پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا
سرخط خبرها

کُرنش کرونا در کشور و پاندمی که هنوز تمام نشده است؛ رعایت کنید

  • کد خبر: ۱۱۱۰۱۷
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
کُرنش کرونا در کشور و پاندمی که هنوز تمام نشده است؛ رعایت کنید
 کُرنش کروناویروس و کنترل پاندمی قرن در کشور، چند روزی است که نتیجه‌ای چشمگیر داشته است؛ فوتی‌های دو رقمی و حتی نزدیک به صفر و شناسایی و بستری اندک؛ هر چند حتی مرگ یک نفر هم به دلیل کرونا غم‌انگیز و زیاد است، اما وقتی آمار ۷۰۹تایی تابستان سیاه ۱۴۰۰ را در مقابل آمار دوتایی و پنج تایی بهار ۱۴۰۱ قرار می‌دهیم، امید‌ها برای مهار کامل ویروس تاج‌دار قوت می‌گیرد...

به گزارش شهرآرانیوز، کرونا در ایران در شرایط کنترل است؛ بعد از گذراندن روز‌های سیاه مرگ‌های ۵۰۰‌تایی و ۷۰۰ تایی در تابستان سال گذشته و شناسایی روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر مبتلای جدید، حالا شاهد تک‌رقمی شدن فوتی‌ها و کاهش چشمگیر مبتلایان جدید در کشورمان هستیم؛ به طوری که طی چند روز متوالی مرگ‌های ناشی از کرونا به دو نفر یا پنج در روز رسیده است که هر چند حتی مرگ یک نفر هم به دلیل کرونا در کشور غم‌انگیز و زیاد است و امید می‌رود که روزی خبر مرگ صفر کرونا و همچنین پایان این بیماری را در دنیا مخابره کنیم، اما وقتی آمار ۷۰۹تایی تابستان سیاه ۱۴۰۰ را در مقابل آمار دوتایی و ۵ تایی بهار ۱۴۰۱ قرار می‌دهیم، امید‌ها برای مهار کامل ویروس تاج‌دار قوت می‌گیرد.

در پیک ششم کرونا با اُمیکرون، در شرایطی که پیش از آغاز سال جدید و به دنبال آنچه که تغییر رفتار جمعی در پی افزایش سفر‌ها و دید و بازدید‌های نوروزی خوانده می‌شد، بیم افزایش بار کرونای امیکرون در روز‌های بعد از تعطیلات ایجاد شده بود، اما خوشبختانه با گذشت بیش از ۷۰ روز از آغاز سال جدید، این روز‌ها شاهد دو رقمی شدن موارد مرگ و میر (کمتر از ۱۰ مورد) و کاهش چشمگیر مبتلایان روزانه در کشور هستیم، اما باید پرسید چه شد که کرونا در ایران کنترل شد و برای پایداری این شرایط و رسیدن به مرحله مهار کامل پاندمی قرن چه باید کرد؟.

کرونا در جهان

البته باید توجه کرد که در حال حاضر بر اساس آخرین آمار‌های پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر" شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان تاکنون به ۵۳۲ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۸۲۵ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۳۱۳ هزار و ۷۴۰ نفر نیز بر اثر عفونت کووید تأیید شده است.

۳ کشور صدرنشین کرونا

همچنین بر اساس آمار‌های رسمی همه‌گیری کرونا، آمریکا با بیش از ۸۵ میلیون مبتلا و بیش از یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشور‌های درگیر با این بیماری قرار دارد و هند نیز با آمار بیش از ۴۳.۱ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته است. همچنین آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۳۱ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. برزیل در عین حال با بیش از ۶۶۶ هزار جانباخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۴ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

رکوردداران بیشترین ابتلای کرونا در قاره سبز

باید توجه کرد که در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۲۹.۵ میلیون مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. همچنین روسیه با گذشتن از آمار ۳۷۹ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشور‌های این منطقه دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است.

بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر"، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمار‌ها را تاکنون داشته‌اند به ترتیب به شرح زیر است:

شهر پرخطر کرونایی نداریم

این درحالی است که در ایران، طبق آخرین آمار رسمی که روز سه‌شنبه دهم خرداد ماه ۱۴۰۱، از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به هفت میلیون و ۲۳۲ هزار و ۳۴ نفر رسید و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۳۱۵ نفر رسید.

همچنین بر اساس آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور که از سوی وزارت بهداشت منتشر شد، چند هفته‌ای است که هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار نداشته و ۲۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۱۹۵ شهر در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند؛ بنابراین با توجه به نقشه رنگ‌بندی کرونایی در کشور، اکنون هیچ شهر پرخطری از نظر شیوع و بروز کرونا نداریم و بر همین اساس هم در ایران وزارت بهداشتی‌ها و متخصصان حوزه سلامت از مدیریت و کنترل کرونا سخن می‌گویند؛ گفته‌ای که البته خلوتی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، کاهش چشمگیر و سه رقمی شدن آمار شناسایی روزانه مبتلایان و مرگ‌ومیر پنج‌تایی و دو تایی چند روز اخیر، شاهد آن است.

در عین حال بر اساس گزارش "بررسی وضعیت همه‌گیری کرونا در استان‌های کشور" که از سوی وزارت بهداشت در اختیار ایسنا قرار گرفت، در هفته آخر اردیبهشت ماه مصادف با هفته ۱۱۸ همه‌گیری، کاهش بیماران بستری در ۲۲ استان کشور گزارش شده و همچنین روند ایستای کووید ۱۹ را در چهار استان کشور شاهد هستیم. همچنین در ۲۷ استان کشور کاهش یا ایستایی موارد مثبت متوفی گزارش شده است.

