مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

۴۰ درصد از بودجه عمرانی شهرداری مشهد به مناطق حاشیه این شهر اختصاص یافته است

  • کد خبر: ۱۱۱۳۵۴
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
۴۰ درصد از بودجه عمرانی شهرداری مشهد به مناطق حاشیه این شهر اختصاص یافته است
سید ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر ناطق پیش از دستور در چهل و دومین صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بود.

به گزارش شهرآرانیوز، سید ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر ناطق چهل و یکمین صحن علنی شورای شهر بود که متن نطق به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین
ربِّ اشْرَحْ لی صَدری و یَسِّرْ لی أمری و احْلل عُقدهً مِنْ لسانی یَفقَهوا قَوْلی
الهم عجل لولیک الفرج
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیِّ بْنِ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضَی بعدد ما احاط به علمک

سلام علیکم بر شهدا امام شهدا، شهدای دفاع مقدس، سلامت، امنیت و مدافع حرم خصوصا سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی

و عرض خدا قوت به تمام همکاران و مجاهدان پرتلاش‌مان در عرصه مدیریت شهری؛ در مطلع کلام ایام پر برکت دهه کرامت را که شروع آن با میلاد پر از نور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیه، که به میمنت همین فرخنده میلاد، روز دختر نامیده شده را به تمامی محبین آل طا‌ها به خصوص دختران پرافتخار سرزمین عزیزمان تبریک عرض نموده و توفیق روز افزون شان را از درگاه احدیت خواستارم.

همچنین برخود واجب میدانم یاد و خاطره‌ی شهدای گرانمایه حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی، شهدای والا مقام حجج اسلام دارابی و اصلانی و نیز جانباز این حادثه‌ی تاسف‌بار، جناب حجت الاسلام پاکدامن که هر سه بزرگوار از مجاهدان خدوم و مردمی فعال در حاشیه شهر مشهد هستند را گرامی بدارم.

بی‌شک مشهدالرضا در این ایام ملجأ دل‌های عاشق است و برخلاف تصور کسانی که قلبشان را تار‌های عنکبوت پلیدی فرا گرفته، چون ستاره‌ای در تارک دنیا درخشیده، و تا هستی پا برجاست، خواهد درخشید. رجا واثق دارم که تمام هنرمندان ولایی این خطه آسمانی نیز برخود مفروض خواهند دانست که در این برهه از تاریخ، بیش از پیش بر گسترش معارف رضوی اهتمام ورزند.

مشهد ارض مقدس و جهانشهر برکت و کرامت است و تاریک‌اندیشان هرگز نمی‌توانند خدشه‌ای بر نورانیت آن وارد کنند.

همچنین این روز‌ها از ایام رحلت معمار کبیر انقلاب و شهدای حادثه ۱۵ خرداد که سنگ‌بنای انقلاب بزرگ اسلامی‌ست نیز گذر کردیم، که جا دارد این دو مناسبت را نیز به مردم انقلابی و شهیدپرورمان و تسلیت و تهنیت عرض کنم.

در همین راستا نیز شایسته است اشاره‌ای به فرمایش اخیر رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه‌ای هم داشته باشم که فرمودند: " گاهی میشنویم در نوشته‌های اینترنتی یا رسانه ها، که اظهار نظر میکنند «مردم نسبت به روحانیت و دین بی‌اعتقاد شدند». خب این یکی از محاسبات صددرصد غلط است. مردم امروز گرایششان به انقلاب و به دین از روز اول انقلاب یقیناً بیشتر است. اگر کسی میخواهد گرایش مردم به انقلاب و مبارزات و مجاهدت‌ها را بفهمد به تشییع میلیونی شهید قاسم سلیمانی نگاه کند. بدن قطعه قطعه شده‌ی شهید سلیمانی به وسیله میلیون‌ها انسان بدرقه شد. یک فرد انقلابی، یک فرد مبارز و مجاهد که برای جمهوری اسلامی جان خودش را کف دستش گرفته بود، مردم اینجور از او بزرگداشت و احترام کردند. "

همچنین تسلیت به بازماندگان حادثه دردناک متروپل آبادان که تلنگری نیز به ما وسایر دست اندرکاران و تصمیم‌سازان حوزه شهری است که با دقت نظر و بیشتر نسبت به ساخت و ساز‌های شهری، مانع بروز چنین وقایعی شویم.

