سرخط خبرها

از تعامل با مردم لذت می‌برم

  • کد خبر: ۱۱۰۲۹
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
از تعامل با مردم لذت می‌برم
گفتگو با رابط‌بهداشت محله گوهرشاد که به سلامت بانوان می‌اندیشد
زمانی - داوطلبان بهداشت در کشور حلقه ارتباطی بین مسئولان مراکز بهداشت و مردم هستند و در راستای افزایش سطح آگاهی مردم از مسائل بهداشتی خالصانه و بدون دریافت مزدی خدمت می‌کنند؛ مانند مریم مدرس‌صادقی، رابط بهداشت و ساکن محله گوهرشاد، که علاوه بر آموزش مسائل بهداشتی به هم‌محله‌ای‌های خود، به ورزش و هنر نیز پرداخته است. با او که توجهی خاصی به بانوان دارد و به گفته خودش با عضویت در شورای اجتماعی محله ایده‌های خود را برای سلامت آن‌ها اجرا خواهد کرد، به گفتگو نشستیم.

داوطلب بهداشت
سال ۵۲ در اصفهان به دنیا آمده و پس از گذشت ۲ سال به دلیل شغل پدرش به سمنان رفته و در دوازده‌سالگی همراه با خانواده به مشهد نقل مکان کرده است. خانم مدرس‌صادقی در این‌باره می‌گوید: وقتی که به مشهد آمدیم، در خیابان آزادی و پس از آن در خیابان مطهری ساکن شدیم و در سال ۶۹ به خیابان آبکوه آمدیم و اکنون نیز در همان‌جا سکونت دارم. از کودکی به ورزش و درس علاقه بسیاری داشتم، اما از آنجا که در یک خانواده سنتی بزرگ شده بودم، در سال ۶۸ ازدواج کردم. با این حال همسرم همیشه مشوق من برای تحصیل و رسیدن به آرزوهایم بوده و هست و من را حمایت کرد تا به اهدافم برسم. سال ۷۸ هنگامی‌که فرزند اولم را برای انجام امور بهداشتی به مرکز بهداشت برده بودم، به واسطه یکی از مسئولان آنجا با فعالیت رابطان بهداشت آشنا شدم و در کلاس‌های مربوط شرکت کردم. کتاب‌های آن زمان زیر نظر یونیسف بود و مباحث را به زبان ساده بیان می‌کرد. از همان زمان تاکنون رابط بهداشت هستم و کارم را دوست دارم. مردم نیز با ما ارتباط خوبی برقرار می‌کنند. گاهی مسئله‌ای بیان می‌شود که فکر می‌کنیم مردم اطلاع دارند؛ درحالی‌که نمی‌دانند؛ به همین دلیل یک رابط بهداشت می‌تواند نقش مؤثری در افزایش سطح آگاهی اهالی یک محل داشته باشد.
وی می‌افزاید: این کار عام‌المنفعه است و در ازای آن پولی دریافت نمی‌کنیم؛ با این حال دیگر احترام گذشته را نداریم و به همین دلیل بیشتر داوطلبان بهداشت دلسرد شده‌اند. کلاس‌ها نیز کیفیت گذشته را ندارد و آن‌طور که در گذشته افراد زیادی در کلاس حاضر می‌شدند، اکنون رغبتی برای این کار ندارند. از طرف دیگر به این طرح مانند قبل توجه نمی‌شود. به خاطر دارم که سال‌ها پیش در فصل تابستان مراکز بهداشت برای جلوگیری از ورود حشرات به خانه‌ها، به مردم توری رایگان ارائه می‌کردند؛ اما اکنون چنین چیزی وجود ندارد. با این‌حال از این کار لذت می‌برم؛ زیرا با مردم تعامل دارم و در اجتماع بودن برای من کافی است.
او ادامه می‌دهد: رابط بهداشت در ارائه اطلاعات به مردم نقش مهمی می‌تواند ایفا کند، اما موضوع درآمد مردم هم وجود دارد. وقتی به مردم می‌گوییم تغذیه خوبی داشته باشند، می‌پذیرند، اما تغذیه خوب هزینه‌بر است. روزی در نزدیکی یک مغازه ایستاده بودم و آنجا استقبال بیش از اندازه مردم از خرید نوشابه را متوجه شدم و بسیار تأسف خوردم؛ زیرا با اینکه تبلیغات بسیاری در این زمینه شده است، اما از آنجا که قیمت یک نوشابه از شیر کمتر است و حتی گاهی با تخفیفات بسیار ارائه می‌شود، مردم به سمت آن سوق پیدا کرده‌اند.

