امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس توصیه عجیب دانشمندان: به جای گوشت دام‌، گوشت مار بخورید! چند بازی رقابتی به لینکدین اضافه می‌شود دسترسی به تلگرام و اینستاگرام راحت‌تر می‌شود سامسونگ گلکسی واچ ۷ را در سه نسخه و با تراشه کارآمدتر عرضه می‌کند با تحویل سال، ساعت گوشی خود را چگونه تنظیم کنیم؟ + فیلم جزئیاتی درباره گوشی تاشو آیفون + تاریخ عرضه ۱۰ بازی برتر دونفره یا گروهی موبایل (اندروید و IOS) | آنلاین و آفلاین اندروید ۱۵ می‌تواند گوشی‌های اندرویدی خاموش را ردیابی کند ربات مجهز به ChatGPT می‌تواند حین گفتگو برای کارهای خود دلیل بیاورد + ویدئو هوش مصنوعی DeepMind گوگل می‌تواند نحوه انجام وظایف در بازی‌های ویدئویی را یاد بگیرد ویژگی «ارسال فایل» به زودی به دایرکت اینستاگرام اضافه می‌شود تصویب لایحه فیلترکردن تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا اسپاتیفای سرویس پخش موزیک ویدئو راه‌اندازی کرد تقلید پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا از سبک سخنرانی دونالد ترامپ + ویدئو اپل دانلود مستقیم اپلیکیشن‌های آیفون از وب‌سایت‌ها را ممکن می‌کند ۱۰ بازی برتر پلتفرمر موبایل (اندروید و IOS) + دانلود بسته‌های تخفیفی همراه اول و ایرانسل ویژه ماه مبارک رمضان (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) ویدئو | بازگشت یاسمین مقبلی و فضانوردان مأموریت «کرو-۷» ناسا به زمین تیک تاک اپلیکیشن TikTok Photos را برای اشتراک تصاویر عرضه می‌کند
سرخط خبرها

اوه! بودجه ۹۹

  • کد خبر: ۱۱۳۳۰
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
اوه! بودجه ۹۹
کدام بخش‌های بودجه سال ۹۹ بیشتر نظر کاربران فضای مجازی را به خودش جلب کرده است
یوسف انصاری - اعلام جزئیات بودجه سال ۹۹ از دیروز تا حالا واکنش‌های زیادی به دنبال داشته است و پست‌های زیادی با هشتگ «بودجه ۹۹» در فضای مجازی منتشر شده است. برخی از حاشیه‌های حضور رئیس جمهور در مجلس و جزئیات بودجه دولت برای سال آینده بیشتر از باقی موارد، بحث‌ها و پست‌ها را به خودش اختصاص داده است که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

پس حواس نماینده‌ها کجاست؟
اولین سوژه داغ فضای مجازی مربوط به تصویر منتشر‌شده از لحظه نطق رئیس جمهور مقابل نمایندگان مجلس است، تصویری که در آن برخی نمایندگان که تعدادشان کم هم نیست، به جای گوش کردن به صحبت‌های رئیس‌جمهور، مشغول گوشی‌هایشان یا صحبت با نمایندگان دیگر هستند. این عکس واکنش‌های طنز و غیرطنز کاربران را به دنبال داشت: «روحانی داره بودجه ۹۹ رو اعلام می‌کنه و نمایندگان مجلس هم دارند خودشون رو سرگرم می‌کنند حوصله‌شون سر نره. ما بُهت، ما حیرت!» کاربر دیگری نوشته بود: «من جای روحانی بودم گچ پرت می‌کردم طرفشون می‌گفتم: چی گفتم الان؟!»

درآمد کم نفت و بحث دوباره سر مالیات
یکی از ارقامی که در بودجه ۹۹ خیلی به چشم می‌آید و از چشم کاربران فضای مجازی هم پنهان نمانده است درآمد نفتی دولت است که از حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سال قبل به حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. این یعنی درآمد اصلی دولت از محل مالیات خواهد بود. همین موضوع بحث‌های مالیاتی مربوط به پزشکان، سلبریتی‌ها و ... را دوباره در توئیتر داغ کرد: «درآمد نفت کم شده. قراره مالیات بیشتر بگیرن. بعد این وسط معافیت مالیاتی سلبریتی و بازیگر رو نمی‌فهمم.» کاربر دیگری نوشته بود: «باورم نمی‌شه دوباره از نو و مثل سال‌های قبل دارید به بی‌معناترین حالت ممکن در مورد بودجه ۹۹ و مالیات نهاد‌ها حرف می‌زنید. یادتون رفت چه بخش بزرگی از بودجه کشور در مجلس بررسی نمی‌شه؟ فرار مالیاتی رسمی پزشکان و وکلا بدون داشتن چرخه اقتصادی سازمانی مثل فلان نهاد فراموش شد؟ یاللعجب!»

بودجه‌هایی که خیلی کم است
بخشی از نگرانی مردم و پست‌هایشان در فضای مجازی هم مربوط به مقدار کم بودجه بخش‌هایی بود که به نظر می‌رسید اهمیتشان دیده نمی‌شود یا مغفول می‌ماند، بودجه‌هایی مثل «حمایت از دانش‌آموزان ابتدایی مناطق محروم»، «سازمان مدیریت بحران کل کشور»، «کمک به بیمارستان‌های مناطق محروم»، «برنامه حفاظت و حمایت از منابع طبیعی کشور» و «بنیاد بیماری‌های خاص» در مقایسه با بودجه بخش‌های دیگر آن‌چنان اندک است که انگار اصلا این بخش‌ها و اهمیتشان به‌درستی دیده نشده است.

نگرانی بابت حقوق و یارانه
اما اصلی‌ترین بخش پست‌های کاربران در فضای مجازی مربوط به حقوق کارمندان و مباحث مربوط به یارانه بود. کاربری به اسم پدرام این‌طور توییت کرده بود: «تورم ۴۵ درصد، افزایش حقوق ۱۵ درصد. تورم تا پایان سال دست‌کم ٤٥ درصد خواهد بود، اما حقوق کارمندان دولت در سال بعد ١٥ درصد افزایش خواهد یافت. زندگى کارمندى براى اکثریتى در سال آینده مشقت بارتر خواهد شد و اقلیتى از آن‌ها هم دستشان را بیشتر در جیب ارباب رجوع فرو خواهند برد. کارمندی در ایران تنازع میان فقر و فساد است.» این توییت با پاسخ‌های مختلفی همراه بود. کاربری به شوخی نوشته بود: «مهم تورم نقطه‌به‌نقطه است که همیشه کاهشی است!»
برخی از کاربران هم با بررسی آمار و ارقام مربوط به بودجه درباره یارانه و وضعیت احتمالی آن در آینده نوشته بودند: «آیا آن‌هایی که یارانه معیشتی به حسابشان نیامد باید منتظر قطع شدن یارانه هم باشند؟! بودجه یارانه حمایتی ۹۸: ۱۴۲ هزار میلیارد تومان، بودجه یارانه حمایتی ۹۹: ۷۴ هزار میلیارد تومان.» حالا دولت باید توضیح بدهد که کاهش یارانه حمایتی در بودجه ۹۹ به صورت حذف یارانه نقدی خودش را نشان خواهد داد یا شامل حذف یارانه از برخی اقلام دیگر خواهد شد..
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->