سرخط خبرها
در نهمین جلسه شورای بهداشت منطقه ۸ مطرح شد

جریمه‌ها بازدارنده نیست

  • کد خبر: ۱۱۳۶۱
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
جریمه‌ها بازدارنده نیست
حمیده صفائی
دبیر شهرآرا محله
نهمین جلسه شورای بهداشت منطقه ۸ با حضور نمایندگان سازمان‌ها با دستورکار دخانیات و فروش آن و بهداشت بوفه مدارس در سالن جلسات بوستان کوهسنگی برگزار شد.
رئیس خدمات شهری منطقه در این جلسه و پس از بررسی مصوبات ماه گذشته، از برپایی ایستگاه غربالگری دیابت، اتوبوس دیابت در منطقه خبرداد.
جلال بیوکی همچنین با اشاره به شیوع آنفلوانزا گفت: با وجود شیوع بیماری آنفلوانزا، توصیه و هشدار‌هایی توسط مسئولان امور بهداشتی و حتی دام‌پزشکی استان به شهروندان درباره نگهداری مرغ و خروس زنده و حتی پرندگان داریم که متأسفانه این هشدار‌ها و اخطار‌ها چندان مؤثر واقع نمی‌شود. همچنین عده‌ای این پرنده‌ها را عامل انتشار بیماری آنفلوانزا می‌دانند.
وی با اشاره به این موضوع که در منطقه ۸ درمانگاه دام‌پزشکی نداریم، گفت: در منطقه تعدادی پرنده‌فروشی داریم که تا آماده‌سازی مکانی مناسب برای آن‌ها در حال حاضر به کسب در محدوده شهری مشغول هستند.
بیوکی با تأکید بر اینکه تعطیلی برخی مشاغل در شرایط اقتصاد کنونی امری نادرست است، گفت: نباید برای حذف برخی مشاغل قهری برخورد کنیم و موجب تعطیلی آن شغل شویم. زمانی که قرار است جابه‌جایی مشاغل از نظر مکانی انجام شود باید محل جایگزین مناسبی برای اسکان دوباره آن‌ها وجود داشته باشند.

تناقض در قوانین
یکی دیگر از مصوبات ماه گذشته نصب پوستر در مغازه‌هایی با شعاع ۱۰۰ متر از مدارس برای ممنوعیت فروش سیگار بود که هنوز نصب نشده است.
کارشناس مرکز بهداشت ثامن با اشاره به کاهش سن مصرف دخانیات گفت: همه ما می‌دانیم سن مصرف دخانیات کاهش یافته و برای رفع این مشکل نیاز به آگاه‌سازی و پیشگیری است. هر چه در بحث پیشگیری هزینه کنیم به‌نوعی برای آینده سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.
مهدی قاسمی ادامه داد: در حال حاضر براساس قانون، عرضه دخانیات در اماکن عمومی مسقف ممنوع است. اما این قانون به‌تن‌هایی گرهی از کار باز نمی‌کند، همان‌طور که قلیان پس از ممنوعیت از مکان‌های زیرزمینی سردرآورد، قوانین شتاب‌زده مشکل‌ساز خواهند بود ما باید به دنبال ارائه راهکار و فرهنگ‌سازی در این زمینه باشیم. مبارزه با دخانیات سخت است و دردسر‌های خودش را دارد.
وی با اشاره به ممنوعیت فروش سیگار در دکه‌های روزنامه‌فروشی یادآور شد: این دکه‌ها رسالتی دارند که نباید فروش سیگار داشته باشند، اما درنهایت می‌فروشند و زمانی‌که تذکر می‌دهیم می‌گویند بدون فروش سیگار چرخه اقتصادی‌شان نمی‌چرخد. بحث دخانیات تمامی ندارد و هر چه ورود کنیم باز هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. جریمه‌های ریالی خیلی کم است قانون در این مسئله بازدارنده نیست. جریمه‌کردن فروشنده‌ها با مبالغ خیلی کم سبب می‌شود جری‌تر بشوند و قبح کارشان بریزد. رسولیان، دبیر جلسه، درباره این موضوع یادآور شد: نبود قانون ثابت کشوری دلیل ادامه‌داربودن موضوع دخانیات است. مراکز بهداشت و متولیان تذکر می‌دهند، اما گاهی مشاهده می‌کنیم ناگهان مدیران بالادستی همه را وتو کرده و دستور دیگری می‌دهند. از طرفی جرائم بازدارنده قوی نداریم و افرادی که تخلف می‌کنند برایشان صرفه اقتصادی دارد و جریمه‌اش را می‌پردازند.
محمدهادی هادیان، کارشناس اداره میراث فرهنگی و گردشگری، افزود: مبارزه‌های سلبی نتیجه نمی‌دهند. ما باید برای فرهنگ‌سازی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم تا به نتیجه برسیم. کارشناس امور اداری اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه گفت: ما تناقض بزرگی در این زمینه داریم. اگر بحث فروش دخانیات را منع می‌کنیم پس چرا برای فروش آن مجوز صادر می‌کنیم. بسیاری از واحد‌های صنفیِ خواروبار، مجوز فروش سیگار را دارند، آن‌هایی هم که ندارند به‌راحتی می‌توانند این مجوز را بگیرند. جلیل مشرفی ادامه داد: ما هم با عرضه قلیان و دخانیات مخالف هستیم، اما اگر منع دارد نمی‌توان در یک‌جا استفاده کرد و در جای دیگر استفاده نکرد. اکنون که روزنامه‌ها اینترنتی شده‌اند، دکه‌هایی که ۹۹ درصد فروششان سیگار است چه بفروشند. چه راهکار و جایگزینی داریم. ضربتی اقدام کردن اشتباه است. محمدحسین آیتی، نماینده آموزش و پرورش ناحیه ۳ مشهد، هم درباره عدم اجرای یکسان قوانین، گفت: یک‌جا قانون پلمب می‌کند و می‌بندد و در جای دیگر آن را باز می‌کند. ما باید به جایی برسیم که کسی نتواند در مقابل قانون بایستد. بحث فرهنگ‌سازی هم مهم است وقتی کنار مدرسه سیگار فروخته می‌شود مسئولان مدرسه حق تذکر ندارند، اما وقتی قانون منع فروش تا شعاع ۱۰۰ متر داریم باید از آن به‌درستی استفاده کنیم. درنهایت مصوب شد فهرست فروشندگانی را که در نزدیک مدارس مواد دخانی می‌فروشند به اداره خدمات شهرداری منطقه بدهند و با همکاری مرکز بهداشت ثامن تذکرات لازم به این فروشندگان داده شود.

نظارت بر بوفه مدارس
در ادامه نماینده آموزش و پرورش ناحیه ۳ با اشاره به نبود نظارت درست بر بوفه مدارس پیشنهاد داد: در کنار بحث دخانیات نظارتی هم بر بوفه مدارس داشته باشند.
آیتی با اشاره به عرضه برخی مواد خوراکی مضر در بوفه مدارس گفت: به مدارس اعلام می‌کنند کالباس و سوسیس نفروشند، اما در پوشش دیگر ساندویچ‌ها این مواد خوراکی به فروش می‌رسد. مشکل دیگری که به چشم می‌خورد گاهی مشاهده می‌کنیم ساندویچی با نام کارخانه‌ای که تعطیل شده است فروخته می‌شود که باید بررسی شود و اگر مدیران مدارس دقت نکنند سلامت دانش‌آموزان به خطر خواهد افتاد. درباره این موضوع نماینده مرکز بهداشت اعلام کرد درصورت مشاهده این موضوع با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->