اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
سرخط خبرها

گزارشی از دومین روز نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع کلان‌شهر‌ها در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۰۰۰۲
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
گزارشی از دومین روز نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع کلان‌شهر‌ها در مشهد
مدیران شهری ۱۹ کلان‌شهر کشور راه‌های گسترش فعالیت‌های فرهنگی را در مشهد بررسی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در دومین روز از چهل‌وششمین نشست کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجمع کلان‌شهر‌های کشور که با حضور مسئولان نوزده کلان شهر ایران در مشهد برگزار شد، بررسی مشکلات و معضلات کلان شهر‌ها و پیگیری برای هم افزایی بیشتر میان شهر‌های یادشده در دستورکار قرار داشت.

حوزه‌های فرهنگ شهروندی، ظرفیت‌های دیگر سازمان‌ها در حوزه فرهنگ، مباحث ورزشی و اجتماعی، حوزه ایثار و شهادت، گردشگری، حوزه بانوان، ویژه برنامه‌های دهه کرامت و رحلت امام خمینی (ره) ازجمله محور‌های گفتگو در این نشست تخصصی بود. در این نشست هفت کمیته ذیل کمیسیون فرهنگی واجتماعی تشکیل شد و سه شهر تهران، مشهد و شیراز به عنوان ارائه دهنده اصلی، تجربیاتشان را به دیگر شهر‌ها انتقال دادند.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در این نشست گفت: انتظار کلیدی مردم در وضعیت کنونی، مشاهده حکمرانی مطلوب از جمهوری اسلامی است. حسین باغگلی ادامه داد: هم اکنون فرصتی خوب برای هم گرایی داریم، اما زمان زیادی در این دوره‌های مدیریتی کوتاه نداریم و بهتر است از فرصت تجربه‌های یکدیگر بیشترین بهره را ببریم.

وی اضافه کرد: شهرداری زیرساخت‌های خوبی در شهر دارد و باید قدرت فرهنگی بیشتری نیز داشته باشد، اما هزینه کرد‌ها باید در رویکرد طراحی شده قرار داشته باشد.

توسعه فرهنگی از کانال شهرداری‌ها

معاون فرهنگی واجتماعی شهرداری بندرعباس نیز گفت: شهرداری بندرعباس در راستای توسعه مسائل فرهنگی واجتماعی، برنامه‌های کلانش را برگرفته از اصالت هرمزگان و ایران اسلامی برگزار می‌کند.

رسول جهانداری درباره اهمیت این نشست بیان کرد: برگزاری چنین نشست‌هایی در کشور باعث انتقال تجربیات و توسعه فرهنگ کشور می‌شود. ضمن اینکه توسعه فرهنگ و تبادل نظرات در ابرسازمانی مانند شهرداری صورت می‌گیرد که مردم هرروز به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آن سروکار دارند.

لزوم همکاری مشترک شهرداری‌ها و مردم

معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت نیز گفت: یکی از مباحث مهم در حوزه فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در شهر بحث همکاری مردم با شهرداری است که خوشبختانه این کار در رشت آغاز شده است. علیرضا محجوب ادامه داد: در شهرداری رشت خدمات فرهنگی و اجتماعی را به محله‌ها منتقل کردیم تا اهداف مدنظر شهرداری و مباحث و موضوع‌های مختلف شهروندی را آموزش دهیم.

برگزاری نشست حوزه فرهنگی شهرداری کلان شهر‌های کشور و تبادل نظر با همکاران در حوزه‌های گوناگون باعث می‌شود از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شویم. وی درباره لزوم تداوم چنین نشست‌هایی بیان کرد: شهرداری‌ها در کل کشور مستقل هستند؛ بنابراین انتقال تجربیات باید از طریق چنین نشست‌هایی صورت گیرد. همچنین با توجه به حضور شهرداران و معاونان شهرداری‌های مختلف می‌توان کار‌ها را با هم افزایی پیش برد.

اقدامات شهری با پیوست خانواده

رئیس کمیته بانوان کلان شهر‌های ایران نیز در حاشیه این همایش گفت: شهر دوستدار خانواده و در سطح بالاتر شهر خانواده محور، شهری است که همه اقداماتش پیوست خانواده داشته باشد. ما باید خانواده محوری را از شهرداری آغاز کنیم.

مریم اردبیلی اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود، مباحث مربوط به خانواده محوری است. دغدغه خانواده‌ها جدی است و طبق فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب، باید تغییر گفتمانی داشته باشیم و زمینه‌های تمدنی را فراهم کنیم. باید آسیب خانواده را برطرف و قدرت را به خانواده بازگردانیم. طرح‌هایی که پشت در‌های بسته نوشته می‌شود، اهمیتی ندارد.

گستردگی فعالیت‌های بنیاد کرامت رضوی

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی هم ضمن اشاره به فعالیت‌های گسترده این بنیاد، گفت: در بحث گل ریزان آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، این بنیاد کمک‌هایی انجام داده است و «زیر سایه خورشید»، اقدامات دیگری مانند تهیه جهیزیه، افطاری ساده با کمک شهرداری مشهد، گروه سرود، تهیه بسته معیشتی، برنامه زیارت اولی‌ها با حضور یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر انجام شده است.

