ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳ افزایش ۵/۵ برابری دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد
سرخط خبرها

نسخه‌های دستنویس حاج شیخ عباس قمی در مشهد رونمایی شد

  • کد خبر: ۱۱۴۷۲
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
نسخه‌های دستنویس حاج شیخ عباس قمی در مشهد رونمایی شد
کتابخانه حاوی مجموعه‌ای از دست نوشته‌های مرحوم شیخ عباس قمی در گنجینه رضوی روز سه‌شنبه طی مراسمی در موزه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، با توجه به اهمیت و ارزش کتاب‌های خطی، جذب و فراهم‌آوری این آثار علمی و فرهنگی در اولویت برنامه‌های سازمان کتابخانه ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی قرار دارد که بر اساس آن تا کنون منابع منحصر به فرد و نفیسی جذب شده است.

کتابخانه مرحوم شیخ عباس قمی نیز یکی از مجموعه‌های بسیار نفیس و ارزشمند خطی است که با تامین منابع مالی از بودجه مرحمتی تولیت آستان قدس رضوی توسط این کتابخانه جذب شده است.

این مجموعه غنی بالغ بر سیصد نسخه خطی را شامل می‌شود که بخش عمده‌ای از آن تألیفات و آثار شیخ عباس قمی را در بر دارد که به خط ایشان کتابت شده است.

یادداشت‌های سماع، بلاغ، انهاء، اجازه، تملّک و تصحیح شیخ عباس قمی در ظهر برگ اول یا یکی از اوراق نسخه بخش دیگری از داشته‌های این مجموعه نفیس به شمار می‌رود.

یکی از قدیم‌ترین و نفیس‌ترین کتب خطی این مجموعه، کتاب شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام از تألیفات محقق حلّی (-۶۷۶ ق) است که در سال ۷۴۱ هجری قمری کتابت شده و از مهم‌ترین کتب فقهی شیعه به شمار می‌رود.

کتاب الفوائدالرضویه فی احوال علماء المذهب الجعفریه تألیف شیخ عباس قمی یکی دیگر از نفایس این مجموعه است که به خط شیخ عباس قمی در مشهد مقدس در شرح احوال علمای شیعه امامیه کتابت شده است.

کتاب منتهی الامال فی تواریخ النبی و الآل نیز از دیگر آثار این فقیه بزرگ شیعه است که در حال حاضر در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

گفتنی است شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان، فوائد الرضویه، نفس المهموم، نفثه المصدور و چند اثر دیگر را در مدت ۲۲ سال اقامت خود درمشهد تالیف کرد.

از این عالم بزرگ شیعی تألیفات متعددی به زبان عربی و فارسی در موضوعات و علوم مختلف همانند حدیث، علوم قرآن، اخلاق، عقاید، رجال، تاریخ به جای مانده است.

لازم به ذکر است دیگر نفایس خریداری شده از کتابخانه شخصی مرحوم شیخ عباس قمی در سالن نمایشگاه‌های مناسبتی در موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه درکتابخانه آستان قدس رضوی باید بر روی تمام فرهیختگان و دانش پژوهان عالم باز باشد، ابراز کرد: کتابخانه آستان قدس کتابخانه‌ای کم نظیر است و باید در محافل علمی دنیا حضوری فعال و تأثیر گذار داشته باشد.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: از مسئولان کتابخانه آستان قدس می‌خواهم حتما بر روی موضوع معرفی صحیح تراث شیعه به جهان کار کنند و ضمن شناسایی نخبگان و صاحب نظران این رشته در کشور، نسبت به استفاده از نظرات و بکارگیری نوآوری‌های آنان اقدام کنند تا کتابخانه آستان قدس با توجه به منابع غنی که دارد، آن جایگاهی که شایسته اش است را بدست آورد.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در ادامه با اشاره به خدمات شیخ عباس قمی ابراز کرد: این عالم ربانی کتاب‌های متعددی در حوزه‌های حدیث، تاریخ، فقه، رجال، کلام و دعا داشتند که یکی از آن کتاب‌ها مفاتیح الجنان است، زندگی ایشان بسیار با برکت بوده و توفیقات بسیاری داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین مروی رمز ماندگاری کتاب مفاتیح الجنان را اخلاص شیخ عباس قمی دانست و با نقل داستان‌هایی از اخلاص و کرامات این عالم بزرگ شیعه، تصریح کرد: ما باید قدردان بزرگانی همچون شیخ عباس قمی باشیم و این قدردانی بوسیله نشر کتاب‎ها، اخلاق، دین‌داری و معرفت‎شان است.

 

منبع: آستان نیوز

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->