مناسب‌سازی ۴۵۰ بوستان در مشهد برای توانیابان | اختصاص ۱۲۳ میلیارد ریال برای بهبود زیرساخت‌های ویژه افراد دارای معلولیت در بوستان‌ها بعد از ۲۱ روز آلودگی، بالاخره هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۱۸ تیر ۱۴۰۴) حفاظت از درختان چنار خیابان کوهسنگی مشهد | کاشت ۱۰۰ اصله درخت روتبالی در این محور وزارت علوم خبر داد: پیگیری حقوقی ترور دانشمندان در مجامع بین‌المللی فرماندار مشهد تأکید کرد: ضرورت رعایت الگوی مصرف آب از سوی کشاورزان و واحد‌های تولیدی کاهش ۴۹ درصدی حجم ترافیک مشهد با احداث تقاطع غیرهم‌سطح امام حسن مجتبی(ع) مشهد، پیشرو در توسعه اینترنت اشیا بیش از ۱۷ هزار کیلوگرم کاغذ باطله از ادارات و مراکز خصوصی مشهد در سه ماه نخست سال ۱۴۰۴ جمع‌آوری شد فعالیت هزار و ۴۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی در ایستگاه‌های بایدو مشهد بازگرداندن کیف پول به صاحبش توسط اتوبوسران امانت‌دار مشهدی اهدای انگشتر سردار شهید حاجی‌زاده به سردار موسوی نفس‌های بریده شهر | هشدار آلودگی هوای مشهد در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ قدرت خرید و ارزش حقوق بازنشستگان روز به روز پایین می‌آید | در شرایط حساس از معلولان حمایت کنید پایان عملیات بازگشت بیش از ۱۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۴ از طریق فرودگاه بین‌المللی مشهد ترافیک سنگین در خروجی‌های مشهد (۱۷ تیر ۱۴۰۴) شهردار مشهد: باید الزامات مناسب‌سازی سازی تردد افراد دارای معلولیت در پروژه های شهری رعایت شود پیشینه روضه‌خوانی در ایران و خراسان | ذکر مصیبت در روضه‌های کهن صدور ۳۹۹۰ رأی توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ مشهد در سه ماهه اول سال ۱۴۰۴ درخواست ساکنان محله پنج تن آل عبا مشهد: تهدید اراضی خاکی و خالی را به فرصت تبدیل کنید دعوت از نهادهای بین‌المللی برای محکومیت اقدامات رژیم صهیونی
سرخط خبرها

قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها

  • کد خبر: ۱۱۴۷۰۴
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
قانونی برای حفظ ایمنی شهر‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

براساس «بند۱۴ ماده۵۵ قانون شهرداری ها» یکی از وظایف مهم نظام مدیریت شهری که جزو تکالیف ذاتی آن به شمار می‌رود، اندیشیدن تدابیر لازم برای حفظ گستره شهر از مخاطراتی خاص است.

این بند به صورت صریح شهرداری‌ها را این گونه مکلف می‌کند: «اتخاذ تدابیر مؤثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و همچنین رفع خطر از بنا‌ها و دیوار‌های شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی، کوچه ها، اماکن عمومی و دالان‌های عمومی و خصوصی و پرکردن و پوشاندن چاه‌ها و چاله‌های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیا در بالکن‌ها و ایوان‌های مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آن‌ها موجب خطر برای عابران است و جلوگیری از ناودان و دودکش‌های ساختمان‌ها که باعث زحمت و خسارت ساکنان شهر‌ها باشد.» این قانون را از دو منظر می‌شود بررسی کرد:

اول: پیش بینی اقدامات لازم برای حفظ شهر از مخاطرات یادشده که جنبه راهبردی و برنامه‌ای دارد. در این راستا شهرداری‌ها به وسیله سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و همچنین شهرداری‌های مناطق تمهیدات لازم برای برنامه ریزی، تأمین و تخصیص اعتبارات، امکانات و تجهیزات لازم را می‌اندیشند.

دوم: در این مرحله رفع خطر یا مزاحمت‌های احتمالی از بنا انجام می‌شود. در این بند معمولا به علت وجود ابهاماتی که در اختیارات قانونی شهرداری‌ها وجود دارد، مدیریت شهری در عمل به تکالیف قانونی اش با مسئولیت‌های ناموجه روبه رو می‌شود و گاهی با بازخواست مراجع قضایی روبه رو‌ می‌شود.

براساس این قانون در همه مخاطرات مربوط، شهرداری در صورت اینکه مالکان بنا‌ها مشکل را برطرف نکنند، می‌تواند پس از مهلت مقرر، به رفع خطر یا مزاحمت اقدام کند. در شرحی جامع‌تر رفع خطر از اشیای آسیب زا برای سلامت شهروندان باید مورد توجه جدی مدیریت شهری قرار گیرد.

متأسفانه در انجام این قانون در کشور چالش‌های فراوانی وجود دارد که شاید اتفاقاتی مانند پلاسکو یا حادثه آبادان نتیجه توجه نکردن به این ماده قانونی باشد. با توجه به بافت‌های فرسوده که در بسیاری از شهر‌های ما وجود دارد، حوادث ناگواری از این دست بسیاری از شهر‌های کشور را تهدید می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد هم در اسناد بالادستی و حوزه‌های تقنینی کلان کشور مانند مجلس شورای اسلامی این مهم را به صورت جدی تری مدنظر قرار دهند و هم شهرداری‌ها تا رسیدن به نقطه ایده آل در وضع قوانین و ایجاد امکانات برای آن تمهیداتی بیندیشند تا شهروندان از هرگونه آسیب ناشی از این موارد در امان بمانند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->