به گزارش شهرآرانیوز؛ مدت هاست که بسیاری از شهروندان درگیر قصه تکراری سرقت کابلهای مخابراتی هستند. این گونه است که سرقتها و داستان ناتمام ضررهای جبران ناپذیر به صنعت ارتباطات در مشهد همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق به یک رویه پرتکرار و آزاردهنده تبدیل شده است. مشترکان خدمات مخابرات مکرر به کلانتریها اعلام سرقت میکنند و گزارش میدهند، اما گویا سودی ندارد و در مراجعه به مرکز مخابراتی منطقه خود نیز پاسخ مناسبی دریافت نمیکنند.
گویا مخابرات برای وصل مجدد ارتباطهای قطع شده، به تجهیزات جدید و جایگزین نیاز دارد که به دلیل بالا بودن میزان سرقتها و گران بودن کابلها در تأمین این تجهیزات موردنیاز با مشکل روبه رو شده است و همین مسئله مدت زمان قطعی و انتظار شهروندان را برای رفع قطعی بسیار طولانی کرده است تا جایی که در برخی موارد این انتظار از یک سال نیز گذشته است.
«بیش از سه ماه است که تلفن ثابت منزل قطع شده و باوجود پیگیریهای این جانب از طریق ارسال پیامک، تماس با روابط عمومی و بازرسی شرکت مخابرات هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است و کسی پاسخگو نیست. جالب اینکه هر ماه پیامک قبض تلفن برای من ارسال میشود و ناچارم به پرداخت آبونمان خدمات نگرفته.»
«حدود یک سال است که به علت سرقت کابل تلفن در طبرسی شمالی ۱۳ تلفن ما قطع است. چرا برای تلفنی که قطع است قبض ارسال میکنند، اما آن را وصل نمیکنند؟»
«مردم نگران اند از کابل دزدیها و قطع تلفن هایشان. پدر و مادر سال خورده و تنها در منزل داریم و نمیتوانیم با آنها ارتباط بگیریم. نمیتوانند با موبایل کار کنند. هم آنها افسردگی گرفته اند و هم آرامش ما از بین رفته است. چرا رسیدگی نمیشود؟»
«درباره سرقت کابل و تجهیزات تلفن ثابت، هیچ کس پاسخگو نیست. مخابرات خود را بدون مسئولیت جلوه میدهد و پلیس و کلانتریها هم کار ویژهای انجام نمیدهند. اینکه نمیشود مردم به خاطر دزدان در مضیقه و مشکل باشند و نتوانند از اینترنتی که با هزینه گزاف خریداری کرده اند، استفاده کنند. متأسفانه هفتههای اخیر در همه کوچهها و خیابانهای انتهای فرامرز و بولوار ساجدی در حجم وسیع سرقت کابل و تجهیزات تلفن صورت گرفته است.»
اینها بخشی از گلایههای همیشگی مردمی است که صدایشان به هیچ جا نمیرسد؛ دغدغهای که توسط شهروندان روزانه به شهرآرا منتقل میشود و البته پیگیریهای متعدد ما نیز نتیجه مشخصی نداشته است؛ زیرا مخابرات پاسخگویی درستی ندارد و این اعتراضات و شکایات برایش عادی شده است. در پیگیری این موضوع، تماسهای متعددی با مسئولان شرکت مخابرات استان برقرار میکنیم که یا بی جواب میماند یا حرفهایی که میزنند، همان قبلی هاست و ظاهرا چیزی تغییر نکرده است.
صحبتهایی که در مجموع محتوایشان جملاتی ناامیدکننده است: «با توجه به اینکه میزان سرقت کابلها و تجهیزات مخابراتی به شدت زیاد است، مشترکانی که ارتباطشان قطع شده است در لیست انتظار قرار میگیرند که باز به دلیل نبود کابل و تجهیزات مخابراتی اتصال دوباره خطوط آنها زمان بر میشود.»
***
فراوانی این اتفاق و طولانی شدن قطعی ارتباط شهروندان در برخی محلات باعث میشود که برای بررسی راهکار مبارزه با این معضل بار دیگر به سراغ شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی برویم. مسئولان این شرکت پیشتر گفته اند که «کابل نداریم، زیرا هزینه تأمین تجهیزات و کابلها بسیار گزاف است» و به همین دلیل نمیتوانند به سرعت ارتباط تلفنی برخی محلات را برقرار کنند. پیگیری این بار شهرآرا، اما در قالب یک جوابیه از سوی روابط عمومی شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی پاسخ داده میشود. در متن این جوابیه آمده است:
افزایش سرقت کابلها و تجهیزات مخابرات امروزه متأسفانه به معضلی بسیار مهم برای شرکت مخابرات تبدیل شده است.
میزان سرقت تجهیزات و کابلهای مخابراتی در نقاط مختلف استان اعداد و ارقام مختلفی دارد و در راستای جلوگیری از سرقت تجهیزات و کابلهای مخابراتی جلسات متعددی با مجموعه نیروی انتظامی و قوه قضائیه استان انجام شده است که با تلاش عوامل نیروی انتظامی و همچنین حراست مخابرات و پیگیریهای انجام شده، تعدادی از سارقان کابلهای مخابراتی شناسایی و دستگیر شده اند. همچنین تدابیر مخابرات استان برای جلوگیری از این سرقتها اندیشیده شده است؛ از قبیل ایمن سازی بخشی از شبکه و به کارگیری تجهیزات جایگزین از جمله فیبر نوری و رادیو در مجتمعهای مرتفع، روستاها و شهرکهای جدید.
در مواقعی که کابلهای تلفن سرقت میشود، مشترکان محترم باید برای ثبت خرابی تلفن خود در سامانه ۲۰۱۱۷ اقدام کنند تا نیروهای فنی مخابرات به محل مراجعه و برای رفع ایراد اقدامات لازم را انجام دهند. درباره مدت زمان رسیدگی، شرکت مخابرات استان متعهد به برقراری ارتباط شهروندان محترم دراسرع وقت است و همه تلاش خود را برای رفع مشکل مشترکان محترم به کار میگیرد تا ارتباط آنها برقرار شود.
نکته شایان توجه درباره سرقت تجهیزات و کابلهای مخابراتی، هوشمندی و حساسیت مردم عزیز درباره این موضوع است. شهروندان محترم در جریان باشند که همه عوامل فنی مخابرات لباس متحدالشکل و کارت شناسایی معتبر دارند؛ پس چنانچه موارد مشکوکی را ملاحظه میکنند فورا با ۱۱۰ تماس بگیرند و موضوع را اعلام کنند.
گفتنی است توسعه زیرساختهای ارتباطی و مخابراتی در استان باتوجه به منابعی که در اختیار دارد، قطعا از وظایف مخابرات است، اما نگهداری از زیرساختهای مخابراتی یک وظیفه ملی است که همه باید در این راستا حداکثر تلاش را انجام دهیم.
درباره نظارت بر انجام وظایف اپراتورها سازمان تنظیم مقررات رادیویی وظیفه نظارت دارد.