و، اما در آستانه سالگرد انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، شایسته‌است که تاکید کنیم اعضای شورای اسلامی شهر مشهد برآن عهدی که با مردم شریف مشهد بسته‌اند، وفادارند و از هیچ تلاشی برای تحقق هر آنچه برای اعتلا و توسعه عدالت‌محور در جهان شهر برکت و کرامت لازم است فروگذار نبوده و نخواهند بود.

همانگونه که مستحضرید یکی از مهمترین چالش‌های مشهدالرضا مبحث حاشیه نشینی و عدالت توزیعی در این مناطق؛ و مشکل بافت‌های ناکارآمد شهری است.

یکی دیگر از مسایل مهم در مناطق کم برخودار پیرامونی مشهد بحث تراکم بالای جمعیتی آن است. بخشی از شهر که ۳۰ درصد جمعیت شهر را در خود دارند تنها ۱۲ درصد فضای شهری را اشغال کرده است. یعنی سرانه ۳۸۵ نفر در هکتار در برابر۸۵ نفر در هکتار در سایر مناطق؛ که این فشردگی جمعیت خود مسبب ایجاد شبکه‌ای از مسائل و نیاز‌ها در این بخش محروم از شهر شده است. تعیین تکلیف اراضی بزرگ مقیاس برای امکان پاسخگویی به مالکین و جلوگیری از ریز دانگی از دیگر دغدغه‌های اصلی این بافت‌ها محسوب می‌شود.

اما به فضل الهی و به همت خادمان و وکلای مردم اتفاقی بی‌نظیر در این دوره شکل گرفت و آن هم تغییرشیب بودجه به سمت مناطق حاشیه ای بود.

بدین منظور اولین مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد تصویب پروژه‌های زود بازده و اعتماد ساز بود که برابر این مصوبه ما برای هر محله حاشیه شهر ۱۰ میلیارد مجموعأ ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم که پروژه‌های تعریف شده در این مصوبه می‌بایست با کمک شورای اجتماعی محلات ائمه جماعت و معتمدین محلات تهیه می‌شد که خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ تمامی این پروژ‌ها انتخاب و مراحل اولیه ان طی شد و نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان تامین و تخصیص پیدا کرد و به همت مدیریت شهری ۷۴۰ میلیارد تومان ان امسال تا انتهای آبان ماه اجرایی می‌شود.

این مصوبه علاوه بر تغییر شیب اعتبارات به سوی حاشیه شهر تمرینی برای مدیریت شهری به جهت مدیریت از پایین به بالا و مشارکتی به همراه مردم بود که الحمدالله مدیریت شهری در این مرحله همت مضاعفی نمود و امیدواریم در آتیه پروژه‌ها بر اساس نیاز و اولویت و اقتضائات محلات و با همفکری مردم هر محله تهیه و اجرا و نظارت شود.

لازم به ذکر است که با همت همکاران خوبم در شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد علی الخصوص شهردار محترم از ۱۰هزار میلیارد بودجه عمرانی شهرداری در سال ۱۴۰۱؛

۴هزار و۲۰۰ میلیارد تومان با اولویت تخصیص برای مناطق حاشیه شهر وهمچنین ۲۰ موضوع نیز با محوریت حاشیه شهر در تبصره‌های بودجه ۱۴۰۱ لحاظ شده است.
درج ۷۰ درصدی اعتبار تملک به منظور اصلاح شبکه معابر محلات حاشیه شهر؛
احداث معبر سواره رو بلوار بصیرت؛ احداث میان گذر رسالت به طبرسی؛
بازگشایی و ایجاد کمربندی ۱۲۰ متری کرانه شمالی که مناطق حاشیه شهر را به هم مرتبط ساخته و نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی کمربندی صدمتری ایفا خواهد کرد نیز از دیگر رویکرد‌های دوره ششم مدیریت شهری برای توزیع عادلانه خدمات به حاشیه شهر است.
احداث سالن ورزشی بانوان نصرت
احداث دوربرگردان غیر همسطح شرقی شهید میرزایی- رسالت
احداث فضای سر پوشیده چهار برج
احداث مسیل و پارک خطی طرق از جمله پروژه‌های پیشران توسعه و محوری حاشیه شهر در سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد در حاشیه شهر است.

