خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد گزارش تصویری | هنر، زبان مشترک نسل‌ها در آیین تکریم هنرمندان پیشکسوت گزارش تصویری | نمایشگاه فروش پاییزه مشهد گزارش تصویری | استقبال از مدال آوران مشهدی مسابقات جهانی دانش آموزی زیست و هوش مصنوعی گزارش تصویری | آیین جشن امضای کتاب «نیست» اثر فاضل نظری در مشهد گزارش تصویری | بزرگداشت مقام خبرنگار در مشهد گزارش تصویری | روایتی از مؤسسه توان‌بخشی «تابا» گزارش تصویری | مسابقات کشوری شطرنج دختران در مشهد گزارش تصویری | طرح توزیع ۲۵ هزار بسته لوازم‌التحریر در سراسر کشور گزارش تصویری | اکران مردمی فیلم «ناجورها» در سینما هویزه مشهد گزارش تصویری | بازسازی صحنه قتل بانوی قهرمان مچ انداز فریمانی گزارش تصویری | گل آرایی ضریح حضرت معصومه (س) به مناسبت سالروز ورود ایشان به قم عکس‌هایی از دیدارهای رئیس جمهور در سفر به قطر عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر امید جهان (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) گزارش تصویری | آخرالزمان تولید در روزهای بی برقی گزارش تصویری | تماشای مسابقه فینال کشتی احمد جوان در مشهد گزارش تصویری | هوای مشهد در شرایط «اضطرار آلودگی» | ( ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۴) گزارش تصویری | مراسم تشییع پیکر آتش‌نشان فداکار «شهید رضا فخریان» در مشهد گزارش تصویری | قبرستان چوبی «باغلق» گزارش تصویری | برداشت خرما از نخلستان‌های کارون
سرخط خبرها
| کد خبر: ۱۱۰۶۴۱ | ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ | دریافت تصاویر

اژدهای ایلخانی

«داش کسن» به معنای «سنگ تراشیده» یا «بریده سنگ» نام معدنی است در نزدیکی روستای ویر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شرقی سلطانیه در استان زنجان. ساخت این معبد در دورۀ ایلخانی و پس از مرگ «ارغون» شاه مغول، به همت «الجای خاتون»، خواهر «سلطان محمد خدابنده» آغاز شد اما هیچ‌گاه تکمیل نشد. بی‌توجهی متولیان به این محوطۀ تاریخی تا آنجاست که هیچ تابلوی معرفی از معبد داش‌کسن در گنبد جهانی سلطانیه - که نزدیک‌ترین اثر تاریخی به این محوطه است - وجود ندارد و فقط اطلاعات اندکی در ورودی خود معبد به مخاطب ارائه می‌شود.

سنگ‌های حجاری‌شده در بالای سر معبد اصلی و دو اژدهای نصب‌شده در این محوطۀ تاریخی، اکنون ناقص هستند؛ بنابراین یا حجاری‌ آن‌ها تکمیل نشده و در آن فضا به حال خود رها شده‌اند،‌ یا به دلیل گذر زمان و نبود هیچ سرپناه،‌ سقف و حفاظی برای جلوگیری از عوامل جوی و طبیعی، دچار فرسایش و آسیب شده‌اند. همچنین نوع حفاظت از اژدهاهای ایلخانی در این معبد به حدی نادرست است بوده که تنها یک لایه ایرانیتِ فلزی را برای حفاظت از این آثار منحصربفرد کافی دانسته‌اند. حتی قرار دادن لایه‌هایی شبیه به تخته‌چوب‌های نازک در کفِ محفظه‌های اژدها آن‌قدر بدون دقت انجام شده که به راحتی بخشی از آن برداشته شده است.

از سوی دیگر، نفروختن بلیت برای بازدید از این محوطۀ تاریخی و نبود تابلوی معرفی، باعث شده کمتر کسی آن را بشناسد و ببیند و حتی به نظر می‌رسد افرادی که از این محوطه دیدن می‌کنند، توجه چندانی به رعایت ضوابط برای حفاظت از این محوطه ندارند؛ چون بازدیدکنندگان نه‌تنها به راحتی می‌توانند به نقوش سنگی تراشیده‌شده در معبد نزدیک شوند،‌ بلکه بدتر آن‌که به راحتی می‌توانند این آثار تاریخی را با دست لمس کنند و هیچ محافظی وجود ندارد یا دست‌کم نگهبانی برای اینکه به آن‌ها تذکر دهد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->