امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ حرف وحدیثهای جابه جایی فرودگاه مشهد به دلایل پرشمار مانند تولید آلایندههای ناشی از عبور هواپیما، آلودگی صوتی برای مناطق مسکونی، ظرفیت کم نسبت به تردد میلیونی زائران در خطوط هوایی منتهی به مشهدالرضا (ع) و برخی مشکلات اجتماعی ازجمله جلوگیری از توسعه شهر در محدوده شرقی شهر از سالهای ابتدایی دهه نود و پس از مصوبه سفر چهارم هیئت دولت دهم به استان، بر سر زبانها افتاد و به یکی از مطالبات مستمر رسانهها از مسئولان استانی و کشوری تبدیل شد.
با این حال پس از این مصوبه، گامهای جدی برای تحقق این نیاز اساسی دومین کلان شهر کشور و خواسته به حق زائران و مجاوران مشهد برای جابه جایی فرودگاه شهیدهاشمی نژاد برداشته نشد، تا اینکه در اردیبهشت ۱۳۹۸ استاندار وقت خراسان رضوی با برگزاری نشستی با عنوان «امکان سنجی جابه جایی فرودگاه شهیدهاشمی نژاد»، موضوع جابه جایی فرودگاه مشهد را دوباره به تیتر یک خبرها تبدیل کرد؛
نشستی که خروجی آن شناسایی چندین زمین دولتی با مساحت بیش از هزار هکتار و با فاصله مناسب از شهر برای تعیین گزینه نهایی ساخت فرودگاه جدید شهر مشهد بود، اما این گام مثبت و بزرگ برای جابه جایی فرودگاه نیز با انتصاب استاندار وقت به مسند وزارت دوباره به حاشیه رفت.
بحث جابه جایی فرودگاه مشهد بعد از این بازتابی نداشت تا اینکه شهردار مشهد اواخر آذرماه پارسال هم زمان با وخامت وضعیت هوا و آلودگی گسترده در مشهد، این نسخه را با واژگانی جدید و پرمنفعتتر مطرح کرد که هدفش فقط جابه جایی فرودگاه از مرکز شهر به خارج از مشهد نبود.
سیدعبدا... ارجائی در نشست شورای معاونین شهرداری مشهد از عبارت «شهر فرودگاهی» استفاده کرد که تمرکز آن بر استفاده از منابع سرمایه گذاران خارجی برای بازکردن گره کور جابه جایی فرودگاه مشهد بود.
او در طرح این مسئله، با توجه به نیاز مشهد برای ایجاد شهرک استاندارد فرودگاهی، با اشاره به اینکه آلایندگی ناشی از عبور هواپیما از روی شهر و ایجاد آلودگی برابر با چهارصد خودرو فرسوده به ازای هر هواپیماست، درباره ضرورت طرح موضوع ساخت شهرک فرودگاهی برای کلان شهر مشهد گفت که تجمیع رستههای مختلف حمل ونقل در یک مکان، ضرورتی است که امروز همه شهرهای دنیا به آن رسیده اند.
این شهرکها در بیشتر شهرهای بزرگ دنیا وجود دارند و فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نمونه آن است. به علت آلودگی هوای ناشی از صعود و فرود هواپیماها که از روی شهر انجام میشود، دچار مشکل هستیم؛ بنابراین شهر فرودگاهی باید در این کلان شهر ایجاد شود. همچنین برای توسعه تجارت به شهرک فرودگاهی و بندر خشک با دست کم هزار هکتار زمین نیاز است تا بتوان فرودگاه، راه آهن، نمایشگاه و میدان بار مرکزی شهر را به آنجا منتقل کرد.
اظهار نظر رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای اسلامی شهر مشهد در زمینه ایجاد شهرک فرودگاهی مشهد در ماههای پایانی پارسال آخرین خبر جدی از پیگیری مدیریت شهری برای تحقق این خواسته مشهدیها بود؛ جایی که مجید دبیریان در تبیین ضرورت جابه جایی فرودگاه مشهد با اشاره به مشکلات زیست محیطی فرودگاه شهیدهاشمی نژاد، ساخت شهرک فرودگاهی را یکی از مگاپروژههایی که در دوره ششم شورای اسلامی شهر مشهد مدنظر مدیریت شهری است، دانست و برای ایجاد شهر فرودگاهی مجهز در مشهد ابراز امیدواری کرد و تشکیل شهر فرودگاهی با همه ابعاد، زوایا و مجموعههای مرتبط با آن را یکی از ضرورتهای شهر بیان کرد.
استاندار خراسان رضوی هم کمتر از ۱۰ روز پیش در تشریح اقدامات زیرساختی دولت در استان، از سه پروژه ایجاد قطار سریع السیر، ساخت شهر فرودگاهی امام رضا (ع) و تکمیل آزادراه حرم تاحرم با استفاده از اعتبار ویژه نام برد که نشان از چراغ سبز دولت برای جابه جایی فرودگاه مشهد دارد.
این همبستگی کامل در بین نهادها و سازمانهای مختلف در استان با نشست پنجشنبه گذشته استاندار خراسان رضوی و سرپرست شرکت فرودگاههای کشور نیز رنگ و بوی عملیاتی به خود گرفت و استاندار خراسان رضوی در این نشست پروژه شهر فرودگاهی امام رضا (ع) را بسیار مهم و حیاتی توصیف کرد و گفت: این پروژه با توجه به رشد سفرهای هوایی، ریلی و زمینی مشتاقان ثامن الحجج (ع) به مشهد از اهمیت بسزایی برخوردار است.
یعقوبعلی نظری افزود: از همه توان دستگاههای اجرایی استان برای این پروژه استفاده خواهیم کرد. حمیدرضا سیدی، سرپرست شرکت فرودگاههای کشور، نیز در این نشست گفت: برای ساخت شهر فرودگاهی مشهد موقعیت مکانهای اعلام شده در حال امکان سنجی است که پس از تأیید سازمان هواپیمایی کشوری وارد مذاکرات برای سرمایه گذاری و شروع پروژه خواهیم شد. تلاش میکنیم تا گزارش نهایی امکان سنجی پروژه شهر فرودگاهی امام رضا (ع) پیش از هفته دولت آماده و توسط مشاور طرح ارائه شود.