شاخص آلودگی هوا نزدیک به محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) آمادگی حوزه حمل‌ونقل شهرداری مشهد در آستانه بازگشایی مدارس | احیای خط‌کشی عابرپیاده مقابل ۱۳۰ مدرسه شهردار مشهدمقدس: تأمین ایمنی و بهداشت اطراف مدارس، اولویت استقبال از مهر است صدور هشدار خودمراقبتی در مشهد، در پی پیش‌بینی تشدید آلودگی هوا (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) نخست‌وزیر اسپانیا به اعتراضات طرفداران فلسطین افتخار کرد عضو شورای اسلامی شهر مشهد: مردم همواره قدردان ایثار آتش‌نشانان بوده‌اند ویدئو| روایت نفیسه کوهنورد خبرنگار BBC از شکست ترور رهبران حماس در قطر ویدئو| نفس‌های تنگ مشهد | هوای آلوده شهر را خفه کرد (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) نصب ۱۰ دوربین جدید با هدف پایش تخلفات رانندگی در مشهد فیلم | اقامه نماز بر پیکر آتش‌نشان ایثارگر شهید رضا فخریان به امامت آیت‌الله علم الهدی در حرم مطهر شهردار مشهد مقدس: آتش‌نشانان برای حفظ جان و مال مردم، جان خود را به خطر می‌اندازند و گاه جان عزیز خود را ایثارگرانه از دست می‌دهند مصوبه واگذاری اراضی دولتی برای عمران مناطق کم برخوردار مشهد نیازمند اقدام عملی رئیس پلیس راهور فراجا: استفاده از موتورهای کوچک هم نیازمند گواهینامه است تشییع پیکر شهید «رضا فخریان»، آتش‌نشان فداکار، در حرم مطهر امام‌رضا (ع) مشهد + فیلم هوای مشهد در شرایط «اضطرار آلودگی» | شاخص آلودگی هوا به ۲۰۵ رسید (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) + فیلم ظهوریان: به نام عدالت می‌خواهند بلندمرتبه‌سازی را به کل شهر مشهد حقنه کنند! شهردار مشهد مقدس: بیش از ۱۶۶ هزار تن آسفالت طی ۵ ماه تولید و پخش شده است آلودگی بی‌سابقه در مشهد | تنها ۷ روز هوای پاک در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۴ نگاهی به شمایل و تغییرات نهر خیابان مشهد تا پایان دوره قاجار | سیمای قاجاری یک نهر
سرخط خبرها

قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها

  • کد خبر: ۱۱۴۷۰۴
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

براساس «بند۱۴ ماده۵۵ قانون شهرداری ها» یکی از وظایف مهم نظام مدیریت شهری که جزو تکالیف ذاتی آن به شمار می‌رود، اندیشیدن تدابیر لازم برای حفظ گستره شهر از مخاطراتی خاص است.

این بند به صورت صریح شهرداری‌ها را این گونه مکلف می‌کند: «اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بنا‌ها و دیوار‌های شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی، کوچه ها، اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیا در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آن‌ها موجب خطر برای عابران است و جلوگیری از ناودان و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنان شهر‌ها باشد.» این قانون را از دو منظر می‌شود بررسی کرد:

اول: پیش بینی اقدامات لازم برای حفظ شهر از مخاطرات یادشده که جنبه راهبردی و برنامه‌ای دارد. در این راستا شهرداری‌ها به وسیله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و همچنین شهرداری‌های مناطق تمهیدات لازم برای برنامه ریزی، تأمین و تخصیص اعتبارات، امکانات و تجهیزات لازم را می‌اندیشند.

دوم: در این مرحله رفع خطر یا مزاحمت‌های احتمالی از بنا انجام می‌شود. در این بند معمولا به علت وجود ابهاماتی که در اختیارات قانونی شهرداری‌ها وجود دارد، مدیریت شهری در عمل به تکالیف قانونی اش با مسئولیت‌های ناموجه روبه رو می‌شود و گاهی با بازخواست مراجع قضایی روبه رو‌ می‌شود.

براساس این قانون در همه مخاطرات مربوط، شهرداری در صورت اینکه مالکان بنا‌ها مشکل را برطرف نکنند، می‌تواند پس از مهلت مقرر، به رفع خطر یا مزاحمت اقدام کند. در شرحی جامع‌تر رفع خطر از اشیای آسیب زا برای سلامت شهروندان باید مورد توجه جدی مدیریت شهری قرار گیرد.

متأسفانه در انجام این قانون در کشور چالش‌های فراوانی وجود دارد که شاید اتفاقاتی مانند پلاسکو یا حادثه آبادان نتیجه توجه نکردن به این ماده قانونی باشد. با توجه به بافت‌های فرسوده که در بسیاری از شهر‌های ما وجود دارد، حوادث ناگواری از این دست بسیاری از شهر‌های کشور را تهدید می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد هم در اسناد بالادستی و حوزه‌های تقنینی کلان کشور مانند مجلس شورای اسلامی این مهم را به صورت جدی تری مدنظر قرار دهند و هم شهرداری‌ها تا رسیدن به نقطه ایده آل در وضع قوانین و ایجاد امکانات برای آن تمهیداتی بیندیشند تا شهروندان از هرگونه آسیب ناشی از این موارد در امان بمانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->