روز‌های آرام کرونا و راه سختی که طی شد

بر این اساس اکنون ایران روز‌های آرامی را از نظر بروز، شیوع و مرگ ناشی از کرونا می‌گذراند، اما باید پرسید چه شد که ایران از قله‌ها و پیک‌های ۲۳۵ فوتی ناشی از کرونا در هفتم مرداد ماه ۱۳۹۹، ۴۸۲ فوتی ناشی از کرونا در ششم آذر ماه ۱۳۹۹ و ۷۰۹ فوتی ناشی از کرونا در روز دوم شهریور ماه ۱۴۰۰، به دو، سه و پنج فوتی در روز‌های اخیر رسیده است؟.

باید توجه کرد که بعد از لطف خداوند، یکی از مهم‌ترین دلایل آرامش بعد از طوفان کرونا در کشور، بحث واکسیناسیون بود. بعد از دستیابی کشور‌های جهان به واکسن کرونا، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در ایران عدم دسترسی و کندی واردات واکسن بود؛ به طوری که از بهمن ۱۳۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰، واردات واکسن روند کندی داشت، اما از شهریور و مهر ماه ۱۴۰۰، واردات واکسن شتاب قابل توجهی گرفت و از شهریور تا اسفند ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شد.

قاعدتا همزمان با این جهش قابل توجه در تامین واکسن، آمار تزریق واکسن نیز در ایران رکورد‌های بالایی را ثبت کرد؛ به طوری که طبق اطلاعاتی که ازسوی وزارت بهداشت منتشر شده، این روند تا جایی پیش رفت که در پایان سال ۱۴۰۰، آمار مجموع دز‌های تزریقی واکسن کرونا در کشور به ۱۴۵ میلیون دز رسید و در حال حاضر نیز مجموعا ۱۴۹ میلیون و ۹۲۸ هزار و ۳۴۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بر این اساس جهش قابل توجه در ساماندهی مراکز تزریق واکسن، کاهش صف‌های بلند تزریق واکسن، واردات واکسن و اضافه شدن واکسن‌های ایرانی به سبد واکسیناسیون کشور، یک اتفاق مهم را برای ایران رقم زد که آن هم "کاهش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا" در کشورمان بود.

در مجموع، خوشبختانه ایران از اوایل اسفندماه سال گذشته و با گذر از قله موج امیکرون توانسته شرایط با ثباتی را طی کند که بی‌شک این موضوع مرهون لطف خداوند، تلاش ویژه متخصصان و مسئولانِ امر در پیشگیری از شرایط حاد، همدلی و همکاری مردم در جهت رعایت پروتکل‌ها و گسترش واکسیناسیون است.

پاندمی هنوز تمام نشده؛ رعایت کنید

البته این شرایط به هیچ عنوان به معنای پایان پاندمی کرونا در ایران نیست؛ به طوری که بسیاری از متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت، کُرنش کرونا ویروس را ناشی از آتش بس یکطرفه ویروس دانسته و اعلام می‌کنند که باید از این فرصت نهایت استفاده را انجام داد تا بتوان برای همیشه کرونا را رام کرد؛ بنابراین هرچند که در حال حاضر وضعیت کرونا در کشور کنترل شده، اما هنوز ویروس کرونا در ایران و جهان در گردش است و هر آن ممکن است جهشی عجیب و غریب و شدید را از آن شاهد باشیم. بر همین اساس هم متخصصان همواره تاکید دارند که هنوز زمان برداشتن ماسک‌ها نیست و برای خداحافظی با پروتکل‌های ضدکرونا خیلی زود است. در همین راستا چندی پیش ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با اعلام اینکه اکنون شاهد کنترل بیماری کرونا در کشور هستیم، بر لزوم پیشگیری از طریق واکسیناسیون و نظارت بر رعایت جدی‌تر شیوه نامه‌های بهداشتی تاکید کرد.

فرصت طلایی برای مهار کرونا

باید توجه کرد که در حال حاضر طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت درباره روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، شاهدیم که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به هفتم خرداد ماه ۱۴۰۱ (از ۳۱ اردیبهشت تا ۷ خرداد ماه)، همچنان پایین و بالغ بر ۵۰.۵۴ درصد بوده است. در عین حال میانگین استفاده از ماسک در کشور ۴۵ درصد و میانگین فاصله‌گذاری ۴۷ درصد و میانگین رعایت تهویه مناسب نیز در کشورمان ۵۵ درصد بوده است؛ اعداد و ارقامی که نمی‌توانند در صورت پیکی دوباره از کرونا حتی با وجود واکسیناسیون، ایمنی جمعی را حفظ کنند.

در مجموع باید تاکید کرد که هرچند با لطف الهی و همت کادر درمان و مسوولان امر و البته همراهی مردم، کشور در شرایط کنترل بیماری قرار دارد، اما بیماری هنوز تمام نشده است و بیماری در بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های با آمار واکسیناسیون پایین، مشکل‌ساز است و تا زمانی که بیماری در تمام کشور‌ها مهار نشود، همچنان برای سایر کشور‌ها نیز خطری جدی است. در هر حال کنترل بیماری در شرایط فعلی، فرصتی طلایی برای کشورمان ایجاد کرده تا بتوانیم به مدیریت پایدار کووید ۱۹ برسیم و به تدریج پاندمی قرن را که جان میلیون‌ها نفر را در جهان گرفته است، با ادامه روند واکسیناسیون و رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی، مهار کنیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->