ویدئو| آتش‌سوزی گسترده در کارگاه فرآورده‌های نفتی شرق اصفهان اجتماع کودکان مشهدی علیه ظلم | پرواز موشک‌های کاغذی در پارک ملت (۳۰ تیر ۱۴۰۴) +فیلم هزینه سفر به باکو در سال 1404 چقدر است؟ مراکز آموزشی و مدارس در آذربایجان غربی به مدت یک هفته غیرحضوری شد فایده طرح کاشت یک میلیارد درخت چیست؟ آخرین جزئیات از نحوه برگزاری امتحانات ترم بهمن و تابستان دانشگاه‌های آزاد اسلامی (۳۰ تیر ۱۴۰۴) وقوع آتش‌سوزی در جنگل ابر | عملیات مهار آتش در جریان است (۳۰ تیر ۱۴۰۴) هیچ محدودیتی برای حمل و نقل زائران عتبات عالیات وجود ندارد فعالیت ۱۷ هزار کارگاه زیر پوشش تامین‌اجتماعی در غرب خراسان رضوی واریز حقوق بازنشستگان لشکری آغاز شد (۳۰ تیرماه ۱۴۰۴) سهم ۴۷ درصدی موتورسواران در تصادفات منجر به فوت بزرگ‌راه‌های پایتخت کارت ورود به جلسه سی‌امین المپیاد دانشجویی کشور منتشر شد (۳۰ تیر ۱۴۰۴) پایان جعل مأموریت | باند کلاهبرداران دولتی‌نما دستگیر شدند آغاز فرآیند مرمت یکی از گنبد‌های مسجد جامع اصفهان (۳۰ تیر ۱۴۰۴) دریاچه ارومیه تا آخر تابستان کاملاً خشک می‌شود (۳۰ تیر ۱۴۰۴) اجرای طرح ملی سنجش سلامت پایه ششمی‌ها احیای صنعت گردشگری کشور در دوران پساجنگ با محوریت صلح، فرهنگ و زیارت افشای سوالات سمپاد، عدالت آموزشی را زیر سوال برد | برخورد جدی مجلس با متخلفان ضروری است بازگشت دوباره کرونا به صدر بیماری‌های تنفسی کشور جنگ ۱۲ روزه چه آسیبی به صنایع دستی کشور زد؟ تبلیغ دارو در فضای مجازی ممنوع است مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان: تولید آب در خراسان رضوی ۳.۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است بدهی سربه‌فلک‌کشیده‌ دولت به تأمین‌اجتماعی | ۶۰ درصد بازنشستگان، نصف سبد معیشت درآمد دارند اهدای عضو دختر جوان مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۳۰ تیر ۱۴۰۴) نمون‌برگ هدایت تحصیلی دانش‌آموزان قبولی در خرداد صادر شد + جزئیات بر پروژه مهر و ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس نظارت می‌شود | نظرسنجی از والدین درمورد فرآیند ثبت‌نام‌ها پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۳۰ تیر ۱۴۰۴) | ماندگاری هوای گرم تا ابتدای هفته آینده پرداخت معوقات فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی مطالبه جدی بازنشستگان است
سرخط خبرها

تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار ـ سرخس تا پایان سال

  • کد خبر: ۱۱۰۷۲
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار ـ سرخس تا پایان سال
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با سه ‌سرمایه‌گذار برای احداث قطعه دوم راه آهن چابهار_سرخس درحال مذاکره، توافق و قرارداد هستیم گفت: آستان قدس سرمایه‌گذار نیست، پیمانکار بخشی از قطعه دوم است.
به گزارش شهرآرانیوز، چابهار اقتصادی‌ترین و مطمئن‌ترین بندر ایران و مقصد نقل و انتقلات ایران از خلیج فارس است. به گواه کارشناسان در یک دهه اخیر با اتفاقاتی از جنگ نفتکش‌ها شروع شد و با آمدن کشتی‌های غول‌پیکیر و پایین آمدن هزینه‌های حمل و نقل در قیمت‌های تمام شده تکمیل شد کشور‌ها به این نتیجه نرسیده خلیج فارس حداقل دیگر به‌صرفه نیست؛ صحار و دوقم عمان می‌روند تا جایگزین ابربنادی همچون جبل علی امارات در دریای عمان باشند، عربستان بنادر خارج خلیج در دریای سرخ را توسعه داده و پاکستان و چین هم درحال توسعه گوادر هستد، ایران هم سواحل اقیانوسی اش، مکران و مرکز آن چابهار را مقصد نقل و انتقالات کرده است.

طرح‌های بزرگ اقتصادی در چابهار و سواحل مکران از جمله بندرسازی، راه آهن، جاده و صنایع استراتزِک و تبدیلی فولاد و پتروشیمی درجال اجرا هستند تا چابهار و مکران به قلب اقتصاد، تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات ایران تبدیل شوند.

چابهار بندری راهبردی‌ست و شرط عملیاتی شدنش ریل است، عمده بار‌های ترانزیتی، وارداتی و صادراتی به‌دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل‌پسندندو به‌صرفه است تا با ریل جا به جا شوند. در یک کلام ریل بال توسعه سواحل مکران است.
 
محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد و اقتصادی‌ترین و طولانی‌ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است. به دو قطعه عمده تقسیم شده است: قطعه اولش، ۶۱۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل می‌کند و امکان اتصال ریلی به راه‌اهن سراسری و قطعه دومش، ۷۶۰ کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می‌کند و مقصد چابهار را مرز ترکمنستان و آسیای میانه می‌کند برای کشور‌های اصطلاحا لند لاک، محصور در خشکی آسیای میانه.

قطعه اول راه آهن چابهار زاهدان به گفته قرارگاه خاتم حالا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با ۳۰۰ میلیون یورو منابع صندوق توسعه ملی که به تازگی موافقت رهبر معظم انقلاب را گرفته سرعت گیرد و تا پایان دولت به‌بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قرارداد اتصال بیرجند به راه آهن سراسری را با یک سرمایه‌گذار منعقد کردیم و درحال آماده شدن کار است تا بیایند و پروژه را تحویل بگیرند.

محمد اسلامی در حاشیه سفر به سواحل مکران در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: برای اتصال زاهدان به بیرجند هم با دو گروه سرمایه‌گذاری در حال مذاکرات جدی هستیم که با یکی تفاهم‌نامه هم امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال یکی‌از دو مذاکره را نهایی و قطعه زاهدان به بیرجند را هم فعال کنیم.

وی درباره حضور آستان قدس در پروژه راه آهن چابهار_سرخس هم می‌گوید: علاقه آستان قدس بیشتر پیمانکاری‌ست تا سرمایه‌گذاری و یک قرارداد هم با ما برای فعال کردن همان قطعه دوم (ناحیه شمالی) برای پیمانکاری دارند.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلار هند برای توسعه بندر، تجهیزات و پسکرانه چابهار اختصاص داده است که درحال رایزنی هستیم.
 
منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->