جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

ماجرای واردات صوری ۵۰۰۰۰۰ تن نهاده دامی توسط یک شرکت سفارشی

  • کد خبر: ۱۱۴۴۲۰
  • ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
ماجرای واردات صوری ۵۰۰۰۰۰ تن نهاده دامی توسط یک شرکت سفارشی
درباره ماجرای واردات صوری ۵۰۰هزار تن نهاده دام به‌ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان که پولش ظاهراً در حساب وزارت جهاد کشاورزی است و با کوتاژ صوری از گمرک صورت گرفته است، ۸ ابهام وجود دارد که وزارت جهاد کشاورزی و گمرک باید شفاف سازی کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، درباره شرکت آریو تجارت سهیل، و عدم پایبندی این شرکت به تعهدات در واردات نهاده دامی در این روز‌ها اخبار و حواشی زیادی منتشر شده است. بر اساس این اخبار، شنیده شده است که این شرکت تحت نظارت اتحادیه دامداران و سازمان تعاون روستایی است تا تولیدکنندگان بتوانند به‌صورت مستقیم اقدام به واردات نهاده دام مورد نیاز خود کنند.

اما از بخش‌های مختلف تشکل‌ها و تولیدکنندگان گلایه‌های زیادی درباره عدم عمل به تعهدات این شرکت شنیده شد.

رسانه‌ها این موضوع را از مسئولان دولتی ذی‌ربط پیگیر شدند، اما اطلاع‌رسانی دقیقی در این باره صورت نگرفت تا اینکه محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری به‌مناسبت هفته جهاد کشاورزی، در این ارتباط گفت: برای رفع مشکلات فعلی، شرکت آریو تجارت سهیل حذف و فرایند تأمین و ارسال نهاده‌ها از هفته گذشته به شرکت پشتیبانی امور دام کشور منتقل شد تا واردات با حجم بالا از بنادر جنوب کشور و با سرعت بیشتر انتقال یابد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این شرکت حتی یک دلار دریافت نکرده است، تصریح کرد: اکنون نهاده در بازارگاه موجود است و هیچ مشکلی در این خصوص نداریم.

برخی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی نامه زده‌اند که ۷۳۵ میلیون دلار در اختیار این شرکت قرار گیرد

به‌فاصله کمی از صحبت‌های معاون وزارت جهاد کشاورزی درباره تقبل تعهدات این شرکت،  رئیس سازمان بازرسی کشور در حضور رئیس قوه قضائیه جزئیاتی از این ماجرا را افشا کرد و گفت: مردم ۱۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی از یک شرکت از طریق سامانه بازرگاه خریداری کرده‌اند، درحالی که نهاده‌ای وارد کشور نشده است.

ذبیح‌الله خداییان، رئیس سازمان بازرسی کشور در ارتباط با عدم عرضه نهاده‌های دامی یکی از شرکت‌ها با وجود دریافت پول از تولیدکنندگان در حضور محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه ابراز کرد: اخیراً تعدادی از اتحادیه‌ها و کشاورزان به ما اعلام داشتند که نسبت به خرید نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه اقدام کرده‌اند، اما نهاده در اختیار آن‌ها قرار نگرفته است. موضوع پیگیری و مشخص شد که سازمان تعاون روستایی در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ قراردادی با شرکتی خصوصی منعقد کرده است که ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی،  گندم،  جو و روغن برای آن‌ها تأمین کند.

رئیس سازمان بازرسی کشور ادامه داد: واردکنندگان نهاده‌های دامی به‌طور معمول وقتی محصول خود را به بنادر کشور وارد می‌کنند برای آن‌ها کوتاژ صادر می‌شود تا بتوانند سایر تشریفات را انجام دهند، اما برای این شرکت (بدون اینکه نهاده‌ای وارد شود) کوتاژ صوری صادر شد و همچنین اجازه داده شد این کوتاژ در سامانه ثبت شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس ۸۰۰ هزار تن نهاده در سامانه بازارگاه به مردم،  کشاورزان و اتحادیه‌ها ارائه شده است و مردم ۱۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ هزار تن نهاده خریداری کرده‌اند؛ درحالی که نهاده‌ای وارد کشور نشده است و ۴۰ روز است که از مردم پول دریافت شده است.

خداییان اظهار داشت: صدور کوتاژ صوری، ثبت آن کوتاژ در سامانه که در اختیار جهاد کشاورزی است، عدم واردات نهاده با وجود فروش نهاده از جمله تخلفاتی هست که در این ارتباط انجام شده است و مردم بر این اساس به حساب این شرکت خصوصی واریز داشته‌اند.

