تعاملات مؤثر شهرداری مشهد و سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو تقدیر فرماندار مشهد از تلاش‌های شهرداری مشهد برای فضاسازی نوروزی شهر درباره کاروان‌سرای قدیمی باباقدرت در شرق مشهد که قدمت آن به دوره صفوی می‌رسد جابه‌جایی ۶۳۸ میلیون مسافر در متروی مشهد از ۱۳۸۹ تاکنون مصوبات یکصدوچهل‌ویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس + فیلم ازدحام شهروندان مشهدی در شهرداری‌های مناطق برای پرداخت عوارض خودرو بدهکاری ۱۳۰ دستگاه در خراسان رضوی به شهرداری مشهد خرید غیرنقد ۴۰۰ اتوبوس برای مشهد با تأیید شورای اسلامی شهر و برای اولین بار ثبت سند مالکیت برای تمام اراضی کشاورزی خراسان رضوی عضو شورای اسلامی شهر مشهد: پروژه مترو مشهد باید برای تمام ادوار تبدیل به یک تکلیف شود رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام جزو اولویت‌های شورا در بررسی بودجه ۱۴۰۴ شهرداری است نصب المان‌های نوروزی ۱۴۰۴ در مشهد با طراحی متناسب با ایام ماه مبارک رمضان کیفیت هوای کلانشهر مشهد امروز سالم است (یکم اسفند ۱۴۰۳) افزایش جابه‌جایی مسافر به روزانه یک میلیون نفر با افتتاح خط سه مترو مشهد تغییر محل توقفگاه اتوبوس‌های شهری در منطقه امامیه مشهد رسیدگی به ۷۵۰ پرونده در جلسات فوق العاده کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد دیدار شهردار مشهد مقدس با مدیران عامل بانک‌های ملت و شهر روایتی درباره دکتر شیخ، پزشک مهربان مشهدی که روزگاری کارمند شهرداری بود کاهش ۱۵ درصدی مصرف گاز در خراسان رضوی طی روز‌های اخیر (۳۰ بهمن ۱۴۰۳) شهردار منطقه ۷ مشهد از همدلی و همراهی کم‌نظیر ساکنان این منطقه می‌گوید | افتخار ثبت بیشترین مشارکت‌های اجتماعی
سرخط خبرها

قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها

  • کد خبر: ۱۱۴۷۰۴
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

براساس «بند۱۴ ماده۵۵ قانون شهرداری ها» یکی از وظایف مهم نظام مدیریت شهری که جزو تکالیف ذاتی آن به شمار می‌رود، اندیشیدن تدابیر لازم برای حفظ گستره شهر از مخاطراتی خاص است.

این بند به صورت صریح شهرداری‌ها را این گونه مکلف می‌کند: «اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بنا‌ها و دیوار‌های شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی، کوچه ها، اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیا در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آن‌ها موجب خطر برای عابران است و جلوگیری از ناودان و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنان شهر‌ها باشد.» این قانون را از دو منظر می‌شود بررسی کرد:

اول: پیش بینی اقدامات لازم برای حفظ شهر از مخاطرات یادشده که جنبه راهبردی و برنامه‌ای دارد. در این راستا شهرداری‌ها به وسیله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و همچنین شهرداری‌های مناطق تمهیدات لازم برای برنامه ریزی، تأمین و تخصیص اعتبارات، امکانات و تجهیزات لازم را می‌اندیشند.

دوم: در این مرحله رفع خطر یا مزاحمت‌های احتمالی از بنا انجام می‌شود. در این بند معمولا به علت وجود ابهاماتی که در اختیارات قانونی شهرداری‌ها وجود دارد، مدیریت شهری در عمل به تکالیف قانونی اش با مسئولیت‌های ناموجه روبه رو می‌شود و گاهی با بازخواست مراجع قضایی روبه رو‌ می‌شود.

براساس این قانون در همه مخاطرات مربوط، شهرداری در صورت اینکه مالکان بنا‌ها مشکل را برطرف نکنند، می‌تواند پس از مهلت مقرر، به رفع خطر یا مزاحمت اقدام کند. در شرحی جامع‌تر رفع خطر از اشیای آسیب زا برای سلامت شهروندان باید مورد توجه جدی مدیریت شهری قرار گیرد.

متأسفانه در انجام این قانون در کشور چالش‌های فراوانی وجود دارد که شاید اتفاقاتی مانند پلاسکو یا حادثه آبادان نتیجه توجه نکردن به این ماده قانونی باشد. با توجه به بافت‌های فرسوده که در بسیاری از شهر‌های ما وجود دارد، حوادث ناگواری از این دست بسیاری از شهر‌های کشور را تهدید می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد هم در اسناد بالادستی و حوزه‌های تقنینی کلان کشور مانند مجلس شورای اسلامی این مهم را به صورت جدی تری مدنظر قرار دهند و هم شهرداری‌ها تا رسیدن به نقطه ایده آل در وضع قوانین و ایجاد امکانات برای آن تمهیداتی بیندیشند تا شهروندان از هرگونه آسیب ناشی از این موارد در امان بمانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->