تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ تداوم وزش باد و بارش باران در کشور (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟ سبزی مقوی برای رشد انفجاری مو‌ها | اسفناج منبع سرشار از فولیک اسید است آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم
سرخط خبرها

کاهش ۳میلیون هکتار از جنگل‌های کشور در ۱۶ سال!

  • کد خبر: ۱۱۲۲۶۶
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
کاهش ۳میلیون هکتار از جنگل‌های کشور در ۱۶ سال!
گزارش تازه سازمان جنگل‌ها درباره کاهش سطح جنگل‌ها و مراتع در کشور، نگرانی‌های تازه‌ای را پدید آورده، براساس این گزارش در یک دوره شانزده ساله از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹ مجموعا معادل ۳میلیون و۹۱هزارو۳۳۲ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور کاسته شده است.

سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ احتمالا وقتی شما هم با اخباری مثل اینکه ایران در پنجاه سال آینده جنگلی نخواهد داشت، روبه رو می‌شوید، برایتان باورپذیر نباشد و این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که مگر می‌شود جنگل هم تمام شود و مثلا ما دیگر در شمال کشور جنگل نداشته باشیم؟ در پاسخ باید خدمتتان عرض کنیم که این موضوع با رویه کنونی اتفاقی عجیب و دور از ذهن نیست.

برای درک بهتر این موضوع کافی است به این آمار نگاهی بیندازیم؛ سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گزارشی که درباره وضعیت جنگل‌های طبیعی ایران منتشر کرده، آورده است که در یک دوره شانزده ساله از سال۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹ مجموعا معادل ۳ میلیون و۹۱هزارو۳۳۲ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور کاسته شده است، یعنی در ایران سالانه سطحی معادل ۹۹هزارو۵۶ هکتار از سطح جنگل‌های طبیعی کاسته می‌شود که سهم هر روز حدود ۲۷۱هکتار است. در بخش دیگری از این گزارش آمده است که تغییر کاربری فاجعه باری که در این دوره به دلایل نامشخص اتفاق افتاده، مهم‌ترین دلیل این اتفاق ناگوار است. اما چطور و چگونه؟

شاید بخشی از پاسخ را باید در رخداد‌هایی پیدا کنیم که در ماه‌ها و سال‌های گذشته بیشتر از قبل با آن روبه رو بوده ایم. تابستان سال گذشته بود که ایران شاهد آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌های زاگرس بود و در هفته‌های گذشته هم اخبار نگران کننده‌ای از احداث مجتمع پتروشیمی در هفت کیلومتری تالاب میانکاله منتشر شد که در نتیجه اعتراض فعالان محیط زیست و رسانه‌ها این غائله با ورود مستقیم رئیس جمهور پایان یافت.

رئیس جمهور ۱۶ خرداد امسال در جلسه شورای عالی محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد در دوگانه‌ها و چالش‌های محیط زیستی کشور و اجرای طرح‌های اقتصادی با پشتوانه کارشناسی دقیق و قوی وارد میدان شود و آن‌ها را رفع کند. همچنین، رئیس قوه قضائیه ۱۷ خرداد در دیدار با مدیران سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «برای کسانی که زمین و محیط زیست را تخریب و آلوده سازند، مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است و چنانچه این تخریب به حد مشخصی برسد، عنوان فسادفی الارض بر آن صدق خواهد کرد.» به نظر می‌رسد حفاظت از محیط زیست، مراتع و جنگل‌های کشور اقداماتی فراتر از تجمع و جریان سازی رسانه‌ای می‌طلبد و امید آن می‌رود تا با دخالت مستقیم دولت و مقررکردن جرم‌های سنگین از سوی قوه قضائیه برای خاطیان دراین باره شاهد بهبود روند رسیدگی به وضعیت مراتع و جنگل‌ها در کشور باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->