روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مادورو: نقشه‌راهی ۲۰ ساله برای گسترش همکاری میان ایران و ونزوئلا امضا می‌شود

  • کد خبر: ۱۱۱۹۰۶
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۸
مادورو: نقشه‌راهی ۲۰ ساله برای گسترش همکاری میان ایران و ونزوئلا امضا می‌شود
رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه با تلویزیون هیسپان‌‌ تی‌وی تصریح کرد: «ما روز شنبه نقشه‌ای برای همکاری میان دو کشور به مدت ۲۰ سال امضا خواهیم کرد که به منزله شروعی جدید در روابط میان مردمان ایران و آمریکای جنوبی خواهد بود.»

به گزارش شهرآرانیوز، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که به ایران سفر کرده در مصاحبه‌ای با تلویزیون «هیسپان تی‌وی» گفت که رابطه ونزوئلا با ایران رابطه‌ای مبتنی بر یادگیری و حمایت دوجانبه است.

وی در این مصاحبه همچنین گفت: «برادری و همبستگی میان ایران و ونزوئلا مستحکم است چون ما یکدیگر را در این نبرد شریک هم می‌دانیم.»

مادورو همچنین درباره اقدام ایران در ارسال نفت به ونزوئلا گفت: «ورود کشتی ایران به ونزوئلا فوق‌العاده بود. در آن زمان، ما چهار پالایشگاه خودمان را به دلیل تروریسم اقتصادی تحمیل‌شده از سوی ایالات متحده تعطیل کرده‌ بودیم. هیچ سوختی نداشتیم.» او تأکید کرد اقدام ایران در تحویل نفت به ونزوئلا در بحبوحه تحریم‌ها کمک بزرگی به مردم کشورش بوده است.

جمهوری اسلامی ایران، ماه مه سال ۲۰۲۰ پنج نفت‌کش به نام‌های «فورست»، «فورچون»، «پتونیا»، «فاکسون» و «کلاول» که همگی تحت پرچم ایران حرکت می‌کردند را در میانه تهدیدهای آمریکا به ونزوئلا ارسال کرد. ایران، بعد از آن در ژوئیه ۲۰۲۰ هم نفت‌کش دیگری به نام «گلسان» را به این کشور فرستاد.

اقدام ایران در شرایطی انجام می‌شد که صنایع پالایشگاهی نفت ونزوئلا به دلیل تحریم‌های اقتصادی شدید دولت «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۹ دچار فروپاشی شده بود و عرضه‌کنندگان سوخت هم امکان ارسال بنزین به این کشور را نداشتند.

گزارش رسانه‌ها در آن زمان حاکی از آن بود که ایران در ماه مه ۱.۵۳ میلیون بشکه بنزین روانه ونزوئلا کرد. علاوه بر این، نفت‌کش گلسان هم حاوی ۱۹۰ هزار تا ۳۴۵ هزار بشکه سوخت بود.

دولت آمریکا در آن زمان بارها اعلام کرد نحوه پاسخ به اقدام ایران در شکستن تحریم‌ها را بررسی می‌کند، اما در نهایت نتوانست هیچ اقدامی انجام دهد. روسای جمهور ایران و ونزوئلا درباره هر گونه اقدام آمریکا برای توقیف نفت‌کش‌ها هشدار دادند.

نیکلاس مادورو هنگام  رسیدن اولین محموله نفتی به ونزوئلا در توییتی نوشته بود: «ممنون ایران. تنها برادری مردمان آزاد است که ما را نجات می‌دهد.»

رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه با هیسپان‌تی‌وی ادامه داد: «ایران و ونزوئلا پیش‌قراولان ظهور نظم جدید جهانی عاری از استعمار و سلطه در دنیا هستند.» او تأکید کرد ایران و ونزوئلا اهداف مشترکی در مبارزه با استعمار، امپریالیسم و نژادپرستی دارند.»

نیکلاس مادورو همچنین گفت که تهران و کاراکاس  قصد دارند روابطشان را به سطح بالاتری از همکاری‌ها ارتقا دهند. او گفت ایران و ونزوئلا هر دو پیشینه انقلابی دارند و در چند دهه گذشته روابط برادرانه‌ای داشته‌اند.

با به قدرت رسیدن «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور قبلی ونزوئلا به قدرت در سال ۱۹۹۹ تا زمان مرگ وی در سال ۲۰۱۳ روابط ایران و ونزوئلا تقویت شد و با روی کار آمدن مادورو به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا، این روابط عمیق‌تر شد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که دو کشور قصد دارند پروازهای مستقیمی بین کاراکاس و تهران راه‌اندازی کنند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین گفت که ایران و ونزوئلا در زمان‌های سخت از یکدیگر حمایت کرده‌اند. او تصریح کرد عصر جدیدی در روابط میان ایران و ونزوئلا ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: «ما روز شنبه نقشه‌ای برای همکاری میان دو کشور به مدت ۲۰ سال امضا خواهیم کرد که به منزله شروعی جدید در روابط میان مردمان ایران و آمریکای جنوبی خواهد بود.»

او همچنین تصریح کرد ونزوئلا و ایران در حال همکاری برای گسترش همکاری‌ها در بخش توریسم هستند.

«نیکلاس مادورو» امروز جمعه (۱۰ ژوئیه/ ۲۰ خرداد) در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->