وی گفت: برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی نامه زده‌اند که ۷۳۵ میلیون دلار در اختیار این شرکت گذاشته شود و در این گزارش قید شده است که نهاده‌ها به کشور وارد شده است درحالی که این نهاده‌ها وارد نشده بود و گزارش ارائه‌شده منطبق با واقعیت نیست. وقتی می‌بینند که این شرکت نمی‌تواند به تعهدات خود برای واردات عمل کند،  ۴۹ درصد سهام این شرکت خصوصی را به سازمان تعاون روستایی منتقل می‌کنند، درحالی که بر اساس قانون بخش‌های دولتی نمی‌توانند هبه‌ای قبول کنند، عواقب این کار آن است که اگر این شرکت به تعهدات خود عمل نکند حداقل دولت باید ۵۰ درصد خسارت را جبران کند.

وی اضافه کرد: زمانی که این شرکت نهاده به مردم فروخته است قیمت نهاده‌ها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است، اما اکنون که ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد باید با ۴ تا ۵ برابر قیمت آن زمان نهاده خریداری و در اختیار مردم قرار داده شود.

دستگاه متولی خودش چند فساد کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز در واکنش به صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی کشور اظهار داشت: این‌که یک دستگاه رسمی که متولی امر است چند تخلف کرده باشد و بر حسب صحبت‌های شما (رئیس سازمان بازرسی کشور) قبل از اینکه کالا به بندر وارد شود، گفته شود وارد شده است امر خلافی است، آن شرکت را نیز ثبت کرده‌اند تا در معرض دید مشتریان و مردم قرار گیرد.

وی افزود: مردم نیز به‌حساب اینکه کالا‌ها به کشور وارد شده و در انبار‌ها است پول واریز کرده‌اند، همین کار‌ها است که فساد متعدد به‌بار می‌آورد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: واگذاری ۴۹ درصد از سهام این شرکت به تعاون روستایی نیز خودش فساد است؛  تعداد زیادی پرونده تشکیل می‌شود که برای قوه قضائیه نیز گرفتاری ایجاد می‌شود و این موضوع باید خیلی جدی گرفته شود.

اطلاعیه شرکت: ما ترور رسانه‌ای شدیم/ باوجود کارشکنی برخی صاحبان رانت بخش دوم محموله در راه است

پس از صحبت‌های رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان بازرسی کشور درباره حاشیه‌های واردات نهاده توسط یک شرکت خصوصی واردکننده نهاده‌های دامی، این شرکت نیز توضیحاتی را منتشر کرد، در این اطلاعیه آمده است:

۱. با توجه به کمبود و نیاز شدید کشور به غلات و نهاده‌های دامی و در شرایطی که تأمین این اقلام بعد از جنگ روسیه و اوکراین کار بسیار سخت و نشدنی بود، شرکت آریو تجارت وارد میدان تأمین این کالا‌های اساسی کشور شد و موفق به انعقاد قرارداد ۶۰۰ هزارتنی با شرکت‌های کشور‌های مشترک المنافع و یک‌میلیون و دویست هزار تن از سایر مبادی کشور شد.

۲. جهت آرامش خاطر مسئولان اعلام می‌کنیم تاکنون هیچ مبلغی از طرف دولت به این شرکت پرداخت نشده و مبالغ واریزی مردم از طریق شرکت بازارگاه نیز در حساب سامانه و تحت نظر مسئولان وزارت جهاد بوده و این شرکت ریالی بابت فعالیت‌ها دیگر دریافت و یا برداشت نکرده است؛ نامه عنوان‌شده توسط وزیر محترم اشاره دارد که ارز به کالا‌های موصوف تخصیص یافته و نه اینکه پرداخت شده است.

۳. سامانه بازارگاه سایتی ذیل مجموعه وزارت جهاد بوده و شرکت آریو تجارت هیچ نقشی در صدور کوتاژ صوری یا واقعی در این سایت نداشته و این موارد در حوزه اختیارات مسئولان جهاد است و شرکت آریو تجارت اعلام می‌دارد که این سامانه تحت اختیار این مجموعه نیست که اشتباهات یا قصورات صورت‌گرفته به نام شرکت نوشته شود.

۴. فروش بار‌ها به مردم در سامانه بازارگاه ذیل نظارت وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته و بارگذاری و فروش اقلام در اختیار شرکت آریو تجارت نبوده است. این شرکت طرف حساب وزارت جهاد کشاورزی بوده و اینکه این وزارتخانه بعد از دریافت بار‌ها با این اقلام چه خواهد کرد در حوزه مأموریت یا اطلاع یا مسئولیت این شرکت نیست.

۵. در خصوص اعطای ۴۹ درصد سهام شرکت به سازمان تعاونی روستایی طبق مستندات اعلام می‌گردد که این شرکت نقشی نداشته بلکه پس از اعلام وزارت جهاد و صورت‌جلسه آن شرکت ۴۹ درصد سهام خود را به سازمان تعاونی روستایی جهت تخصیص به اتحادیه‌های زیرمجموعه سازمان که مصرف‌کنندگان اصلی این نهاده‌ها هستند واگذار شده است و این تصمیم مسئولان وزارت جهاد بوده است.

