در مجاورت مسیل‌ها، کال‌ها و رودخانه‌ها اتراق نکنید آمادگی پارک جنگلی طرق و بوستان جهان شهر برای اسکان اضطراری در شرایط سیلاب تشکیل ستاد پیشگیری و هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان آیت‌الله علم‌الهدی: هیچ‌وقت با زور نمی‌خواهیم کسی چادر سرش کند| عزاداری سیدالشهدا را سکولار نکنیم معاون رئیس‌جمهور: زنان سرپرست‌خانوار در اولویت برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت قرار دارند+ فیلم استاندار خراسان‌رضوی: توجه به بانوان خانه‌دار و مدیریت خانه در کشور مغفول مانده است مصوبات نشست روسای کمیسیون‌های حقوقی کلان‌شهر‌ها اعلام شد نشست روسای کمیسیون‌های حقوقی شوراهای اسلامی در مشهد به کار خود پایان داد مجمع سالیانه روسای کمیسیون‌های حقوقی مراکز استان‌ها تشکیل می‌شود قالیباف: ثبات اقتصادی کشور در گرو ایمان به مردم و سنت‌های الهی است شهردار مشهد الرضا(ع): مشهد شهر شهادت است بهره بردار یک آسانسور ناایمن در مشهد به نوشتن مقاله ۳۰ صفحه‌ای درباره رعایت استاندارد محکوم شد برگزاری همایش تجلیل از کارکنان ممتاز قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا در مشهد آموزش مادران قصه‌گو با طرح ویژه مادران نونهالان در مشهد تقاطع بولوار وکیل‌آباد و دانشجو اصلاح هندسی می‌شود  استاندار خراسان رضوی بانک‌ها را ملزم به تسریع در پرداخت ودیعه مسکن کرد مأموریت‌های ویژه اورژانس ۱۱۵ مشهد در ایام سوگواری امام حسین (ع) اجرا می‌شود درباره قهوه‌خانه قدیمی گلستان در خیابان ارگ مشهد از نقطه‌ضعف‌های تفریح در حاشیه شهرمشهد تا اقدامات برای حذف ضعف‌ها درباره وضعیت نابسامان تفریح و سرانه‌های آن در حاشیه شهر مشهد
خبر فوری

قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها

  • کد خبر: ۱۱۴۷۰۴
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

براساس «بند۱۴ ماده۵۵ قانون شهرداری ها» یکی از وظایف مهم نظام مدیریت شهری که جزو تکالیف ذاتی آن به شمار می‌رود، اندیشیدن تدابیر لازم برای حفظ گستره شهر از مخاطراتی خاص است.

این بند به صورت صریح شهرداری‌ها را این گونه مکلف می‌کند: «اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بنا‌ها و دیوار‌های شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی، کوچه ها، اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیا در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آن‌ها موجب خطر برای عابران است و جلوگیری از ناودان و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنان شهر‌ها باشد.» این قانون را از دو منظر می‌شود بررسی کرد:

اول: پیش بینی اقدامات لازم برای حفظ شهر از مخاطرات یادشده که جنبه راهبردی و برنامه‌ای دارد. در این راستا شهرداری‌ها به وسیله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و همچنین شهرداری‌های مناطق تمهیدات لازم برای برنامه ریزی، تأمین و تخصیص اعتبارات، امکانات و تجهیزات لازم را می‌اندیشند.

دوم: در این مرحله رفع خطر یا مزاحمت‌های احتمالی از بنا انجام می‌شود. در این بند معمولا به علت وجود ابهاماتی که در اختیارات قانونی شهرداری‌ها وجود دارد، مدیریت شهری در عمل به تکالیف قانونی اش با مسئولیت‌های ناموجه روبه رو می‌شود و گاهی با بازخواست مراجع قضایی روبه رو‌ می‌شود.

براساس این قانون در همه مخاطرات مربوط، شهرداری در صورت اینکه مالکان بنا‌ها مشکل را برطرف نکنند، می‌تواند پس از مهلت مقرر، به رفع خطر یا مزاحمت اقدام کند. در شرحی جامع‌تر رفع خطر از اشیای آسیب زا برای سلامت شهروندان باید مورد توجه جدی مدیریت شهری قرار گیرد.

متأسفانه در انجام این قانون در کشور چالش‌های فراوانی وجود دارد که شاید اتفاقاتی مانند پلاسکو یا حادثه آبادان نتیجه توجه نکردن به این ماده قانونی باشد. با توجه به بافت‌های فرسوده که در بسیاری از شهر‌های ما وجود دارد، حوادث ناگواری از این دست بسیاری از شهر‌های کشور را تهدید می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد هم در اسناد بالادستی و حوزه‌های تقنینی کلان کشور مانند مجلس شورای اسلامی این مهم را به صورت جدی تری مدنظر قرار دهند و هم شهرداری‌ها تا رسیدن به نقطه ایده آل در وضع قوانین و ایجاد امکانات برای آن تمهیداتی بیندیشند تا شهروندان از هرگونه آسیب ناشی از این موارد در امان بمانند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}