محمدحسین استادآقا اظهار کرد: هفت مجموعه در آستان قدس رضوی مسائل حوزه اجتماعی استان را پیگیری می‌کنند و چهارصد شهرستان رابط نیز وجود دارد و در دهه کرامت همه حوزه‌ها مشارکت خواهند کرد. ستاد فوریت‌های آستان قدس رضوی نیاز به مشارکت ملی دارد و با دستور رهبر معظم انقلاب در صورت اعلام نیاز همکاری خواهیم کرد، چنان که کمک‌هایی در سیستان وبلوچستان، گلستان، خوزستان و... انجام شده است.

مشاغل خانگی، نیازمند اقدامات راهبردی

رئیس کمیته کارآفرینی مجمع شهرداران کلا ن شهر‌های ایران نیز گفت: در حوزه مشاغل خانگی باید به اقدام راهبردی برسیم. این مسئله مقدمه‌ای برای کسب وکار‌های شهری است. احمد احمدی صدر اظهار کرد: در مشاغل خانگی باید به فکر بازار فروش باشیم. در این راستا با صمت گفتگو کرده ایم تا کارخانجات کشور را تشویق کنند.

زیرا در صورت نبود پشتیبانی کار‌ها ابتر باقی خواهد ماند. وی بیان کرد: شهرداری با سازمان زندان ها، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و... تفاهم نامه‌ای امضا کرده است تا شهرداری تنها نباشد و نقش تسهیلگر را داشته باشیم.

بنیاد رضوی، مسئول ترویج فرهنگ رضوی

مشاور مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) نیز گفت: بنیاد بین المللی امام رضا (ع) از سال ۱۳۹۱ با مصوبه هیئت وزیران تشکیل شده و تنها بنیادی است که در چارچوب ساختار جمهوری اسلامی، مسئولیت ترویج فرهنگ رضوی را برعهده دارد. سیدجلال فیاضی اظهار کرد: مهم‌ترین فعالیت بنیاد، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی امام رضا (ع) در استان هاست و تولیداتی فاخر در حوزه تجسمی، کتاب، فرهنگی، هنری و... دارد.

وی ضمن اشاره به بسته بندی حاوی نمک متبرک و کتاب با موضوع امام رضا (ع) به مناسبت دهه کرامت، بیان کرد: امسال بیستمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار می‌شود و چندین نماهنگ برای پخش در تلویزیون‌های شهری و استانی و... طراحی شده است.

ضرورت جلب اعتماد مردم توسط شهرداری‌ها

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: توسعه سرمایه اجتماعی کم رنگ شده و اگر قرار است در تهران کاری انجام دهیم، باید به گونه‌ای باشد که موجب افزایش سرمایه اجتماعی مردم و بیشترشدن اعتماد آنان به شهرداری شود.

محمدحسن جعفرزاده اظهار کرد: در حوزه شهری و فرهنگی و اجتماعی، نسبت به اقدامات دوره‌های گذشته شهرداری تهران، آسیب شناسی جدی صورت گرفته است.

ما از مدل تعالی سازمانی به صورت گام به گام با اولویت رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب استفاده کردیم تا در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر به تفاهم برسیم. وی بیان کرد: خانواده مهم‌ترین محل برای رویکرد تربیتی در همه برنامه هاست و باید به آن توجه شود. بر این اساس به دنبال ایجاد راهکار‌های خلاق در این باره هستیم و تلاش می‌کنیم همه هزینه‌های این برنامه‌ها به صورت شفاف گزارش شود.

تعادل زندگی شهری و روستایی به هم خورده است

رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران نیز گفت: آسیب‌های اجتماعی از جایی شروع شد که اجتماعات محلی به جامعه مدرن تبدیل شدند و پدیده‌ای به نام گمنامی اجتماعی اتفاق افتاد. امان‌ا... باطنی اظهار کرد: به‌دلیل پیشی‌گرفتن جمعیت شهری از جمعیت روستایی، شاهد آن هستیم که تعادل زندگی شهری و روستایی به هم خورده و مشکلات رفتاری ایجاد شده است و زنان بیشتر درگیر آسیب‌های اجتماعی شده‌اند.

همه‌چیز از جایی شروع شد که اجتماعات محلی به جامعه مدرن تبدیل شدند و پدیده‌ای به نام گمنامی اجتماعی اتفاق افتاد. وی اضافه کرد: هم‌اکنون در برخی کلان‌شهر‌ها سند پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نوشته شده است و درصددیم تا برای دیگر کلان‌شهر‌ها این سند را تدوین کنیم و در اختیارشان قرار دهیم.

شهرداری‌ها جزوی از شهر هستند

معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز بیان کرد: برخی تصور می‌کنند شهرداری حاکم شهر است، اما ما جزوی از شهر هستیم. مصطفی مشفقیان اظهار کرد: معمولا افراد سازمان فرهنگی را حامی مالی برای طرح‌های خودشان می‌دانند، درحالی که سازمان فرهنگی به خروجی‌های فرهنگی کمک می‌کند، اما گاهی مشخص کردن مرزبندی درباره مباحث مختلف بسیار سخت می‌شود که ما را به سمت سست بودن سوق خواهد داد.

وی بیان کرد: در شهرک بانوان فضای تفریحی و بازی‌های هیجانی، فضای ورزش همگانی و حرفه ای، کلینیک تخصصی بانوان، بازارچه عمومی بانوان، فرهنگ سرای تخصصی عفاف و حجاب و مراکز تخصصی مشاوره بانوان را راه اندازی کرده ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->