نگاه آماری به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد به تفکیک معاونت‌های شهرداری مشهد:

در حوزه معاونت حمل و نقل، عمران وترافیک ۵۹ درصد بودجه سال‌جاری ان معاونت به حاشیه شهر اختصاص یافته
که این رقم در حوزه خدمات شهری و همچنین حوزه اجتماعی، فرهنگی ۴۹ درصد؛
در حوزه برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی ۶۵ درصد
و در شهرسازی و معماری ۵۵درصد به حاشیه شهر درج شده است.

نگاه آماری به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری مشهد به تفکیک مناطق شهرداری مشهد:

در بخش شهرداری مناطق دارای پهنه حاشیه‌ای که مناطق ۲؛۳؛۴؛ ۵؛ ۶و ۷ را شامل می‌شود نیز بخش عمده بودجه به مناطق حاشیه ای اختصاص یافته است.
براساس بودجه پیشنهادی در این مناطق برای منطقه ۲ که دارای ۱۰ محله حاشیه نشین است از ۴۶۱ میلیارد بودجه کل منطقه ۱۲۷ میلیارد تومان سهم محلات حاشیه نشین آن شده
و این مبلغ برای بودجه ۵۴۲ میلیاردی منطقه ۳ با ۱۲ محله حاشیه شهر برابر است با ۵۰۷ میلیارد تومان می‌باشد.
در منطقه ۴ با بودجه ۱۳۰ میلیارد تومان و ۵ محله حاشیه شهر سهم بودجه حاشیه شهر آن ۱۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.
در منطقه ۵ با ۱۱ محله و ۱۶۱ میلیارد بودجه کل منطقه سهم محلات حاشیه شهر آن ۱۰۸ میلیارد تومان می‌باشد.
در منطقه ۶ با ۱۴ محله حاشیه نشین و بودجه ۲۸۰ میلیارد تومانی منطقه سهم بودجه محلات حاشیه شهر برابر است با ۲۵۲ میلیارد تومان؛ و در منطقه ۷ با بودجه منطقه برابر است با ۱۷۷ میلیارد تومان و سهم بودجه محلات حاشیه شهر ۱۳۶ میلیارد تومان است.
در مجموع بودجه مناطق ۲ الی ۷ برابر ۱.۷۵۱ میلیارد تومان می‌باشد که ۱.۲۳۰ میلیارد تومان آن سهم ۶۷ محله حاشیه نشین این مناطق می‌باشد.
از ۱۶۷۶ عنوان پروژه عمرانی شهرداری مشهد مقدس ۷۲۹ عنوان پروژه (۴۳ %) آن در حاشیه شهر قرار دارد.

قرار زیارت
ما افتخارمان این است که خادم الرضاییم و به این خادم درگه حضرت افتخار می‌ورزیم و در این ایام حرکت بسیار زیبا و ارزنده که با مشارکت شهرداری و آستان قدس رضوی برای زیارت اولی‌ها در دهه کرامت صورت پذیرفته که جا دارد از تمامی همکارانم و بالاخص شهردار محترم ولایی و معاونت محترم فنی و عمران و معاونت اجتماعی و فرهنگی و مدیر عامل محترم اتوبوسرانی کمال تقدیر و تشکر را بنمایم.

شگرانه همجواری
ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیه و ثنا امیدوارم در این دهه کرامت بویژه در شب و روز میلاد پر از نور و سرور همه ما مجاورین حضرت بتوانیم شکرانه همجواری با حداکثر خدمت و پذیرایی را به جا آوریم

در انتها لازم می‌دانم به این فرمایش مقام عظمی امامت، امام خامنه‌ای که فرمودند "مساله رسیدگی به حاشیه شهر مشهد، با توجه به جایگاه آن که پایتخت معنوی ایران است از دغدغه‌های اصلی من است" مجددا اشاره کرده و به همکارانم در شهرداری و شورای شهر که تمام عزم خود را برای جامه عمل پوشیدن به این دستور صریح جزم کرده اند خداقوت گفته و برایشان آرزوی توفیق روز افزون داشته باشم؛ و ازدولت کریمه و مجلس انقلابی هم انتظار میرود با عنایت به دغدغه مندی حضرت آقا حداقل سالانه ده هزار میلیارد تومان برای مشهدالرضا علیه السلام ردیف بودجه مستقل منظور نمایند و کلیه دستگاه‌های اجرایی استان حاشیه شهر را در اولویت کاری خود قرار دهند تا شاهد رفع مشکلات این مناطق کم برخوردار در دوره میان مدت باشیم. ان شاء الله

ز آستـــان رضـایــــــم خـدا جـدا نکند
من و جدائی از این آستان، خدا نکند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->