زمینی بفروشد.

تمام هم وغم انسان دورو و ریاکار این است که اعمال و رفتارش، مشمول رضایت بندگان خدا باشد، تاآنجاکه گاهی حاضر می‌شود رضایت مخلوق را در ازای خشم و غضب خالق به دست آورد و این از خطرناک‌ترین مراتب دورویی و ریاست؛ زیرا علاوه بر تباهی اعمال و عبادات، انسان را از وادی ایمان، خارج و سعادت اخروی او را به شقاوت ابدی تبدیل می‌کند و چقدر زیبا امام خمینی (ره)، آن پیر روشن ضمیر و آن سالک راه یافته در این مقام، فرموده است: «خداى تبارک و تعالى صاحب قلب و متصرف در اوست و شما که یک بنده ضعیف عاجز هستید، نمی‌توانید تصرف در قلوب کنید بی ‏تصرف حق، بلکه اراده او قاهر است بر اراده شما و همه موجودات، پس ریا و سالوس شما اگر براى جلب قلوب عباد و جانب دل‌ها نگاه داشتن و منزلت و قدر در قلوب پیدا کردن و اشتهار به خوبى یافتن است، این از تصرف شما به کلى خارج و در تحت تصرف حق است.

خداوند قلوب و صاحب دل‌ها به هرکس می‌خواهد، قلوب را متوجه می‌فرماید، بلکه ممکن است شما نتیجه عکس بگیرید. دیدیم و شنیدیم اشخاص سالوس دورو که قلوب آن‌ها پاک نبود، آخرکار رسوا شدند و آنچه می‌خواستند نتیجه بگیرند به عکس اتفاق افتاد، پس اى عزیز! نام نیک را از خداوند بخواه. قلوب مردم را از صاحب قلب خواهش کن. تو کار را براى خدا بکن، خداوند علاوه بر کرامت هاى اخروى و نعمت هاى آن عالم در همین عالم هم به تو کرامت‌ها می‌کند. تو را محبوب مى کند. موقعیت تو را در قلوب زیاد می‌کند. تو را در دو دنیا سربلند می‌کند.» (شرح چهل حدیث)

خداوند به حرمت محمد و آل محمد (ع) همه ما را از آفات معنوی در امان نگاه دارد و به ما قلبی سلیم از ریا و دورویی عنایت فرماید!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->