اعلام ترکیب پرسپولیس برای دیدار برابر آلومینیوم سقوط اعتبار فوتبال ایران در آسیا با کاهش سهمیه لیگ نخبگان| فقدان زیر ساخت و مشکلات عدیده بازگشت بیرو به ترکیب سرخ‌پوشان؟ برنامه ریزی عجیب سازمان لیگ برای هفته آخر | استقلال خارج از تهران مهمان پیکان می‌شود؟ محرومیت حسینی بخشیده نشد! تعیین سهمیه کشور‌ها در فصل آینده | ایران با ۱+۲ سهمیه در آسیا رسانه پتروشیمی جدایی خطیر را تایید کرد استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال
سرخط خبرها

گزارشی از مدارس کم رونق فوتبال | رکود پس از شوک!

  • کد خبر: ۱۱۲۴۵۵
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۹
گزارشی از مدارس کم رونق فوتبال | رکود پس از شوک!
مدارس فوتبال مشهد با وجود پایان همه‌گیری کووید ۱۹ به‌دلیل شرایط اقتصادی همچنان کم‌رونق هستند.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ با گرم‌ترشدن هوا، آرام‌آرام تنور مدارس فوتبال تابستانی هم داغ‌تر می‌شود و خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های اوقات فراغت دست‌به‌کار می‌شوند. همه‌گیری فعالیت تابستانی مدارس فوتبال هرسال با واکنش‌های متعددی همراه است؛ گروهی بر لزوم توجه به آن و سامان‌دهی درست مدارس فوتبال برای تحقق استعدادیابی و استعدادپروری بازیکنان فوتبال برای آینده تأکید می‌کنند و گروهی دیگر آن را مغازه‌ای برای عده‌ای کاسبان توپ و مستطیل سبز می‌دانند.

دراین‌میان، بحران فراگیر کرونایی در یکی‌دو سال گذشته، مدارس فوتبال تابستانی را از رونق انداخته بود و با هرکدام از این دو نیت که به این مدارس نگاه می‌شد، باز رکود و خاموشی بر این مدارس سایه انداخته بود. حالا با پایان رسمی کرونا، انتظار می‌رود تابستانی داغ و مهیج در مستطیل‌های آموزشی سبز فوتبال و در قالب مدارس فوتبال، در انتظار هواداران این رشته ورزشی باشد. اگرچه شواهد در این چند روز آغاز ثبت‌نام مدارس تابستانی فوتبال، از استقبال‌نکردن مردم حکایت می‌کند و موجب تردید‌های جدی برای مدیرانش شده است.

از تورم تا افزایش شهریه

مدارس فوتبال تابستان ۱۴۰۱، مطابق انتظار با افزایش شهریه برای هنرجویان همراه شده است. پایان کرونا و احتمال استقبال خانواده‌ها بعد از دو سال از یک‌سو و افزایش چشمگیر هزینه‌های برپایی این کلاس‌ها از سوی دیگر، مدیران مدارس فوتبال بزرگ مشهد را بر آن داشت تا در یک تصمیم مشترک شهریه جدید را افزایش دهند. افزایشی که البته به‌باور آن‌ها با تورم روز جامعه متناسب است.

اصغر رحیمی، مدیر مدرسه فوتبال «ابومسلم ثامن»، در توجیه این مسئله می‌گوید: «در جلسه مشترکی با مدیران مدارس فوتبال قدیمی‌تر استان، تصمیم گرفته شد شهریه تابستان امسال را یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان برای ۲۴ جلسه در نظر بگیریم.» محسن سخن‌سنج هم که مدیریت مدارس فوتبال «عالی‌حرفه‌ای بابک» را برعهده دارد، با تکمیل این اطلاعات خاطرنشان می‌کند: «مدارس فوتبال موظف‌اند در قبال دریافت این شهریه امکاناتی مانند توپ، لباس، کوله و بیمه ورزشی بدهند.» بهزاد میثاقیان، مدیر آکادمی «یاران میثاقیان»، متذکر می‌شود: «اوضاع اقتصادی سخت شده است و باتوجه‌به افزایش قیمت اجاره زمین، هزینه لباس و... مدارس فوتبال مجبور شدند تعرفه ثبت‌نام را افزایش دهند.»

فشار اقتصادی و استقبال‌نکردن مردم

بیشتر مدیران مدارس فوتبال مشهد، از وضعیت استقبال مردمی از ترم تابستانی پیش‌رو گله می‌کنند. آن‌ها معتقدند با وجود ازبین‌رفتن همه‌گیری کرونا یا دست‌کم کاهش چشمگیر آن، امسال هم خانواده‌ها از برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت مدارس فوتبال کم استقبال کردند. احمد زینلی، مدیر مدرسه فوتبال «مهد فوتبال (سایپا)»، در توضیح این مسئله می‌گوید: «درست است کرونا تمام شده، اما واقعیت این است که مردم زیر فشار سخت اقتصادی هستند و مسائل فرهنگی‌ورزشی در اولویت دوم آن‌هاست.»

