اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

رایزنی‌های فرهنگی کلان‌شهر‌های ایران در مشهد

  • کد خبر: ۱۰۹۸۷۰
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱
رایزنی‌های فرهنگی کلان‌شهر‌های ایران در مشهد
برنامه‌های سالروز رحلت امام خمینی (ره) و دهه کرامت، محور تبادل نظر‌ها در نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع کلان‌شهر‌هاست.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ در حاشیه برگزاری چهل وششمین نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع شهرداران کلان شهر‌های ایران، متولیان شهری دیگر کلان شهر‌های کشور در گفتگو با خبرنگار ما از دغدغه‌های مشترک اجتماعی وفرهنگی خود با مشهد و راه‌های تعامل دوسویه برای تحقق این اهداف گفتند.

هم افزایی برای برنامه‌های سالروز رحلت امام (ره) و دهه کرامت

شهردار تهران گفت: یکی از اتفاقات ویژه کشور، برگزاری مجمع کلان شهر‌های ایران اسلامی است که با هم فکری به ایجاد تحول برای آینده کلان شهر‌ها و دیگر کشور‌ها منجر می‌شود.

علیرضا زاکانی افزود: هم اندیشی ویژه برای سالروز رحلت جان گداز حضرت امام (ره) و دهه کرامت مهم‌ترین خروجی این نشست است. قرار است این دو رخداد با هم فکری همه کلان شهر‌ها به رویدادی ملی تبدیل شود. زیرا این دو موضوع دارای ظرفیت ملی و جهانی است.

وی با بیان اینکه موضوع‌های فرهنگی بنیان شهر‌ها و مسائل اجتماعی دراولویت راهبردهاست، افزود: به صورت خاص برنامه‌های فرهنگی واجتماعی کل کشور برای سالگرد رحلت امام (ره) و دهه کرامت هدف اصلی ماست.

شهردار تهران بیان کرد: در شهرداری تهران سندی را تولید کردیم که نود کلان پروژه دارد و چشم انداز حرکت به هدف را فراهم می‌کند. در این سند ۴۸۵ خرده پروژه با مقیاس متفاوت نیز استخراج شده است. خروجی کار باید اثر عملی این تغییر در زندگی مردم همراه با خدمت و پیشرفت باشد.

زاکانی درباره سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر برخی گمانه زنی‌ها درخصوص خودزنی یکی از شهرداران مناطق تهران، افزود: دستور پیگیری‌های ویژه صادر شده است. اگر این عمل مبتنی بر خودزنی باشد، برخورد جدی و قانونی خواهد شد و اگر هم نباشد، با پخش کننده این خبر برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

توجه ویژه به معلولان و نابینایان در مشهد

شهردار مشهد گفت: در آستانه جشن‌های دهه کرامت قرار داریم. برگزاری این نشست به میزبانی مشهد درحقیقت نشست هماهنگی میان معاونان فرهنگی اجتماعی کلان شهر‌های کشور است تا آمادگی بیشتری برای برنامه‌های دهه کرامت امسال در سطح کشور رقم بخورد.

سیدعبدا... ارجائی با بیان اینکه هدف بعدی برگزاری این نشست در مشهد انتقال تجربه در موضوع «شهر مهربان» است، ادامه داد: یکی از صفات بارز امام رضا (ع) صفت مهربانی است. قاعدتا شهر باید با همه اقشار مهربان باشد و افراد دارای نیاز ویژه مانند معلولان باید در این نگاه ویژه‌تر باشند.

وی گفت: در استاندارد جهانی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت دنیا به این قشر اختصاص دارد. در شهر‌های ایران توجه به این قشر کمتر دیده می‌شود و البته این بی توجهی بدین معنا نیست که ما معلول نداریم، بلکه به این معناست که ما برای خدمت به این افراد آماده نیستیم. موضوع مناسب سازی مکان‌های مختلف برای معلولان و فراهم آوردن عرصه‌های مختلف برای حضور اجتماعی معلولان مانند تجهیز بوستان‌ها به وسایل بازی مخصوص معلولان در دستورکار جدی مدیریت شهری است.

شهردار مشهد بیان کرد: اولین بار تولید داخلی وسایل بازی ویژه معلولان و کودکان معلول در مشهد رقم خورد. همچنین برای کودکان مبتلا به اوتیسم فضا‌های شهری را تجهیز کردیم و برای شهروندان نابینا کتاب‌هایی را در عرصه ادبیات و علوم دینی به خط بریل چاپ کردیم و در اختیار این عزیزان قرار دادیم.

پیشنهاد اجرای «هفته‌های فرهنگی» شهر‌ها

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما اجرای طرح «هفته‌های فرهنگی» در شهر‌های مختلف کشور را پیشنهاد می‌کنیم. این طرح می‌تواند با حضور مشهد در شهر‌های دیگر، بلکه برای همه شهر‌ها رقم زده شود.