رسیدن به آرزو‌ها
این رابط بهداشت در هنر نیز دستی دارد و می‌گوید: هم‌زمان با فعالیت به‌عنوان رابط بهداشت، هنر‌های قالی‌بافی، گلیم‌بافی، مکرومه‌بافی و آرایشگری را آموختم. ضمن اینکه ورزش هم می‌کردم. مدرک قالی‌بافی و آرایشگری را از اداره فنی‌وحرفه‌ای گرفتم. زمانی‌که گلیم‌بافی را می‌آموختم، همسرم برایم طرح می‌زد و نقشه‌کشی می‌کرد و من آن طرح را می‌بافتم. هنر را دوست دارم و به اعتقاد من زیباترین هنر، قالی‌بافی است؛ این کار زمان‌بر است و صبر زیاد می‌خواهد، اما من عاشق آن هستم و برایم کاری لذت‌بخش است. در مسجد امام‌رضا (ع) نیز فعالیت داشتم و مباحث هنری و همچنین مسائل بهداشتی را آموزش می‌دادم و به واسطه آن آموزش‌ها، اهالی مسجد من را به‌خوبی می‌شناسند. مدرس‌صادقی ادامه می‌دهد: پس از گذشت ۱۳ سال از ازدواجم، به تشویق و حمایت همسرم کنکور دادم و در رشته مطالعات خانواده در مقطع کارشناسی تحصیل کردم و پس از آن مدرک کارشناسی‌ارشد را در رشته جامعه‌شناسی، گرایش مطالعات زنان از تهران دریافت کردم. درس را خیلی دوست داشتم و تمام روز‌های آن زمان برایم خاطره است. حتی مقاله‌ای در حوزه زنان با همراهی یکی از استادانم نوشتم که در مجله اختصاصی مربوط به دانشگاه تهران به چاپ رسید. وی می‌افزاید: وقتی به تهران رفتم، به پیشنهاد یکی از دوستانم در رشته پیلاتس آموزش دیدم و در مشهد آن را ادامه دادم. به دنبال آموزش‌ها در امتحان مربیگری نیز قبول شدم و سال‌هایی را به آموزش به دیگران پرداختم. ورزش را هیچ‌گاه از برنامه زندگی خود حذف نخواهم کرد و دوست دارم یک باشگاه ورزشی تأسیس کنم.

احساس خوب در اجتماع
مدرس‌صادقی به‌عنوان عضو شورای اجتماعی محله گوهرشاد، نیز می‌گوید: در اجتماع بودن را دوست دارم و به همین دلیل در دوره قبلی شورای اجتماعی محلات نیز حضور داشتم و حتی طرحی به نام «بالکن سبز» را ارائه دادم. به دلیل اینکه سرانه فضای سبز در این منطقه کم است، تصمیم گرفتیم بالکن‌های خانه‌ها را با گل و گیاه زیبا کنیم. این طرح به تصویب رسید و مسابقه‌ای برای آن طراحی شد. وی ادامه می‌دهد: محله گوهرشاد محله قدیمی با ساکنان قدیمی است. ساخت‌وساز زیادی انجام نشده و قدیمی‌ها هنوز با هم در ارتباط هستند، اما مشکل زباله در محله وجود دارد. متأسفانه در یکی از کوچه‌ها محفظه زباله قرار دارد که سبب ایجاد آلودگی شده است. این محفظه‌ها باید در حاشیه خیابان باشد. استشهاد محلی نیز تهیه کرده‌ایم، اما هیچ کاری انجام نشده است. علاوه براین، مردم نیز با آنکه از مسائل بهداشتی آگاه هستند، دلسوزی عمومی ندارند و زباله‌هایشان را در ساعت مناسب بیرون نمی‌گذارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->