شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی ۶ هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد+تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳) گره کور ترافیکی در میدان شهید کاوه مشهد باز می‌شود
سرخط خبرها

روایتی از اقدامات شهرداری مشهد برای حفظ فضای سبز پادگان ارتش مشهد

  • کد خبر: ۱۱۱۵۹۰
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
روایتی از اقدامات شهرداری مشهد برای حفظ فضای سبز پادگان ارتش مشهد
دیروز در برخی کانال‌های خبری آمار ضد و نقیضی از قطع گسترده درختان و تخریب فضای سبز در پادگان منتشر شد و انگشت اتهام را نیز به سوی مدیریت‌شهری مشهد نشانه گرفته بود، اما واقعیت با آنچه گوش به گوش می‌پیچید،  بسیار متفاوت بود.

ظهیری- زوارزاده | شهرآرانیوز؛ در حالی‌که طی روز‌های گذشته خبر عملیات مداوم عمرانی برای بازگشایی خیابان ارشادالرضا (ع) به عنوان نقطه آغاز سامان‌دهی زمین‌های پادگان ارتش به نفع مردم در رسانه‌ها منتشر شد و خبر رسید که معابر موجود در پادگان مشهد به زودی تعریض می‌شود و در اختیار مردم قرا ر می‌گیرد، دیروز در برخی کانال‌های خبری آمار ضد و نقیضی از قطع گسترده درختان و تخریب فضای سبز در پادگان منتشر شد؛  آماری که به قطع «چندهزار» و «۴ هزار درخت» در پادگان مشهد اشاره داشت و انگشت اتهام را نیز به سوی مدیریت‌شهری نشانه گرفته بود، اما واقعیت با آنچه گوش به گوش می‌پیچید،  بسیار متفاوت بود؛ اینکه رقم واقعی با مجوز مقامات رسمی برای حدود نود درخت و به‌صورت پراکنده و فقط برای تسهیل در بازگشایی مسیر‌ها بود و این همان نکته‌ای بود که ماه گذشته مهدی ناصحی،  نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، نیز درباره آن اعلام کرد برای تسهیل در بازگشایی، با مجوز‌های قانونی، کمترین میزان تغییر در فضای سبز را ایجاد خواهیم کرد.

به دنبال خبر‌هایی که دیروز منتشر شد، مدیران مرتبط شهری نیز در همان ساعات با حضور در جمع مردم، به شفاف سازی اقدامات در حال انجام و بیان صحیح مسائل پرداختند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با حضور در جمع دغدغه‌مندان محیط زیست، با بیان اینکه در داخل پادگان سه معبر اصلی ۴۵ متری رد می‌شود، اظهار کرد: این معابر ۴۵ متری مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری را دارد، اما در جریان کار ما با تعدادی درخت خودرو مواجه بوده ایم.

مأموریت ۳۰۰ نیرو برای اصلاح فضای سبز پادگان

حسین مختاری افزود: در ۱۰ روز اول کاری، با توجه به اینکه علف‌های داخل پادگان بلند شده بود و به روز‌های گرم هم نزدیک می‌شدیم به دلیل افزایش احتمال آتش سوزی با مأمور کردن سیصد کارگر عملیات علف زنی و حذف تنه جوش و پاجوش‌های درختان را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه آیلند از نظر استاندارد دو متر است، اما به دلیل حفظ درختان در برخی از قسمت‌های مسیر آیلند شش متری ایجاد کردیم، تصریح کرد: همچنین برای حفظ درختان در وسط و پیاده راه، معابر رفت و برگشت را هفت متر درنظر گرفتیم و یک مسیر ۴۵ متری را طوری طراحی کردیم که حداقل آسیب به فضای سبز را داشته باشیم.

وی ادامه داد: بی شک در مسیر معبر تعدادی درخت قرار می‌گیرد و دراین راستا سعی شده است در این عملیات حداکثر روت بال برای درختان و حداقل قطع درختان انجام شود.

مختاری با بیان اینکه کمیسیون ماده ۷، از درختان در مسیر بازدید و برای آن‌ها صورت جلسه تهیه و امضاء کرده است، گفت: برابر طراحی‌های اولیه، هشتاد تا نود درخت در مسیر بود، اما تاکنون کمتر از پنجاه درخت قطع شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با بیان اینکه شاخه‌های بالایی درختان زبان گنجشک و توت‌های در مسیر هرس و با روش‌های علمی روتبال شده اند، تصریح کرد: این درختان قابل کیسه کردن نبودند و درصورتی که می‌خواستیم ۱۰ کیلومتر این درختان را جابه جا کنیم دچار مشکل می‌شدیم؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه ارتش ساعت ۷ شب تا ۷ صبح اجازه ورود به پادگان را به ما نمی‌دهد تلاش شد تا این درختان در همین محل در فضایی یک هکتاری که در اختیار شهرداری است به صورت مجدد کاشته شوند.