فاطمه سلیمی افزود: اکنون در مجمع کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی کلان شهر‌ها هفت کمیته تشکیل شده که یکی از این کمیته‌ها به نام بانوان است. انتظار داریم کمیته بانوان برنامه خوبی را برای ولات حضرت معصومه (س) در دهه کرامت امسال در همه کشور به صورت یکسان برنامه ریزی کند و در این همایش سه شهر تهران، مشهد و شیراز تجربیاتشان را به دیگر شهر‌ها انتقال دهند.

خواهرخواندگی کلان شهر‌ها با شهر‌های بزرگ آسیایی

دبیرکل مجمع شهرداران کلان شهر‌های ایران نیز گفت: بیست کلان شهر در کشور داریم که بیشتر جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند. وقتی معاونان فرهنگی اجتماعی شهرداری‌های کلان شهر‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند، تجربیاتشان را منتقل می‌کنند و این ظرفیتی بزرگ در حوزه کار فرهنگی کشور است.

احسان متولیان گفت: با توجه به اینکه شهردار تهران هم زمان مؤسس مجمع شهر‌های آسیایی است، ارتباطی با این مجمع برقرار شود که به موجب آن موضوع‌های خواهرخواندگی بین شهر‌ها برقرار شود.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار است روابط فرهنگی خوبی بین شهر‌های ما با اولویت مشهد با دیگر شهر‌های بزرگ آسیایی برقرار شود تا همکاری مشترک فرهنگی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه عرضه فرهنگ غنی اسلامی ایرانی از طریق کلان شهر مشهد در این مسیر می‌تواند مؤثر باشد، اظهار کرد: مقدمات خواهرخواندگی شهر‌ها فراهم شده است و این رویه از اواخر امسال آغاز می‌شود.

تعامل فرهنگی میان مشهد و شیراز

معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: مشهد قطب گردشگری مذهبی ایران و شیراز قطب گردشگری فرهنگی ادبی ایران است؛ بنابراین برقراری ارتباط دوسویه میان دو شهر به رونق گردشگری و تقویت تعاملات دینی و فرهنگی در دو کلان شهر مشهد و شیراز کمک می‌کند.

مصطفی مشفقیان افزود: این دو شهر باید به نقطه‌ای از تعامل و همکاری برسند تا تردد گردشگران از مشهد به شیراز و برعکس را میسر کنیم. زیرا جنس گردشگری در این دو شهر متفاوت است؛ بنابراین باید امکان تبلیغ مشهد در شیراز و برعکس محقق شود.

وی بیان کرد: در دهه کرامت با هماهنگی با آستان قدس رضوی قرار است غرفه معرفی حضرت شاهچراغ (ع) به همراه وصف شهر شیراز را برپا کنیم. این بستر مهیاست که حرم مطهر رضوی و شهرداری مشهد بتوانند در شیراز نمایشگاه معرفی شهر مشهد و نمایشگاه معرفی آثار مذهبی تبرکی حرم رضوی را در شیراز راه اندازی کند.

مشفقیان ادامه داد: اکنون برای فعال کردن این نوع نمایشگاه‌ها در حرم حضرت شاهچراغ (ع) درخواستی از مشهد به دست ما نرسیده است. ما حتی می‌توانیم بیلبورد‌های شهری را در اختیار مشهد قرار دهیم و امکان تبلیغ رویداد‌های فرهنگی هنری شهر مشهد در تلویزیون‌های شهری شیراز محقق شود.

توجه به کارآفرینی اجتماعی در مشهد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از موضوع‌هایی که امروز می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند، موضوع کارآفرینی اجتماعی است که به طور جدی به ویژه در کلان شهر بزرگی مانند مشهد باید پیگیری شود.

سوده نجفی افزود: کارآفرینی اجتماعی با دو بعد ایجاد اشتغال برای جوانان و زنان بی سرپرست و بدسرپرست یکی از راهکار‌های توجه به این موضوع اجتماعی است.

تأکید بر تعامل مشهد و یزد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد گفت: ارتباط مردمی دو شهر یزد و مشهد از قدیم برقرار بوده و هست، اما آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد، ارتباط ویژه شهرداری‌ها و سازمان‌های این دو شهر با هم است که به برنامه ریزی نیاز دارد.

حجت الاسلام مجتبی صداقت افزود: یکی از برکات این نشست‌ها می‌تواند این باشد که سازمان‌های فرهنگی اجتماعی مشهد و یزد با هم ارتباط بیشتری بگیرند و برنامه‌های مشترک برگزار کنند و این برنامه‌های مشترک به تقویت برندینگ شدن کلان شهر‌های مشهد و یزد کمک کند.

مشهد، ایران کوچک است

مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: تهران درحقیقت ایران کوچک است و تجربیات خوبی در تهران در حال وقوع است. مشهد نیز پایتخت معنوی کشور است و از منظری دیگر شهری بین المللی است.

احمد احمدی صدر افزود: با معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، ایران به صورت ویژه‌ای به جهان اسلام معرفی می‌شود. مشهد نیز ایران کوچک است و آنچه را در این شهر الگو شود، همه می‌بینند و می‌تواند به دیگر شهر‌های کشور تسری پیدا کند.

