٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ایران در زمینه پیوند کبد با کشور‌های اروپایی برابری می‌کند

  • کد خبر: ۱۰۹۹۳۱
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
ایران در زمینه پیوند کبد با کشور‌های اروپایی برابری می‌کند
متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پیوند کبد گفت: خوشبختانه در مشهد حدود ۹ سال است که پیوند کبد انجام می‌شود و تاکنون ۵۰۰ پیوند کبد انجام شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد که درصد بالایی پیوند کبد موفقیت‌آمیز بوده است به‌گونه‌ای که در این زمینه با کشور‌های اروپایی برابری می‌کنیم.

گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ محمدناصر توتونی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در خصوص کبد و بیماری‌های آن اظهار کرد: کبد بزرگترین غده بدن است. وظیفه اصلی کبد تولید صفرا برای هضم غذا به خصوص چربی‌ها، پاکسازی خون از میکروب‌ها و مواد زاید و مضر است و تولید مواد برای انعقاد خون است.

وی افزود: بیماری‌های کبدی شامل عفونت‌های کبدی که شاما انواع انگل‌ها، باکتری‌ها و تعدادی از ویروس‌ها است که توانایی آلوده کردن کبد را دارند که به دنبال آن باعث التهاب کبد و در نهایت منجر به کاهش عملکرد این عضو می‌شوند. مهمترین ویروس‌هایی که باعث آسیب کبدی می‌شوند ویروس‌های هپاتیت B و C هستند.

متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پیوند کبد بیان کرد: همچنین بیماری‌هایی که در آن‌ها سیستم ایمنی به بخش‌های خاصی از بدن خود فرد حمله می‌کند، بیماری‌های خودایمن گفته می‌شود.  هپاتیت خود ایمنی یک بیماری مزمن است که در آن سیستم ایمنی، کبد را مورد تهاجم قرار داده و بر عملکرد و بافت کبد تاثیر می‌گذارد.

وی اضافه کرد: همچنین سایر علل رایج اختلال در عملکرد کبد مصرف الکل (هپاتیت الکلی)، تجمع چربی در کبد (بیماری کبد چرب غیرالکلی) از جمله موارد دیگری هستند که منجر به ایجاد التهاب و نارسایی کبدی می‌شوند. گفتنی است درمان اصلی نارسایی‌های کبدی به پیوند کبد است.

توتونی ادامه داد: در مراحل اولیه بیمار علائم واضحی ندارد و یکسری علائم عمومی مانند ضعف، خارش در بدن، ورم اندام‌ها وجود دارد که در نهایت در موارد شدید اختلال هوشیاری در فرد دیده می‌شود. در مراحل شدیدتر بیمار‌های کبدی فرد دچار زردی پوست و بزرگی شکم می‌شود. اگر بیماری‌های کبدی شدید درمان نشود منجر به فوت بیمار شود.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی پیوند کبد تصریح کرد: مهمترین علت سرطان کبد ویروس‌ها به ویژه ویروس هپاتیت B و C هستند و همچنین به دنبال کبد چرب، مصرف الکل زیاد و برخی بیماری‌های که ممکن آهن و مس را در کبد رسوب کند زمینه را برای توده‌های کبدی و سرطان ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: به طور کلی برای حفظ کبد شیوه زندگی روزمره را باید تغییر داد. زندگی سالم، رژیم غذایی سالم و داشتن تحرک کافی نه‌تن‌ها به کاهش وزن بلکه به پیشگیری و درمان بیماری‌های کبدی کمک می‌کند. غذای آماده فست فود و چربی‌ها را نیز باید محدود مصرف کرد.

توتونی افزود: خوشبختانه در مشهد حدود ۹ سال است که پیوند کبد انجام می‌شود و تاکنون ۵۰۰ پیوند کبد انجام شده است. امار‌ها نشان می‌دهد که درصد بالایی پیوند کبد موفقیت‌آمیز بوده است به‌گونه‌ای که در این زمینه با کشور‌های اروپایی برابری می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->