«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

وقتی سرشماری را به آینده حواله می‌دهیم

  • کد خبر: ۱۱۱۷۵۲
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
وقتی سرشماری را به آینده حواله می‌دهیم
قرار بود آخرین سرشماری سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، اما چنین نشد و مسئولان آمار اجرای این طرح را به سال ۱۴۰۵ موکول کرده اند. یکی از استادان جمعیت شناسی اجرایی نشدن آمارگیری در کشور را یک خطای راهبردی برای بررسی و تحلیل جمعیتی کشور و برنامه ریزی توسعه‌ای می‌داند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سال ۱۳۰۷ خورشیدی با تصویب «قانون سجل احوال» دولت موظف شد هر ۱۰ سال یک بار سرشماری کند؛ بااین حال نخستین سرشماری رسمی در سال ۱۳۱۸ آغاز شد. دولت برای اجرای قانون سرشماری که دهم خرداد ۱۳۱۸ به تصویب مجلس شورای ملی رسید، ابتدا در اول تیر آن سال سرشماری را به صورت آزمایشی در شهر کاشان اجرا کرد. روز اجرای سرشماری تعطیل همگانی شد و جز مأموران سرشماری، همه مردم ملزم شدند در خانه بمانند.

مأموران سرشماری از میان کارمندان دولت و شهرداری ها، کدخدایان، معلمان و استادان دانشگاه ها، دانش آموزان و دانشجویان انتخاب شده بودند. پس از آن نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۳۵ توسط مرکز آمار ایران صورت گرفت. از آن زمان تا سال ۱۳۸۵ هر ۱۰ سال یک بار سرشماری نفوس و مسکن کشور برگزار شده و از این سال نیز هر پنج سال یک بار آمار جمعیتی ایران به روزرسانی شده است. آخرینش سال ۱۳۹۵ است.

قرار بود آخرین سرشماری سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، اما چنین نشد و مسئولان آمار اجرای این طرح را به سال ۱۴۰۵ موکول کرده اند. یکی از استادان جمعیت شناسی اجرایی نشدن آمارگیری در کشور -از سوی دولت قبل- را آن هم در شرایطی که سیاست صیانت از خانواده در کشور مطرح است، یک خطای راهبردی برای بررسی و تحلیل جمعیتی کشور و برنامه ریزی توسعه‌ای می‌داند.

اواخر سال گذشته و پس از آنکه خبری از سرشماری جمعیتی نشد، رئیس مرکز ملی آمار، توضیحاتی را برای چرایی اجرایی نشدن این طرح ذکر کرد. جواد حسین زاده به روزرسانی شیوه‌های آمارگیری جمعیتی را دلیل اجرا نشدن این طرح بیان کرد. بلافاصله پس از این اظهارات داده‌هایی از آخرین آمارگیری که مربوط به سال ۹۵ بود منتشر شد که به طور طبیعی نمی‌توان برای برنامه ریزی‌های کلان و جدی رویشان حسابی باز کرد.

آمارگیری، ۵ سال بعد

آمار برای همه نوع تصمیم خرد و کلان لازم است. اینکه چند چندیم و قرار است با این عدد و رقم‌هایی که داریم چه کنیم. در نگاهی کلان‌تر نیز برنامه‌های بودجه‌ای و توسعه ای، بر پایه همین آمار بنا نهاده می‌شود. دکتر غلامرضا حسنی، استاد جمعیت شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان این مطلب می‌گوید: طرح سرشماری جمعیت هر پنج سال اجرایی می‌شود، اما دولت قبل با اینکه در پایان فعالیت کاری خود بود به این مهم توجه نکرد و سرشماری جمعیتی کشور را در سال ۱۴۰۰ انجام نداد.

او به ضرورت آمارگیری جمعیتی در ایران اشاره می‌کند و تصریح می‌کند: کشور ما به شرایط ثبات جمعیتی نرسیده است و به همین دلیل آمارگیری جمعیتی یک ضرورت مهم برای کشور است. نکته دیگر آنکه این آمارگیری یک الزام برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای و سیاست گذاری‌هایی جمعیتی است. به گفته او فقدان آمار جمعیتی آن هم در شرایطی که کشور سیاست صیانت از خانواده را در پیش گرفته و موضوع جمعیت را یکی از اهداف اصلی خود قرار داده است، یک تضاد بارز در حوزه سیاست گذاری و امور اجرایی است.
حسنی ادامه می‌دهد: تا چه زمانی قرار است آمار‌هایی که برای برنامه ریزی به آن‌ها استناد می‌کنیم برآوردی و احتمالی باشد؟ امروز پژوهشگران و برنامه ریزان قرار است کار پژوهشی انجام دهند، اما یک آمار مستند از جمعیت کشورشان ندارد.

این استاد جامعه شناسی با تأکید بر اینکه در دنیای امروز داشتن داده و اطلاعات برای تدوین برنامه‌های توسعه‌ای نقش بنیادین دارد، اضافه می‌کند: اگر درگذشته از منابعی، چون نفت و گاز به عنوان سرمایه‌های کشور یاد می‌شد، اکنون سرمایه انسانی به عنوان یک رکن شاخص برای توسعه هر کشور شناخته می‌شود و باید قبل از هر چیز تعداد و کیفیت نیرو‌های انسانی آن مشخص باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->