پیش بینی بورس (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) | صعود ادامه دارد؟ سود ۱۵۰ برابری قاچاقچیان سوخت در آب‌های بین المللی وزیر راه: توسعه کشور از مسیر دریا می‌گذرد سازمان مدیریت صنعتی بیست و ششمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را در مشهد مقدس برگزار می کند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در پی احیای پدیده ۱۴ نفر در بورس، به پرداخت ۲۲۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند | شگرد متهمان چه بود؟ سقف قیمت برای واردات خودرو صفر برداشته شد؟ وزیر اقتصاد: نگفتم کف دلار ۷۳هزار تومان است قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۳ دی ۱۴۰۳) | تیگو ۸ پرومکس ۳۵ میلیون تومان ریخت صنعتگران در انتظار جبران خسارت قطع انرژی براساس قانون بهبود فضای کسب و کار افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۳ دی ۱۴۰۳) | ساینا دوگانه‌سوز ۵۴۰ میلیون تومان شد لیست محصولات ممنوعه برای صادرات در سال ۱۴۰۴ اعلام شد آغاز عرضه دلار و درهم در دبی و تهران | شروع قدرتمند بازارساز (۳ دی ۱۴۰۳) سودای بورس برای فتح قله جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ دی ۱۴۰۳) دلیل ناترازی انرژی در کشور چیست؟ | گاز به نیروگاه‌ها نمی‌رسد علت قطعی‌های نامنظم برق در مشهد چیست؟ | چرا برق برخی مناطق اصلاً قطع نمی‌شود؟ افزایش نرخ طلا و سکه در مشهد (۳ دی ۱۴۰۳) | نیم‌سکه یک میلیون تومان گران شد! زمان ثبت سفارش خرید عرضه اولیه امروز مشخص شد (۳ دی ۱۴۰۳) | حداکثر ۴ میلیون ریال برای خرید عرضه اولیه دزاگرس نیاز است قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۳ دی ۱۴۰۳) | جهش دلار به کانال ۷۷ هزار تومان ویدئو | وزیر اقتصاد قیمت دلار را مشخص کرد سهام اولین شرکت دانش‌بنیان شنبه آینده (۸ دی ۱۴۰۳) عرضه اولیه می‌شود | چقدر نقدینگی کنار بگذاریم؟ حراج سکه ضرب ۱۴۰۳ مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود (۳ دی ۱۴۰۳) صدور ۹ هزار میلیارد تومان برگه تشخیص مالیاتی برای تراکنش‌های بانکی مشکوک فروش ۸ محصول ایران خودرو ویژه دی ماه ۱۴۰۳ + جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات (۳ دی ۱۴۰۳) | سیب امروز در مشهد چند؟ نرخ تورم آذر ۱۴۰۳ اعلام شد | کاهش نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های ایرانی آغاز فروش خودرو لاماری ایما از ظهر امروز (۳ دی ۱۴۰۳) + شرایط پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (دوشنبه ۳ دی ۱۴۰۳)| قله نوردی شاخص بورس ادامه دارد؟
سرخط خبرها

خودروسازان از این حرف سوءاستفاده نکنند!| دومین هشدار رهبر معظم انقلاب به خودروساز‌ها پس از ۱۰۰ روز

  • کد خبر: ۱۰۷۹۹۳
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳
  • ۱
خودروسازان از این حرف سوءاستفاده نکنند!| دومین هشدار رهبر معظم انقلاب به خودروساز‌ها پس از ۱۰۰ روز
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار جمعی از کارگران، قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهایی را که تولید داخلی و با کیفیت دارند، خنجری بر قلب تولید کشور خواندند و بر حمایت از تولید داخلی تاکید کردند، اما بلافاصله تاکید فرمودند: البته خودروسازها از این حرف سوء استفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و با کیفیت دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در جریان دیدار جمعی از کارگران، قاچاق و واردات بی‌رویه کالاهایی را که تولید داخلی و با کیفیت دارند، خنجری بر قلب تولید کشور خواندند و گفتند: بر اساس آمارهای کارشناسان، هر یک میلیارد دلار واردات از اجناس دارای تولید داخلی مانند کفش، پوشاک و لوازم خانگی، به تعطیلی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور منجر می‌شود.

ایشان در این زمینه افزودند: البته خودروسازها از این حرف سوء استفاده نکنند زیرا وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و با کیفیت دارند.

