احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

از بازگشت آوارگان سوری تا محکومیت حملات به سوریه محور نشست آستانه

  • کد خبر: ۱۱۲۹۸۶
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
از بازگشت آوارگان سوری تا محکومیت حملات به سوریه محور نشست آستانه
در روزهای گذشته هجدمین نشست آستانه به مدت دو روز در شهر نورسلطان قزاقستان برگزار شد و کارشناسان حاضر در این نشست موضوع بازگشت آوارگان سوری را بررسی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در سال ۱۳۹۵ با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همراهی ترکیه، مذاکرات و نشست‌های چندجانبه آستانه به منظور حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به کشتار و ویرانی در این کشور آغاز شد. در روز‌های پایانی هفته گذشته، هجدمین نشست آستانه به مدت دو روز در نورسلطان قزاقستان برگزار شد و کارشناسان، محوریت بازگشت آوارگان سوری را بررسی کردند.

نشست هفدهم، دسامبر ۲۰۲۱ در شهر نورسلطان برگزار شده بود و اکنون پس از شش ماه، نشست هجدهم در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد. در این نشست، گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، هیئت اردنی، نمایندگان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و صلیب سرخ بین المللی هم حضور داشتند.

انتقاد از حملات ترکیه

این نشست در حالی برگزار شد که ایمن سوسان، معاون وزیر خارجه سوریه، به شدت از اقدام‌های ترکیه و به ویژه حمله‌های مکرر آن به شمال سوریه انتقاد و آن را نقض آشکار قوانین بین المللی و در تضاد با دستاورد‌های نشست آستانه عنوان کرد.

در واقع ترکیه در حالی حاکمیت سوریه را با حمله‌های مکرر نقض می‌کند که خود ضامن روند آستانه بوده و مهم‌ترین محور روند آستانه نیز پایبندی به حفظ حاکمیت و وحدت سرزمینی سوریه است.

نکته دیگر درباره هجدهمین نشست آستانه این است که حضور روسیه نشان داد این کشور همچنان بحران سوریه را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود می‌داند.

الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه، در آغاز نشست جاری آستانه گفت: به رغم عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، حل وفصل مسئله سوریه از اولویت‌های سیاست خارجی روسیه است. او همچنین به تحرکات ترکیه واکنش نشان داد و متذکر شد که عملیات نظامی احتمالی ترکیه در شمال سوریه، تهدیدات امنیتی جدید برای ترکیه ایجاد خواهد کرد.

دیدار هیئت سازمان ملل با نماینده ایران

در دومین روز هجدهمین نشست بین المللی روند آستانه در نورسلطان قزاقستان، هیئت سازمان ملل متحد با علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران، و هیئت همراه، ملاقات و آخرین تحولات مربوط به حل و فصل سیاسی، کمیته قانون اساسی و ابعاد بشردوستانه بحران سوریه را بررسی کردند.

در این دیدار، مشاور ارشد وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به آخرین تحولات بین المللی، خواستار توجه بیشتر جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و نهاد‌های تخصصی آن به ابعاد بشردوستانه بحران سوریه و افزایش کمک‌ها به مردم سوریه بدون هیچ گونه پیش شرط سیاسی و تبعیض شد.

وی از رفتار تبعیض آمیز آمریکا درباره تحریم‌ها انتقاد کرد و خواستار رفع فوری همه تحریم‌ها در تمام سوریه شد.

خاجی از فرمان عفو عمومی رئیس جمهور سوریه استقبال و آن را گامی مثبت در راستای اعتماد سازی و نشان دهنده رویکرد مثبت دولت سوریه در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات ارزیابی کرد.

محکومیت رژیم صهیونیستی

کمک به بازسازی سوریه، تسهیل بازگشت آوارگان سوری و همچنین روند تدوین قانون اساسی سوریه، از دیگر موضوعات هجدهمین نشست آستانه بود. حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه و سرقت نفت این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم داعشی و حملات مکرر اسرائیل به سوریه، از دیگر مباحث نشست آستانه بود. رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر به بهانه‌های مختلف، حملات علیه سوریه را افزایش داده است و مکررا به همراه ترکیه و آمریکا حاکمیت سوریه را نقض می‌کند.

نمایندگان ایران، ترکیه، روسیه و سوریه در بیانیه پایانی نوزده بندی این نشست، حملات تروریستی را که تأسیسات غیرنظامی سوریه را هدف قرار داده و کشتار غیر نظامیان بی گناه را به دنبال داشته است، محکوم و بر ضرورت اهمیت تداوم همکاری برای ریشه کنی گروه‌های تروریستی «داعش» و «جبهه النصره» و همه افراد، گروه‌ها و نهاد‌های وابسته به این گروه‌ها تأکید کردند.

همچنین کشور‌ها تصمیم گرفتند نوزدهمین نشست بین المللی سوریه در چارچوب آستانه را در نیمه دوم سال۲۰۲۲ در نورسلطان برگزار کنند و بار دیگر بر قصد خود برای برگزاری نشستی در سطح وزرا در چارچوب روند آستانه تأکید کردند؛ همچنین بیانیه مشترک یکم ژوئیه ۲۰۲۰ (۱۱تیر ۱۳۹۹) مبنی بر برگزاری اجلاس سه جانبه سران در جمهوری اسلامی ایران به محض فراهم شدن شرایط را یادآور شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->