ظرفیت حمل بار این کشتیها بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۳۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن برآورد شده است که این رقم نسبت به سال قبل رشد ۳ درصدی داشته است. در سال پیش از آن ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی دنیا ۲ میلیارد و ۷۱ میلیون و ۶۳۸ هزار تن برآورد شده بود.
آنکتاد در بخش دیگری از گزارش خود کل کشتیهای ایران را ۲۵۴ فروند اعلام کرد. در سال ۲۰۲۱ تعداد ۸ فروند کشتی جدید به ناوگان تجارت دریایی ایران افزوده شده است. در سال پیش از آن تعداد کشتیهای ایران ۲۴۶ فروند اعلام شده بود.
به همین ترتیب ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۵ درصد افزایش یافته است و به ۱۹ میلیون و ۲۵۱ هزار تن رسیده است. در سال ۲۰۲۰ ظرفیت حمل بار کشتیهای ایران ۱۸ میلیون و ۲۴۵ هزار تن محاسبه شده بود.
مقایسه ایران با سایر کشورها نشان میدهد این کشور از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه ۲۲ جهان قرار دارد. رتبه ایران نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران حتی از سه عضو گروه هفت کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است. کشورهایی مثل هلند، عربستان، برزیل، سوئد، ویتنام، عمان، مالزی، قطر و نیجریه نیز ناوگان کشتیرانی کوچکتری نسبت به ایران دارند.
برخورداری از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع یکی از نقاط قوت ایران در مقابله با تحریمهای آمریکا بوده است و ایران با بهرهگیری از این ناوگان بزرگ توانسته است تحریمهای اقتصادی علیه خود را تا حد زیادی خنثی کند.
بر اساس گزارش آنکتاد، یونان بزرگترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت حمل بار کل کشتیهای یونانی ۳۷۳ میلیون و ۴۱۷ هزار تن اعلام شده است. تعداد کل کشتیهای یونان ۴۷۰۵ فروند برآورد شده است.
چین با ناوگانی با ظرفیت حمل بار ۲۴۴ میلیون و ۵۵۵ هزار تن در رتبه دوم و ژاپن با ۲۴۱ میلیون و ۸۴۸ هزار تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفتهاند. کشورهای سنگاپور، هنگکنگ، آلمان، کره جنوبی، نروژ، برمودا و انگلیس به ترتیب رتبههای چهارم تا دهم را از این نظر به خود اختصاص دادهاند.
آمریکا با ناوگان ۱۸۱۰ فروندی و ظرفیت حمل بار ۵۴ میلیون و ۹۷۱ هزار تنی در رتبه یازدهم جهان قرار گرفته است. سهم ایران از کل ظرفیت حمل بار دریایی جهان ۰.۹۱ درصد برآورد شده است.
منبع: ایرنا