۶. با توجه به اظهارنظر خلاف‌واقع رسانه‌ای‌شده مبنی بر عدم توفیق مجموعه در واردات کالا‌های یادشده اعلام می‌گردد تاکنون با اتکا به توان مدیریتی شرکت و شرکای تجاری خود و بدون دریافت یک سنت ارز از وزارت جهاد کشاورزی تاکنون و با وجود کارشکنی برخی صاحبان رانت که معرف حضور فعالان بخش اقتصادی هستند، چند هزار تن ظرف ۴۰ روز گذشته تحویل مصرف‌کنندگان شده است و محموله‌های دیگر نیز برای اولین بار به‌صورت ماهواره‌ای و قابل رصد در حال رسیدن به بنادر کشور هستند.

در بند هفتم و پایانی این اطلاعیه آمده است: در نهایت این مجموعه به‌عنوان بخش خصوصی در انجام وظایف خود به‌نحو کاملاً قانونی عمل کرده و نباید در رسانه و بدون بررسی‌های کارشناسی لازم مطالب به‌گونه‌ای انعکاس داده شود که فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در خط مقدم جنگ اقتصادی یاری‌رسان ملت شریف ایران هستند به‌خاطر برخی سهل‌انگاری‌های مسئولان، مورد بازخواست و یا ترور رسانه‌ای قرار گیرند.

برکناری مدیرعامل سازمان تعاون روستایی، پس‌لرزه ماجرا

روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی در اقدامی که واکنش به این اتفاقات به‌نظر می‌رسد، محمدعلی نیکبخت را جانشین اسماعیل قادری‌فر در سازمان تعاون روستایی کرد.

ابهامات و متهمان پرونده شرکت آریو تجارت سهیل

۱ ـ بر اساس آنچه شنیده شده، شرکت آریو تجارت سهیل پیش از این در میان شرکت‌های عمده واردکننده نهاده‌های دامی نبوده است و سابقه‌ای دراین‌باره ندارد که یکی از مهمترین اشکالات منتقدین این ماجراست که باید شفاف‌سازی شود.

۲ ـ طبق اعلام سازمان بازرسی کل کشور، برخی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای به بانک مرکزی نوشتند که مشخصاً به این شرکت ۷۳۵ میلیون دلار اختصاص یابد که لازم است مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دراین‌باره اعلام نظر کنند.

۳ ـ مشخص نیست که از چه‌طریق کوتاژ غیرواقعی و صوری برای این شرکت صادر شده است که بتواند محصول خود را در بازارگاه عرضه کند و مردم نیز با اطمینان از اینکه این محصول به کشور وارد شده است پول‌های خود را (در مجموع ۱۱۰۰ میلیارد تومان) واریز کرده‌اند.  لازم است مشخص شود که این کوتاژ توسط خود گمرک صادر شده است یا این کوتاژ جعل شده است که در هر دو صورت گمرک هم باید پاسخگو باشد.

۴ ـ سامانه بازرگاه وزارت جهاد کشاورزی (سامانه عرضه نهاده‌های دامی) به‌چه‌دلیل صحت کوتاژ صادرشده از گمرک را استعلام نکرده است.

۵ ـ به‌چه‌دلیل شرکتی که دارای تعهد عمل‌نشده به‌مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد تومان است به سازمان تعاون روستایی هبه می‌شود و این سازمان نیز آن را می‌پذیرد تا در نهایت بدهی‌ها و تعهدات این شرکت به گردن دولت بیفتد و از محل بیت‌المال پرداخت شود.

۶ ـ زمانی که مردم برای خرید نهاده‌های دامی اقدام کردند نرخ ارز وارداتی این محصولات ۴۲۰۰ تومان بود،  اما حال که دولت باید به تعهدات این شرکت در قبال تولیدکنندگان عمل کند نرخ ارز نیمایی و ۶ برابر شده است، تکلیف مابه‌التفاوت چه می‌شود و از جیب چه‌کسی باید پرداخت گردد.

۷ ـ در اطلاعیه شرکت آریو تجارت آمده است که به‌خواست خود سازمان تعاون روستایی، این شرکت منتقل شده و اختیاری نداشته است، اما واضح است تا زمانی که خود مدیران این شرکت برای انتقال سهام اقدام نکنند عملاً این امکان وجود ندارد، لازم است مسئولان آریو تجارت دراین‌باره توضیح بدهند.

۸ ـ در بند دیگر از اطلاعیه شرکت آریو تجارت سهیل آمده است که چند هزار تن نهاده ظرف ۴۰ روز گذشته تحویل مصرف‌کنندگان شده است، اما عدد مشخصی در این ارتباط اعلام نشده است، درحالی که میزان تحویل نهاده در سامانه بازرگاه به‌درستی مشخص است و امکان ندارد که محصولی تحویل داده شود، اما میزان آن مشخص نباشد، بنابراین لازم است که درباره میزان دقیق واردات اطلاع‌رسانی شود، ضمن اینکه آریو تجارت در حالی که مدعی است یک دلار هم نگرفته، چطور چند هزار تن نهاده وارد کرده است؟

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->