گزارش تصویری | اجتماع دانشجویان مشهدی در دومین سالگرد طوفان الاقصی گزارش تصویری | رونمایی از مستند استاد فرشچیان و نماهنگ «چای و گلاب» در مشهد گزارش تصویری | یازدهمین رویداد ملی آموزشی طنز «قلمه» گزارش تصویری | آیین رونمایی از اکوسیستم گردشگری «زیوان» و سامانه فروش بلیت و رزرواسیون شرکت توسعه گردشگری شهرداری مشهد گزارش تصویری | مشاغل فراموش‌شده؛ «نمدمالی» بازخوانی زندگی در قاب‌های یک خانه قدیمی | نگاهی به نمایشگاه عکس «دل و دیوار» در مشهد گزارش تصویری | مهمانان کوچک حرم رضوی گزارش تصویری | برداشت گلابی از باغات چناران گزارش تصویری | اطفای حریق در کارخانه منسوجات طبی و پزشکی شهرک صنعتی توس گزارش تصویری | آیین تکریم و معارفه مدیرکل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گزارش تصویری | دیدار اعضای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی با تولیت آستان قدس رضوی گزارش تصویری | تولید پسته از زمین تا بازار گزارش تصویری | «زندگی عشایری» گزارش تصویری | بازدید از کارخانه تولید خوراک دام و طیور در مشهد گزارش تصویری | پاییز بهاری مشهد گزارش تصویری | دفتر کار احمد محمود در نارمک تهران گزارش تصویری | ورود پیکرهای مطهر ۴۴ شهید تازه‌تفحص‌شده به کشور از مرز شلمچه (۱۳ مهر ۱۴۰۴) گزارش تصویری | گلخانه توت فرنگی گزارش تصویری | گاوداری صنعتی در خراسان رضوی
سرخط خبرها
| کد خبر: ۱۱۰۶۴۱ | ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹ | دریافت تصاویر

اژدهای ایلخانی

«داش کسن» به معنای «سنگ تراشیده» یا «بریده سنگ» نام معدنی است در نزدیکی روستای ویر در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شرقی سلطانیه در استان زنجان. ساخت این معبد در دورۀ ایلخانی و پس از مرگ «ارغون» شاه مغول، به همت «الجای خاتون»، خواهر «سلطان محمد خدابنده» آغاز شد اما هیچ‌گاه تکمیل نشد. بی‌توجهی متولیان به این محوطۀ تاریخی تا آنجاست که هیچ تابلوی معرفی از معبد داش‌کسن در گنبد جهانی سلطانیه - که نزدیک‌ترین اثر تاریخی به این محوطه است - وجود ندارد و فقط اطلاعات اندکی در ورودی خود معبد به مخاطب ارائه می‌شود.

سنگ‌های حجاری‌شده در بالای سر معبد اصلی و دو اژدهای نصب‌شده در این محوطۀ تاریخی، اکنون ناقص هستند؛ بنابراین یا حجاری‌ آن‌ها تکمیل نشده و در آن فضا به حال خود رها شده‌اند،‌ یا به دلیل گذر زمان و نبود هیچ سرپناه،‌ سقف و حفاظی برای جلوگیری از عوامل جوی و طبیعی، دچار فرسایش و آسیب شده‌اند. همچنین نوع حفاظت از اژدهاهای ایلخانی در این معبد به حدی نادرست است بوده که تنها یک لایه ایرانیتِ فلزی را برای حفاظت از این آثار منحصربفرد کافی دانسته‌اند. حتی قرار دادن لایه‌هایی شبیه به تخته‌چوب‌های نازک در کفِ محفظه‌های اژدها آن‌قدر بدون دقت انجام شده که به راحتی بخشی از آن برداشته شده است.

از سوی دیگر، نفروختن بلیت برای بازدید از این محوطۀ تاریخی و نبود تابلوی معرفی، باعث شده کمتر کسی آن را بشناسد و ببیند و حتی به نظر می‌رسد افرادی که از این محوطه دیدن می‌کنند، توجه چندانی به رعایت ضوابط برای حفاظت از این محوطه ندارند؛ چون بازدیدکنندگان نه‌تنها به راحتی می‌توانند به نقوش سنگی تراشیده‌شده در معبد نزدیک شوند،‌ بلکه بدتر آن‌که به راحتی می‌توانند این آثار تاریخی را با دست لمس کنند و هیچ محافظی وجود ندارد یا دست‌کم نگهبانی برای اینکه به آن‌ها تذکر دهد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->