گزارش تصویری | مسابقات تنیس استانی جام ادورا در مشهد (۳) عکس‌هایی از جمعه‌بازار پرنده‌فروشان در شمال شرق مشهد عکس‌هایی از مراکز اسقاط خودرو ایران زیباست | «مرداب جعفرآباد» در دل جنگل‌های هیرکانی گزارش تصویری | مراسم رونمایی از کتاب «دیوان قدسی» در مشهد گزارش تصویری | مسابقات تنیس استانی جام ادورا در مشهد (۲) گزارش تصویری | نشست خبری مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی گزارش تصویری | نمایش «دوجان» در مشهد گزارش تصویری | مسابقات تنیس استانی جام ادورا در مشهد گزارش تصویری | گرامیداشت روز جهانی قربانیان حوادث ترافیکی در مشهد گزارش تصویری | نشست خبری فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت هفته بسیج در مشهد (۲۸ آبان ۱۴۰۳) ایران زیباست | قبرستان سفیدچاه در استان مازندران ایران زیباست | برداشت «طلای سرخ» از مزارع خراسان‌شمالی ایران زیباست | تخت جمشید ایران زیباست | جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ایران زیباست | موزه میراث روستایی گیلان گزارش تصویری | نشست همدلی اصحاب کتاب و رسانه با جبهه مقاومت در مشهد گزارش تصویری | گنجینه‌های عیلام باستان در موزه تخت‌جمشید عکس‌هایی از نمایشگاه «چشم در چشم: پرتره در هنر مدرن و معاصر» گزارش تصویری | بازدید مدیرکل امور شعب بانک ملی خراسان رضوی از مؤسسه فرهنگی شهرآرا (۲۶ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
| کد خبر: ۱۱۰۶۴۱ | ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ | دریافت تصاویر

اژدهای ایلخانی

«داش کسن» به معنای «سنگ تراشیده» یا «بریده سنگ» نام معدنی است در نزدیکی روستای ویر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شرقی سلطانیه در استان زنجان. ساخت این معبد در دورۀ ایلخانی و پس از مرگ «ارغون» شاه مغول، به همت «الجای خاتون»، خواهر «سلطان محمد خدابنده» آغاز شد اما هیچ‌گاه تکمیل نشد. بی‌توجهی متولیان به این محوطۀ تاریخی تا آنجاست که هیچ تابلوی معرفی از معبد داش‌کسن در گنبد جهانی سلطانیه - که نزدیک‌ترین اثر تاریخی به این محوطه است - وجود ندارد و فقط اطلاعات اندکی در ورودی خود معبد به مخاطب ارائه می‌شود.

سنگ‌های حجاری‌شده در بالای سر معبد اصلی و دو اژدهای نصب‌شده در این محوطۀ تاریخی، اکنون ناقص هستند؛ بنابراین یا حجاری‌ آن‌ها تکمیل نشده و در آن فضا به حال خود رها شده‌اند،‌ یا به دلیل گذر زمان و نبود هیچ سرپناه،‌ سقف و حفاظی برای جلوگیری از عوامل جوی و طبیعی، دچار فرسایش و آسیب شده‌اند. همچنین نوع حفاظت از اژدهاهای ایلخانی در این معبد به حدی نادرست است بوده که تنها یک لایه ایرانیتِ فلزی را برای حفاظت از این آثار منحصربفرد کافی دانسته‌اند. حتی قرار دادن لایه‌هایی شبیه به تخته‌چوب‌های نازک در کفِ محفظه‌های اژدها آن‌قدر بدون دقت انجام شده که به راحتی بخشی از آن برداشته شده است.

از سوی دیگر، نفروختن بلیت برای بازدید از این محوطۀ تاریخی و نبود تابلوی معرفی، باعث شده کمتر کسی آن را بشناسد و ببیند و حتی به نظر می‌رسد افرادی که از این محوطه دیدن می‌کنند، توجه چندانی به رعایت ضوابط برای حفاظت از این محوطه ندارند؛ چون بازدیدکنندگان نه‌تنها به راحتی می‌توانند به نقوش سنگی تراشیده‌شده در معبد نزدیک شوند،‌ بلکه بدتر آن‌که به راحتی می‌توانند این آثار تاریخی را با دست لمس کنند و هیچ محافظی وجود ندارد یا دست‌کم نگهبانی برای اینکه به آن‌ها تذکر دهد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->