گروه فرهنگ | شهرآرانیوز؛ سید احمد علمالهدی در همایش شهدای روحانی که در مجتمع آیههای مشهد برگزار شد، عنوان کرد: امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) زمینه ساز آغاز جریان شیعه در دروان غیبت امام زمان (ع) بودند و زمینه آمادگی شیعیان را برای لحظاتی که دست شیعه به دامان مصعوم نرسد آماده میکردند. این دو امام بزرگوار، نهادی را تحت عنوان قشر تبار روات احادیث را به وجود آوردند.
وی افزود: تبار روات احادیث از دوره امام علی (ع) به وجود آمد و در هر زمانی بخشی از اصحاب ائمه اطهار این رسالت را برعهده داشتند، اما این نهاد به عنوان یک نماد مشخص توسط امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) و پس از بروز مسائل مختلفی در زمان این دو امام به لحاظ مشکلات سیاسی به وجود آمد.
امام جمعه مشهد و نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جریان نیابت امام که از دوره امام هادی (ع) آغاز و از تبار روات احادیث انتخاب شد با پشتسر گذاشتن غیبت صغری به عنوان یک نهاد مقدس روحانیت در جامعه شیعه شکل گرفت. این جریان نقش خلأ مقام مصعوم در مقام هدایت میان امت اسلام و توسعه معراف اهل بیت را ایفا میکند.
علمالهدی خاطرنشان کرد: ارتباطی که در حال حاضر پس از گذشت ۱۱۹۰ سال میان شیعیان و محبان اهل بیت با جریان امامت برقرار میشود مرهون تلاشهای رسالت عظیم جریان روحانیت در طول این مسیر بوده است. آنچه از آثار عظمت شیعه و معارف اهل بیت به عنوان اسلام ناب لمس میشود، متاثر از خدمات فوقالعاده بزرگان و علمایی بوده که این تبار را شکل میداده و در زمان خود اداره میکرده است.
وی تصریح کرد: این نهاد حتی کوچکترین کوتاهی نداشته و متناسب با اقضای زمان خود رسالت خود در این جریان را ایفا کرده است. جریان روحانیت متناسب با اقتضای زمان خود در مقابل یک جریان مخالف با تمام قدرت ایستادگی و فداکاری میکرد.
امام جمعه مشهد و نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی یادآور شد: حساسترین زمان ایفای رسالت روحانیت در زمان و موقعیت کنونی واقع شده است. اگر بررسی کنید در تمام طول تاریخ در هیچ زمانی پهنه رسالت روحانیت به این اندازه وسعت نداشته است. در هیچ زمانی این میزان از فداکاریها به این اندازه نبوده است. به همان اندازه که دشمنیها در دنیا افزایش پیدا کرده، اقتدار روحانیت نیز بیشتر شده است.
علمالهدی افزود: مطابق فرمایش مقام معظم رهبری، انقلاب به انتها نرسیده و پیروزی واصل نشده است و کماکان در میانه راه قرار داریم. انقلاب از روز نخست با مبارزه آغاز شد و با مبارزه ادامه پیدا میکند، منتها جبهه آن تغییر پیدا کرده است. در حال حاضر جبهه مبارزه به عرصههای مجازی تغییر پیدا کرده و در یک جبهه بزرگ با استکبار بزرگ قرار دارد که به دنبال براندازی اسلام است.
وی ادامه داد: در طول تاریخ مبارزه، جریان روحانیت با جریانهای معارض دینی در یک کشور، قاره و دنیا نابرابر بوده و در حال حاضر نابرابر است. روحانیت همیشه در جبهه خودش با یک قدرت چندبرابری مبارزه میکرده است. وقتی قدرتها و تواناییهای جهانی را ارزیابی میکنیم، امروز همانند روزهایی است که یک طرف میدان مبارزه سینه خشک بود و آن سوی دیگر آن گلوله داغ. این مبارزه سینه خشک در برابر گلوله داغ در جریان امروزی هم وجود دارد و روحانیت باید همان مسیر را طی کند.
امام جمعه مشهد و نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: یادآوری چهرههای ایثارگر و فداکار برای روحانیت یک نشانه است. در این همایش گرد یکدیگر جمع نشدهایم تا از یک عده روحانی جانباز و فداکار تقدیر کنیم، یبلکه باید این همایش یک جلسه آموزنده باشد. ایثارگری و جانبازی باید در راستای رسالت آل محمد باشد. چهرههای جانباز و فداکار مرز مسئولیت جریان روحانیت قرار دارد و مبارزه ما باید تا ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد.
علمالهدی گفت: برای رسالت جریان روحانیت نمیتوان زمان و قدرت مشخص تعیین کرد. رسالت روحانیت نمیتواند مبتنی بر قدرت و داراییهایش باشد. مبارزه و رسالت جریان روحانیت در هیچ نقطهای به غیر از جان او محدود نمیشود. فدا کردن جان مبارز در راه خدا از حضرت زهرا (س) آغاز شد و ائمه اطهار این مبارزه را ترویج داده و به عنوان تکلیف بر عهده ما قرار دادند.
وی تاکید کرد: یادواره شهدای روحانی آموزنده است و خط رسالت ما را باید مشخص کند. تحقق مسئله شهادت در لحظه آخر و عملیات شهادت است، اما شهادت نقطهای نیست که انسان بر اساس یک عملیات دشمن، جانش را از دست بدهد. اصل شهادت خطی است که باید بر زندگی او حاکم باشد.
امام جمعه مشهد و نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: جهاد و فداکاری بذل نفس است. هیچ عملی همانند جهاد بذل نفس نیست. بذل نفس در انسان به عنوان یک خط آغاز میشود. مسیر آن از ابتدای رسالتش آغاز میشود و در راه رسالت روحانیت ادامه دارد.
علمالهدی تاکید کرد: آن شهادتی در محضر خدا ارزش دارد که شهادت ارادی باشد نه شهادت تصادفی. بذل نفس مخصوص مسیر رسالت است نه آن زمانی که جان در یک لحظه از دست میرود. اگر بدانیم که برای خدا کار میکنیم و در مسیر او گام بر میداریم در بذل نفس قرار گرفتهایم. بنده به عنوان یک طلبه ۸۰ ساله فکر میکنم که آیا در طول عمرم کاری انجام دادهام که تبسمی بر لبان امام زمان (عج) بسته باشد یا خیر. اگر همچین اتفاقی برای هر انسانی رخ دهد ارزش دارد و در واقع بذل نفس داشته است.