به گزارش شهرآرانیوز، بر این اساس نزدیک به ۳میلیون و ۹۰۰هزار نفر در طرح عادی و ۳۰۰هزار نفر در طرح حمایت از خانواده ثبتنام کردند که بعد از استعلام، ۱۴۵هزار مادر، واجد شرایط بودهاند. به این ترتیب با توجه به ثبت تقاضای خودرو در قالب طرح جوانی جمعیت، شانس هر مادر برای برنده شدن یک به ۶/ ۱است. این در حالی است که شانس برنده شدن افراد عادی یک به ۴۴پیشبینی میشود.
قرعهکشی نخستین طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه، روز گذشته برگزار شد، طرحی که گفته میشود بیش از چهار میلیون تقاضا در آن ثبت و ۱۷۷هزار دستگاه محصول مختلف عرضه شده است.
طبق گفته مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت، ۱۷۶هزار و ۹۱۱ خودرو در دور نخست قرعهکشی از طریق سامانه متمرکز عرضه شده است. عبدالله توکلی لاهیجانی گفت: در این دوره ۴میلیون و ۱۷۵هزار و ۳۵۲ نفر ثبتنام کردند که ۳ میلیون و ۸۸۷هزار و ۳۰۱ نفر در طرح عادی و ۲۹۷هزار نفر در طرح حمایت از خانواده ثبتنام کردهاند. وی تاکید کرد: بعد از استعلام، مشخص شد ۱۴۵هزار نفر از مادران، واجد شرایط بودهاند.
با در نظر گرفتن عرضه ۱۷۷هزاردستگاهی، میزان خودروهای عرضهشده در نخستین طرح فروش یکپارچه، کمتر از وعده وزارت صمت است. صمتیها وعده داده بودند در هر طرح فروش، ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار محصول مختلف عرضه خواهد شد. اگر کف این عدد را نیز در نظر بگیریم، ۲۳هزار دستگاه خودروی کمتری در طرح فروش نخست عرضه شده است. اما با در نظر گرفتن همین اعداد و ارقام مشخص میشود شانس برنده شدن ثبتنامکنندگان در نخستین طرح فروش یکپارچه و نسبت به فروشهای قبلی، بسیار بیشتر شده است. طبق اعلام مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، در طرح موردنظر بیش از چهار میلیون و ۱۷۵هزار نفر ثبتنام کردهاند، که در مقایسه با طرحهای قبلی، کمتر است. همچنین با در نظر گرفتن عدد ۱۷۷هزاردستگاهی برای عرضه، خودروهای بسیار بیشتری نیز نسبت به گذشته به فروش گذاشته شدهاند؛ بنابراین این آمار نشان میدهد شانس برنده شدن ثبتنامکنندگان بسیار بالا رفته است.
در گذشته، چیزی حدود ششمیلیون نفر برای چندهزار دستگاه خودرو (معمولا کمتر از ۲۰هزار دستگاه) ثبتنام میکردند، بنابراین شانس برنده شدن بسیار پایین و برای این آمار، یک به ۳۰۰ بود. حالا، اما با توجه به تقاضای بالغ بر چهارمیلیوننفری و عرضه ۱۷۷هزاردستگاهی، شانس برنده شدن در طرحهای فروش خودرو یک به ۲۳ شده است.
این البته در حالی است که بناست نصف خودروهای عرضهشده در قالب فروش یکپارچه اخیر، در قالب طرح جوانی جمعیت، به مادران دارای دو فرزند و بیشتر (که تاریخ تولد فرزند دوم به بعد آنها نوزدهم آبان ۱۴۰۰ به بعد است) اختصاص یابد؛ بنابراین برای محاسبه شانس ثبتنامکنندگان عادی، باید نصف خودروهای عرضهشده را ملاک قرار داد. با در نظر گرفتن اینکه تعداد متقاضیان عادی بسیار بیشتر از مادران دارای دو فرزند است، آنها شانس خیلی کمتری برای برنده شدن خواهند داشت. از آن سو، اما شانس مادران دارای دو فرزند برای برنده شدن در طرحهای فروش خودروسازان بسیار بالاتر از افراد عادی است. با توجه به ثبت تقاضای ۱۴۵هزارنفری در قالب طرح جوانی جمعیت و لحاظ کردن نصف ظرفیت فروش (۸۸هزار و ۵۰۰ دستگاه)، شانس هر مادر شرکتکننده برای برنده شدن، یک به ۶/ ۱ است. این در حالی است که با در نظر گرفتن سه میلیون و ۸۰۰هزار تقاضای دیگر، شانس برنده شدن افراد عادی در طرح اخیر فروش، یک به ۴۴ خواهد بود.
منبع: دنیای اقتصاد