بازگشایی معابر با حفظ حداکثری فضای سبز

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز روز گذشته درباره انتشار اخباری مبنی بر قطع صد‌ها اصله درخت در پادگان لشکر ۷۷ ارتش در مشهد به ایرنا گفت: ارتش در گذشته تعدادی از درختان خشک این مجموعه را قطع کرده بود که این درختان خشک نیز به بیرون از پادگان منتقل می‌شوند و شاید مشاهده خروج تنه این درختان این شائبه را برای برخی ایجاد کرده که درختان پادگان قطع شده است.

حسن موحدیان افزود: تلاش شهرداری در جریان آزادسازی معابر در این مجموعه، حفظ فضای سبز و درختان است و با تغییر مسیر آیلند‌ها فضای سبز حفظ می‌شود.

روایت یک جابه‌جایی؛ جابه‌جایی یک روایت

درختان قطع‌شده در مسیر بازگشایی بودند

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: تعداد زیادی درخت به‌صورت جنگلی و انبوه در محل پادگان لشکر‌۷۷ خراسان کاشته شده است که در مسیر بازگشایی پادگان بخش عمده‌ای از این درخت‌ها در جای خود باقی می‌ماند و به عنوان فضای سبز شهری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ اما متأسفانه به دلیل بازگشایی معابر، طبیعی است که باید تعدادی درخت براساس تدابیر فنی، مهندسی و فضای سبزی قطع شود.

حسن کریمدادی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی شهرداری مشهد و متخصصان این حوزه برای مسیر‌های مورد‌بازگشایی، انحرافی در نظر گرفته شود تا کمترین درخت از این محل قطع شود و ظرفیت فضای سبز موجود در پادگان در اختیار شهر باقی بماند. وی تصریح کرد: البته درختانی که از لحاظ فنی قابلیت جابه‌جایی داشته‌اند، روت‌بال شده‌اند و درختانی که این قابلیت را نداشته و در مسیر بازگشایی خیابان بوده‌اند، به‌اجبار قطع شده‌اند و دیگر‌درختان نیز به‌نوعی هرس شده‌اند.

روتبال مطابق نقشه‌های ابلاغی شورای عالی شهرسازی

همچنین مشاور اجرایی معاونت خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در گفتگو با تسنیم، روت بال درختان در فضای سبز پادگان لشکر ۷۷ را مطابق نقشه‌های ابلاغی شورای عالی معماری شهرسازی دانست و عملیات حفظ، بازپیرایی، تثبیت و به زراعی این فضا را تشریح کرد.
احمدرضا سلامی گفت: پادگان لشکر ۷۷ دارای ۳۵ هکتار فضای سبز جنگلی است که اغلب گونه‌ها کاج، اقاقیا، زبان گنجشک، عرعر و توت هستند. وی ادامه داد: در سال‌های قبل بخش قابل ملاحضه‌ای از درختان خودرو، نابجا و با توجه به تراکم جنگلی دارای رشد غیر طبیعی، تنه جوش و پاجوش‌های فراوان، شاخه‌های سرگیر و ... بوده اند و هستند.

هرس درختان مطابق استاندارد‌ها

وی گفت: ازاین رو برابر استاندارد‌های فضای سبز عمومی برای هرس درختان به ویژه شاخه‌های سرگیر و در ارتفاع کم اقدام شده است. براساس نظر کارشناسان وجود تراکم بسیار بالای درختان و رسیدگی نکردن به آن‌ها سبب نفوذ نکردن کافی نور و رقابت بین درختان برای جذب مواد غذایی و رطوبت و در نتیجه رشد نکردن مناسب درختان نیز شده بود و هرس اصولی یکی از نیاز‌های بهسازی فضای سبز آن بود.

وی بیان کرد: پس از طراحی مشاوران و جلسات مختلف بین متخصصان فضای سبز شهرداری مشهد و مشاوران مذکور با در نظر گرفتن حداکثر عرض آیلند وسط و پیاده رو‌های اطراف و قوس‌های مختلف معابر برای حفظ حداکثری درختان در مسیر، طرح معابر درون پادگان مصوب شد و در طراحی، معابر و عرض آیلند برای حفظ حداکثر تعداد درختان طراحی شد.

سلامی افزود: در ادامه برای انتقال درختان، از شیوه روتبال استفاده شد و تعداد کمی از درختان در مسیر معابر اصلی (براساس طرح شورای عالی معماری شهرسازی) که بیشتر از گونه‌های مهاجم عرعر و غیر قابل انتقال بوده اند به ناچار و پس از دریافت مجوز‌های کمیسیون ماده ۷ جمع آوری شده اند. همچنین عملیات به زراعی و آبیاری پادگان از زمان تحویل زمین‌ها به شهرداری روزانه و به طور مرتب در حال انجام است.

روایت شهرآرادرباره حاشیه‌های ایجادشده برای پادگان مشهد با اطلاعات موثق و روایت مستند در اختیار خوانندگان روزنامه قرار گرفت و در صورت لزوم در روز‌های آینده بیشتر به این مسئله می‌پردازیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->