جزییات طرح الگوی ارائه خدمات در پایانه مسافربری مشهد طبق برنامه‌ریزی ۸ محله مشهد از حاشیه‌نشینی خارج خواهد شد آسفالت حدود ۴ هزار متر مربع از معابر سطح شهر پروژه‌های خدمت رسان؛ اولویت نخست تخصیص بودجه ۹۹ فرودگاه مشهد ردیف بودجه کارگروه ملی زیارت در بودجه ۹۹ احیا می‌شود شهروندخبرنگار/ تاکسی‌های اینترنتی و تعرفه الیت سالانه ۷ هزار نفر در خراسان رضوی به انواع سرطان مبتلا می‌شوند حضور ۱۳۰ شرکت حوزه فناوری و ۵۰ استارتاپ در نمایشگاه شهر هوشمند سرانه استاندارد فضای سبز در مناطق کم برخوردار ۸ مترمربع عقب است شهر هوشمند یک پروسه است، نه یک پروژه فضای روباز بلوار شهدای تاکسیرانی منطقه۵، تبدیل به فضای ورزشی می‌شود پیش بینی افزایش ۷ درجه‌ای دما برای مشهد بازرسی بیش از ۲۳ هزارترازو در مغازه‌های خراسان رضوی ۱۲۷۰۰ میلیارد تومان، رقم بودجه سال آینده شهرداری مشهد ۶ ایستگاه مشهد هوای پاک دارند ورود ۲ هزار دوچرخه نسل جدید به حمل و نقل عمومی مشهد بهره برداری از سالن چند منظوره شهید محرابی با اعتبار ۱۷ میلیارد تومان ورود شهرداری به اراضی رهاشده بدون مجوز قضایی ممنوع است اقامت ۳۰۰ کارتن‌خواب در ۷ مرکز شبانه‌روزی سرپناهی در مشهد جدایی دو بخش امیرآباد به‌دلیل نبود پل
خبر ویژه

اضافه‌بار یک کامیون، علت سقوط پل هوایی بزرگراه چراغچی

  • کد خبر: ۱۰۹۸۸
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۱
  • ۱
محمدجوادابوعطا - آژیر خودرو‌های امدادی را از دور می‌شنیدم. از یکی از کوچه‌های خیابان ایثارگران به سمت بزرگراه راندم که ترافیک مانعم شد. به ناچار دوباره راه خیابان ایثارگران را پیش گرفتم و با سختی از لابه لای خودرو‌ها خودم را به خیابان عبادی و میدان امام حسین (ع) رساندم. وضعیت آنجا هم عجیب بود؛ ورودی بزرگراه به سمت سپاد با ترافیکی پرحجم بسته شده بود؛ ترافیکی که خیلی‌ها را دنده عقب به میدان برمی گرداند. همه چیز را تقصیر عملیات عمرانی دوربرگردان غیرهم سطح ابوطالب می‌دانستم. تنها راه خروجی به سمت بولوار یک راه تک لاین در حاشیه بزرگراه بود که نیمی از مسیر هم در حال آسفالت شدن بود. به سختی از پس ورود به این بیراهه برآمدم و حدود ۲۰۰ متر جلوتر که متوجه سقوط پل عابرپیاده به کف خیابان شدم، علت این ترافیک بی سابقه را که تمام خیابان‌ها و بزرگراه‌های اطراف را تا کیلومتر‌ها دورتر درگیر کرده بود، متوجه شدم. اصلا فرصت ایستادن نبود و تنها رسالتم در این زمان گرفتن یک فیلم از شیشه خودرو و ارسال در فضای مجازی بود تا هشداری شود برای سایر رانندگان که هوس رفتن به سمت کمربندی را از سر بیرون کنند. از مردی میان سال که از کنار پل سقوط کرده به سمت من می‌آید، علت حادثه را جویا می‌شوم که با لهجه شیرین مشهدی اش می‌گوید: «یک تریلی به پل خورده» و ادامه این ماجرا را از زبان امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد، که لحظه به لحظه و هم زمان با عوامل پلیس راهور هشدار‌های لازم و جزئیات جدید را از شبکه رادیویی خراسان رضوی اعلام می‌کردند، این چنین شنیدم: «بر اثر برخورد یک خودرو سنگین با پل عابرپیاده در حدفاصل میدان خیام و میدان امام حسین (ع)، پل عابرپیاده به کف بزرگراه سقوط کرده و به بسته شدن کامل این محور منجر شده است.» کارشناسان پلیس راهور نیز لحظه به لحظه به رانندگان برای تعیین مسیر جایگزین هشدار می‌دادند؛ هرچند که بعد مشخص شد این ترافیک از یک سو تا میدان قائم و از سوی دیگر تا پل فجر کشیده شده و تمام بولوار‌های اطراف را نیز درگیر کرده است. البته حادثه سقوط پل هوایی در مشهد تازگی ندارد؛ چرا که درست ۳ ماه پیش، چهارم شهریورماه، نیز بر اثر برخورد یک کامیون با پل عابرپیاده در بزرگراه سنتو، حوالی منزل آباد، داستان مشابهی رخ داد و رانندگان زیادی را ساعت‌ها درگیر خود کرد. تفاوت حادثه ۳ ماه پیش با حادثه پنجشنبه نه تنها در بعد جغرافیایی، بلکه در بعد درگیری تفاوت‌های فاحشی داشت. تردد هزاران خودرو در کمربندی مشهد که بدون اطلاع با این حادثه مواجه شده بودند، از یک طرف، استفاده بیشتر شهروندان از پل‌های هوایی شهری به ویژه در کمربندی از سوی دیگر، حواشی زیادی برای این حادثه ایجاد کرده بود. درست مثل همیشه آتش نشانان و عوامل انتظامی نخستین گروه‌هایی بودند که خود را از کمند خودرو‌های گرفتار در ترافیک خلاص کردند و به صحنه رسیدند. بررسی‌های اولیه نشان داد که این حادثه در اثر برخورد قسمت بار یک تریلی با پل عابرپیاده رخ داده و در پی این برخورد، پل غول پیکر عابرپیاده به وسط بزرگراه پرتاب شده و جلو تردد خودرو‌ها در هر ۲ طرف بزرگراه را گرفته است و علاوه بر آن، چند عابرپیاده که برای امنیت خود ترجیح داده بودند از آسمان بزرگراه عبور کنند، درگیر یک تناقض و ناامنی عجیب شده بودند. هم زمان با عملیات جابه جایی پل عابرپیاده، آمبولانس‌های اورژانس پزشکی ۱۱۵ نیز با اعلام نیرو‌های انتظامی مبنی بر زخمی شدن تعدادی از شهروندان، آژیر کشان وارد صحنه شدند. علیشاهی، مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این باره اعلام کرد که برای امدادرسانی به مجروحان این حادثه ۳ دستگاه آمبولانس اورژانس به محل اعزام شدند و ۷ مجروح این سانحه شهری به بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد منتقل شدند.