این دومین هشدار صریح و مستقیم رهبر معظم انقلاب به صنعت خودروسازی کشور بود. پیش از این نیز معظم له در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سخنانی بی سابقه به انتقاد از خودروسازی داخلی پرداختند و گفتند: «این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.»

بیشتر بخوانید| امام خامنه‌ای: وضعیت خودروسازان تعریفی ندارد| اعتراض کارگران در مواردی به‌حق بوده است| دولت کارهای اقتصادی مهمی در پیش دارد

هشدار دوم ۱۰۰روز پس از هشدار اول

پیش از این نیز ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در سخنانی بی سابقه به انتقاد از خودروسازی داخلی پرداختند و گفتند: «این همه‌ حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.».

جالب است که از آن روز تاکنون ۱۰۰ روز گذشته است، اما در این مدت تنها اتفاقی که در صنعت خودروکشور رخ داده این است که با دستور وزارت صمت اختیار قرعه کشی فروش خودرو از خودروسازان گرفته شده و این کار قرار است در یک سامانه متمرکز انجام شود. همین!

حمایت از تولید و اشتغال به چه قیمتی؟

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور، به طور سالیانه معادل ۸ درصد تولید ناخالص داخلی کشور یعنی حدود ۳۰۸ هزار میلیارد تومان هزینه خسارت تصادفات ناشی ازضعف ایمنی خودروها به کشور تحمیل می‌شود.

این تنها رقمی است که به طور مستقیم توسط شرکت های بیمه گر پرداخت می‌شود. در این میان خسارت‌های معنوی ناشی از فوت افراد نه تنها توسط هیچ ارگان محاسبه نشده بلکه متولی خاصی هم برای رسیدگی به آن وجود ندارد.

در طول تمام سالیان اخیر خودروسازها با تکیه بر ایجاد اشتغال برای هزاران کارگر و همینطور تاکید بر تولید داخلی، هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کرده‌اند. اما واقعیت چیست و آیا این کارگران و کارمندان بهره وری لازم برای اقتصاد کشور دارند؟

کارمندان سفارشی با دستمزدهای آنچنانی

طبق اطلاعات صورت‌های مالی حسابرسی شده ایران خودرو و سایپا که در سامانه کدال منتشر شده است، طی سال گذشته بیش از ۹۹ هزار نفر فقط در بخش تولید خودرو (اعم از تولید خودروی سبک و سنگین) در این دو خودروسازی مشغول فعالیت بوده و حقوق و دستمزد دریافت کرده‌اند. اینکه این تعداد نیروی انسانی حقوق‌بگیر چقدر کارایی دارد، بماند، اما آن‌طور که مسئولان دولتی افشا کرده‌اند؛ ۲۵ هزار نیروی مازاد در این دو خودروساز مشغول فعالیت بوده که اغلب آنها نیروهای سفارشی سیاسیون هستند. گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد ۱۲ تا ۱۵درصد از هزینه‌های تولید خودروسازان مربوط به حقوق و دستمزد نیروی انسانی است که این مقدار ۳برابر میانگین جهانی است.

اکنون میانگین تولید خودرو به ازای هر شاغل در خودروسازی کشور ۹ تا ۱۰ دستگاه و در بهترین شرایط ۱۴ دستگاه (قبل از تحریم‌ها و کرونا) خودرو تولید می‌شد که این تعداد در شرق آسیا ۴۷ تا ۶۶ دستگاه و در سطح جهان نیز حدود ۳۰ دستگاه است.

صنعت خودروسازی کشور تعطیل شود، حقوق تمام کارکنان‌شان را می‌دهیم!

سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور گفت: با یک حساب دو دو تا چهارتا، ایران‌خودرو و سایپا اگر تعطیل شوند، ما با واردات خودرو و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با واردات خودروی خارجی، حقوق تمام کارکنان آن را می‌دهیم.

او با تاکید بر اینکه دیگر در جهان خودرویی نداریم که ۱۵ لیتر در صد کیلومتر مصرف کند، گفت که دیگر دوران آن گذشته که با تغییر یک کاپوت، بگوییم طرح جدید زده ایم، خودروسازان باید پلتفرم عوض کنند.

ببینید| رئیس پلیس راهور: «ایران خودرو» و «سایپا» تعطیل شوند، ما حقوق تمام کارکنان را می‌دهیم+ویدئو

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دوست
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
0
0
ای کاش دستور واردات خودرو دسته دوم تا 5 سال کارکرد رو صادر کنند تا این وضعیت بهتر بشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->