میانجیگری ایران برای کاهش تنش میان آنکارا و دمشق

  • کد خبر: ۱۱۵۳۸۱
  • ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
میانجیگری ایران برای کاهش تنش میان آنکارا و دمشق
به نظر می‌رسد که سفر وزیر امورخارجه کشورمان به سوریه نویدبخش کاهش تنش‌ها میان آنکارا و دمشق باشد.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ پس از اینکه رسانه‌های داخلی و بین المللی از سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سوریه خبر دادند، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود پس از ورود به دمشق، سفر اخیر بشار اسد به تهران را سرآغاز فصل جدیدی از روابط ایران و سوریه دانست و تصریح کرد که سفر اسد، نقطه عطفی در مناسبات تهران دمشق بوده است و تنها اندکی زمان برد تا رسانه‌های داخلی و خارجی در تحلیل‌های خبری مفصل، به ابعاد مختلف این سفر دیپلماتیک بپردازند.

خون شهدای مقاومت، سرمایه همدلی ۲ کشور

خبر ورود سومین نفت‌کش جمهوری اسلامی به بندر بانیاس در شمال سوریه، از این جهت موردتوجه ویژه کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفت که این نفت‌کش نخستین کشتی تجاری در خط اعتباری جدید یک میلیارد دلاری تهران دمشق بود و در عمل، به عنوان نشانه‌ای از حسن نیت ایران برای گسترش مناسبات اقتصادی میان دوکشور به شمار می‌رفت.

علاوه بر این، هم زمانی ورود این نفت‌کش به بندر بانیاس با سفر هیئت دیپلماتیک ایران به سوریه نشان داد که سیاست حسن هم جواری، پس از احیای موفق مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران با همسایگان شمالی خود، این بار قرار است بر تقویت ارتباط با همسایگان غربی و تعامل با کشور‌های عربی معطوف شود.

این موضوع به طور  ویژه نیز موردتوجه وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای سوری خود قرار گرفت؛ تا جایی که حسین امیرعبداللهیان به صراحت گفت: شهید سلیمانی نقش بی بدیلی در مبارزه با تروریسم منطقه‌ای در عراق و سوریه ایفا کرد و این مجاهدت‌ها زمینه درهم آمیختن خون شهدای ایرانی و سوری را فراهم کرده است تا برپایه آن، سرمایه بزرگی برای همدلی دو ملت و بنای مستحکمی برای اتحاد دو دولت ایجاد شود.

اتحاد علیه صهیونیست‌ها

خبرگزاری «تهران تایمز» در گزارشی درباره این موضوع می‌نویسد: سفر امیر عبداللهیان به سوریه در شرایطی انجام می‌شود که منطقه غرب آسیا شاهد حملات مداوم رژیم صهیونیستی به سوریه است؛ از جمله تجاوز روز شنبه صهیونیست‌ها به حومه جنوبی طرطوس که به زخمی شدن دو شهروند سوری منجر شد و این سفر می‌تواند تشکیل ائتلافی از ایران، سوریه، روسیه و لبنان علیه تل آویو را سرعت ببخشد.

اشاره این خبرگزاری به ائتلاف ضدصهیونیستی، ناظر بر اظهارات اخیر معاون اول نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل است که حملات هوایی رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق را محکوم کرده و از آغاز اقدام مسکو برای ارائه قطعنامه‌ای علیه این رژیم به شورای امنیت خبر داده بود. همچنین احضار بن زوی، سفیر رژیم صهیونیستی در روسیه، به وزارت امورخارجه این کشور و ابلاغ مراتب اعتراض شدید مسکو به تجاوزات هوایی تل آویو به حریم هوایی سوریه نیز نشانه دیگری از برانگیخته شدن خشم مقامات کرملین علیه صهیونیست هاست؛ موضوعی که می‌تواند در صورت هم گرایی حقوقی میان ایران، سوریه و لبنان، زمینه تحقق پیش بینی خبرگزاری تهران تایمز درباره تشکیل ائتلاف ضدصهیونیستی در منطقه را فراهم کند.

تلاش برای صلح

روز‌های گذشته خبر حمله قریب الوقوع ارتش ترکیه به شمال سوریه نگرانی‌های بسیاری درباره خطر آغاز یک جنگ جدید در منطقه ایجاد کرد و به طور خاص، وقتی اردوغان تصریح کرد که حمله نظامیان ترک غافل‌گیرکننده خواهد بود، وزیر خارجه سوریه نیز در پاسخ تأکید کرد که سوریه، قبرستان سربازان ارتش ترکیه خواهد شد و به همین ترتیب، تنش‌ها میان دو کشور به صورت روزافزون افزایش می‌یافت.

با این حال، به نظر می‌رسد که سفر وزیر امورخارجه کشورمان به سوریه نویدبخش کاهش تنش‌ها میان آنکارا و دمشق باشد؛ به‌ویژه به این علت که رئیس دستگاه دیپلماسی نیز پیش از سفر به سوریه در گفتگو با خبرگزاری «ایمنا» تصریح کرد که سفر وی به سوریه در امتداد سفر چهار روز گذشته او به ترکیه است تا به این ترتیب، نگرانی‌های آنکارا به گوش مقامات دمشق برسد.

وی در این گزارش تأکید کرده بود که جمهوری اسلامی به دنبال آن است که از وقوع یک بحران جدید در منطقه جلوگیری کند و به این خاطر، تلاش برای استقرار صلح و امنیت در منطقه و به‌ویژه میان سوریه و ترکیه به عنوان دو کشوری که جمهوری اسلامی ایران روابط مهمی با هر دو طرف دارد، از جمله محور‌های این سفر خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->