اضافه بار؛ علت سانحه
مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد که نیرو‌های تحت امرش تلاش گسترده‌ای برای رفع و رجوع این حادثه شهری انجام دادند، درباره دیگر جزئیات این سانحه بیان کرد: هنگام بروز این سانحه ۵ مرد و ۲ زن در حال عبور از این پل بودند و در پی سقوط آن مجروح شدند. امیر عزیزی ادامه داد: در بررسی علت حادثه مشخص شد ارتفاع بار کامیون زیاد بوده و راننده بدون توجه به آن به شدت با پل برخورد کرده و باعث سقوط آن شده است. وی با اشاره به اینکه عملیات بازگشایی مسیر تا حدود ساعت ۱۴:۳۰ ادامه داشت، گفت: در این عملیات نیرو‌های امدادی با برش زدن و جدا سازی قسمت‌های آسیب دیده پل، به بازگشایی معبر اقدام کردند.

یادی از فاجعه پل فجر
خوشبختانه در حادثه دیروز هیچ فردی جانش را از دست نداد، اما مشابه این حادثه هجدهم تیرماه ۱۳۸۰ در محدوده پل فجر مشهد رخ داد. این حادثه بر اثر کمپرس شدن قسمت بار یک کامیون (بعد‌ها از آن به عنوان نقص فنی یاد شد) رخ داد. مشکل کار آنجا بود که این پل عابرپیاده یکی از پل‌های فعال منطقه بود و هنگام حادثه ۶ شهروند روی این پل بودند و هم زمان با برخورد کامیون با پل، این رهگذران از روی پل به میان جاده پرت شده و ۳ نفر در دم جان باخته بودند. کامیون نیز ۲۰۰ متر بعد از محل حادثه متوقف شده و سرعت بالای این خودرو، شدت حادثه را دوچندان کرده بود.
برخورد کامیون با پل عابرپیاده در بزرگراه شهید همت و حوالی پل فجر از تلخ‌ترین و سیاه‌ترین حوادث مشابهی است که تاکنون در مشهد رخ داده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
0
1
هیچ حادثه ای؟؟؟ مجروحین چیزی نشدند؟؟؟
کاش برین الان جویای حالشون بشین
کاش برین ببینین ک یکی از اونها فوت کرده
و ی تازه داماد ۲۵ ساله ک ۳ ماهه ازدواج کرده ب خاطر سهل انگاری همه و همه از اون کامیون تا پزشک داره قطع نخاع میشه
میفهمین ؟؟؟ اینقدر ک من چند شبه برای جوونی اون جوون دارم اشک میریزم جوونی ک با هزار امید داشت سر کار میرفت
سرخط خبرها
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}