وی می‌افزاید: «مسائل اقتصادی زنجیره‌وار به‌هم متصل است و وقتی مربی من هزینه‌های زندگی‌اش به‌سبب فشار‌های اقتصادی افزایش یافته، طبیعی است که طلب دستمزد بیشتری می‌کند و ما هم مجبوریم شهریه‌ها را افزایش دهیم.» میثاقیان، مدیر باشگاه «یاران میثاقیان»، می‌گوید: «سخت‌شدن اوضاع اقتصادی خیلی تأثیرگذار است. دیگر خانواده‌ها مثل قدیم به اوقات فراغت بچه‌هایشان خیلی اهمیت نمی‌دهند و این فقط مختص مدارس فوتبال نیست.»

کاسبی بزرگ در مغازه فوتبال!

البته همه مدیران مدارس فوتبال قدیمی مشهد از کاسبی برخی کاسبان فوتبال با نام «مدارس فوتبال» ناراحت‌اند. اصغر رحیمی و بهزاد میثاقیان به‌صراحت از برخی مدارس فوتبال نام می‌برند که با کمک برخی نهاد‌های شهری، تبلیغات کلان و گسترده در شهر می‌کنند و با وجود نداشتن پشتوانه فنی قوی، کار مدارس فوتبال قدیمی و کارنامه‌دار فوتبال مشهد را خراب کرده‌اند. میثاقیان دراین‌باره می‌گوید: «این مدارس با تبلیغات دروغین به‌دنبال کسب درآمد هستند و به‌نظرم تعداد مدارس غیرمجاز هم زیاد شده است و باید نظارت درستی بر این مسئله باشد.» اصغر رحیمی متذکر می‌شود: «برخی مدارس فوتبال هستند که همین حالا در شهر تبلیغات گسترده می‌کنند، اما حتی مجوز ندارند!»

مدرسه فوتبال؛ واقعی یا غیرواقعی

مجید مرتضایی مدیر آکادمی فوتسال فرش‌آراست. او که در رشته فوتسال در طول تابستان نسبت به جذب هنرجو و کشف استعداد‌های فوتسالی فعالیت می‌کند، به مسئله جالبی اشاره می‌کند. مرتضایی می‌گوید: «والدین وقتی می‌خواهند بچه‌هایشان را به مدرسه فوتبال یا فوتسال بفرستند، باید به این مسئله توجه کنند که کدام مدارس فوتبال کارشان فقط مختص تابستان نیست و در کنار مدرسه فوتبال کار تیم‌داری در رده‌های پایه را هم انجام می‌دهند.»

وی می‌افزاید: «اگر خانواده‌ها فقط به‌دنبال تفریح بچه و گذراندن تابستان هستند، می‌توانند بچه‌هایشان را به مدارس فوتبال موقتی تابستانی بفرستند، اما اگر واقعا به آینده آن‌ها جدی نگاه می‌کنند، باید مدارسی را انتخاب کنند که پشتوانه تیم‌های پایه را هم دارند و در قالب یک باشگاه فعالیت می‌کنند.» مسئله‌ای که اصغر رحیمی، مدیر باشگاه ابومسلم ثامن، هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «به‌نظر من هیئت فوتبال فقط باید برای مدارس فوتبالی مجوز صادر کند که در رده‌های پایه هم تیم‌داری می‌کنند.»

بهزاد میثاقیان، دیگر مدیر مدارس فوتبال در مشهد، خاطرنشان می‌کند: «ما به همه کسانی که برای ثبت‌نام می‌آیند، این مسئله را گوشزد می‌کنیم. حکایت خانواده‌هایی که فقط به‌دنبال تفریح تابستان فرزندشان هستند، با حکایت آن‌هایی که به‌دنبال شناسایی استعداد فرزندشان و ورود احتمالی‌اش به عرصه حرفه‌ای فوتبال هستند، متفاوت است.» البته احمد زینلی در این زمینه نظری متفاوت دارد و می‌‎گوید: «برای خانواده‌ها اینکه بفهمند کدام مدرسه فوتبال کارنامه بهتری دارد و بچه‌شان می‌تواند در آن رشد کند، خیلی سخت است. متأسفانه همه مدارس فوتبال غیرمجاز به‌خوبی می‌دانند چطور با درست‌کردن ظاهرشان خانواده‌ها را فریب بدهند.» وی می‌افزاید: «این مدارس اتفاقا از سوی برخی نهاد‌ها هم حمایت می‌شوند و این مسئله ما را ناامید می‌کند.»

آزمون سخت مدارس فوتبال

بعد از بحران کرونایی، حالا بحران اقتصادی به بحران شماره ۲ مدارس فوتبال بدل شده است. بحرانی که آن‌ها را با استقبال‌نکردن خانواده‌ها روبه‌رو ساخته و حیاتشان را به اماواگر کشانده است. دو سال سخت کرونایی به هر شکلی که بود گذشت و مدیران مدارس قدیمی فوتبال با سیلی صورت‌هایشان را سرخ نگه داشتند و مدیران مدارس غیرمجاز و سودجو در سکوت مترصد موقعیت طلایی دوباره بودند. حالا بحران مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه دامن مدارس فوتبال را گرفته و باید دید قرار است چطور از این بحران سخت عبور کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->