نسخه مشترک برای حاشیه نشینی مشهد و زاهدان

رئیس سازمان فرهنگی،  اجتماعی و ورزشی شهرداری زاهدان گفت: حاشیه نشینی در زاهدان به سرعت گسترش یافته و حدود ۴۴ درصد شهر زاهدان را در برگرفته است. برای حل معضل حاشیه نشینی باید کار فرهنگی انجام شود.

حمیدرضا عابدی افزود: معضل حاشیه نشینی برای دو شهر مشهد و زاهدان مشترک به نظر می‌رسد. در بحث حاشیه نشینی در زاهدان اسکان‌های مقطعی داریم و سامان دهی این سکونتگاه‌های غیررسمی باید اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد: دو روز پیش در نشستی مشترک با معاونت اجتماعی وفرهنگی شهرداری مشهد بیان شد افرادی که در حاشیه شهر مشهد و زاهدان ساکن هستند، از نظر نوع، جنس، بافت و فرهنگ شبیه هم هستند؛ بنابراین می‌توان به هدفی مشترک برای حل این معضل در هر دو شهر رسید.

ظرفیت تفاهم نامه مشترک مشهد، قم و شیراز

مدیرعامل سازمان فرهنگی،  اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: در چند سال گذشته همکاری بین کلان شهر‌ها باعث وقوع اتفاقات مثبتی شده است که از آن جمله می‌توان به تفاهم نامه شهر‌های زیارتی مشهد، شیراز و قم اشاره کرد.
حجت الاسلام سیداحمد طباطبایی نژاد افزود: به موجب این تفاهم نامه قرار است هفته فرهنگی شیراز در قم برگزار شود. ایام دهه کرامت را پیش رو داریم و این دهه ظرفیت بزرگی برای تقویت پل ارتباطی میان مشهد و قم است.

وی اظهار کرد: می‌توان برنامه‌های مشترکی بین دو شهر با محور حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) برنامه ریزی کرد. زیرا قم در حوزه زیارت شاهراه کشور است و بیست استان کشور از قم عبور می‌کنند. در حوزه برندینگ دو شهر می‌توانند با برنامه‌ای فرهنگی هم پوشانی داشته باشند.

وی بیان کرد: قم با ۷ هزار سال پیشینه در حوزه تمدنی ظرفیت ویژه‌ای در حوزه گردشگری طبیعت دارد و باید در این حوزه با مشهد دادوستد کرد.

میزبانی مشهد از ۱۹ کلان شهر ایران

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: این نشست با حضور مسئولان نوزده کلان شهر ایران شامل تهران، مشهد، کرج، زنجان، اصفهان، ارومیه، یزد، اراک، قزوین، همدان، کرمان، بندرعباس، زاهدان، رشت، اردبیل، قم، کرمانشاه، شیراز و اهواز به میزبانی مشهدمقدس در حال برگزاری است.

حسین باغگلی افزود: در این نشست تخصصی، معاونان فرهنگی مراکز استان‌ها به بحث درباره مشکلات و معضلات شهرهایشان می‌پردازند و در مورد هم‌افزایی در مباحث مرتبط گفتگو می‌کنند.

به گفته وی، حوزه‌هایی مانند فرهنگ شهروندی، ظرفیت‌های دیگر سازمان‌ها در حوزه فرهنگ، مباحث ورزشی و اجتماعی، حوزه ایثار و شهادت، گردشگری، حوزه بانوان، ویژه برنامه‌های دهه کرامت و رحلت امام خمینی (ره) ازجمله مباحث در این نشست است.
وی با بیان اینکه انتظار کلیدی مردم در وضعیت کنونی، مشاهده حکمرانی مطلوب از جمهوری اسلامی است، افزود: هم اکنون فرصتی خوب برای هم گرایی داریم، ولی زمان زیادی در این دوره‌های مدیریتی کوتاه نداریم و بهتر است از فرصت تجربه‌های یکدیگر بیشترین بهره را ببریم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی واجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: فعالیت ما در یک بخش مباحث اداری و قانونی و در بخش دیگر مباحث اجرایی مانند رویکردهایمان در مباحث فرهنگی و هم افزایی‌هایی است که به برنامه‌های ملی منجر خواهد شد.

باغگلی اضافه کرد: شهرداری زیرساخت‌های خوبی در شهر دارد و باید قدرت فرهنگی بیشتری نیز داشته باشد، اما هزینه کرد‌ها باید در رویکرد طراحی شده قرار داشته باشد.

باغگلی با اشاره به اینکه پروژه‌ای در مشهد برای زوج‌های جوان در سال اول زندگی‌شان با نام باشگاه اجتماعی همسران مشهدی، (باشگاه باهم) در حال اجراست، گفت: یکی از پیشنهاد‌های ما این است که فرصت یادگیری زوج‌های مشهدی را در سفر به شهر‌های دیگر فراهم کنیم. در این راستا می‌توان تعامل چندسویه با دیگر شهر‌ها برقرار کرد تا ظرفیت‌های موجود در این بستر در مشهد به دیگر شهر‌ها انتقال یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->