نمایشگاه «پژوهش، فناوری و فن بازار» مشهد آغاز به کار کرد

افزایش همکاری مدیریت شهری با حوزه‌های دانش بنیان

  • کد خبر: ۱۱۵۵۲
  • ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶
افزایش همکاری مدیریت شهری با حوزه‌های دانش بنیان
وفایی‌نیا- عصر دیروز نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار با حضور شهردار مشهد و رئیس دانشگاه فردوسی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد افتتاح شد.
در این نمایشگاه که تا شنبه آینده ادامه خواهد داشت، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان استان دستاورد‌ها و محصولات تولیدی خود را ارائه خواهند داد.

حمایت ۱۵۰ میلیاردی شهرداری از دانش‌بنیان‌ها
محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، پس از بازدید از این نمایشگاه با اشاره به اینکه شهرداری یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند با اعلام نیاز‌های خود به پژوهشگران، از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کند، گفت: یکی از وظایف مهم معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد در همین زمینه است. در بازدید از این نمایشگاه هم موارد فراوانی از سفارش‌های بخش‌های مختلف شهرداری مانند قطارشهری به پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها را مشاهده می‌کنیم. در کنار این مسئله، یکی از کمک‌هایی که مدیریت‌شهری می‌تواند برای توسعه حوزه فناوری و پژوهش انجام دهد، خرید تضمینی محصولات این حوزه و پایین آوردن ریسک کار در این بستر برای پژوهشگران است. ما در همکاری با دانشگاه‌ها، نیاز‌های خود را اعلام می‌کنیم و با خرید تضمینی محصولاتی که متناسب با این نیاز‌ها تهیه می‌شوند، می‌توانیم مشوق خوبی برای پژوهشگرانی باشیم که قصد تولید محصول در حوزه‌های مورد نظر ما را دارند.
کلائی در ادامه به بودجه شهرداری در حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان هم پرداخت و در این زمینه اعلام کرد: حمایت شهرداری از فعالیت‌های دانش‌بنیان در ۷ سرفصل تعریف می‌شود که مجموع این حمایت‌ها در سال ۱۵۰ میلیارد تومان است. البته بخش‌های مختلف شهرداری می‌توانند علاوه بر این بودجه، با خرید محصولات مختلفی که شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کرده‌اند، حجم حمایت‌های مدیریت‌شهری را از پژوهشگران و شرکت‌های فناوری بومی افزایش دهند. در این راستا ما در شهرداری کمیسیون خرید خارجی تشکیل دادیم و هر قطعه خارجی که قصد خرید آن را داشته باشیم، در این کمیسیون بررسی می‌شود. اداره‌کل پژوهش شهرداری تمامی خرید‌های خارجی را بررسی می‌کند و تنها در شرایطی به خرید آن اقدام می‌کنیم که مشابه داخلی برای آن وجود نداشته باشد. در مجموع سعی می‌کنیم که ارتباط مدیریت‌شهری با مجموعه‌های فناوری و دانش‌بنیان را افزایش دهیم. این همکاری با حوزه‌های دانش‌بنیان الان هم در حال انجام است و با گذشت زمان بیشتر توسعه پیدا خواهد کرد.

حلقه مفقوده در ارتباط دانشگاه و بازار
محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی، هم در جریان بازدید از این نمایشگاه، به ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای تولید محصولات دانش‌محور پرداخت و در این زمینه گفت: سالانه هزاران ایده مختلف در دانشگاه‌ها داریم، اما از میان آن‌ها تعداد محدودی در نهایت به محصول تبدیل خواهند شد. از هر ۱۰ ایده اگر یکی به محصول تبدیل شود، برای ما میزان مطلوبی است.
کافی به مشکلات موجود در راه تبدیل شدن ایده‌های دانش‌محور به محصول هم اشاره کرد و در این زمینه گفت: برای بعضی از ایده‌ها در جامعه تقاضا وجود ندارد و ممکن است در آینده و با به‌وجود آمدن تقاضا به مرحله تولید محصول برسند. مشکل دیگر، حلقه‌های مفقوده‌ای هستند که برای ارتباط بین تقاضا و ایده‌ها وجود دارند. البته ایده‌ها باید در گام اول پالایش شوند تا به محصول تبدیل شوند و این کاری است که در حوزه‌های پژوهش و فناوری انجام می‌شود. در اصل بخشی از مشکل در کارایی حلقه‌های واسطی است که باید با بررسی نیاز‌های موجود در جامعه، ایده‌ها را گزینش و به محصول تبدیل کنند. در این زمینه در کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، اما در تلاشیم که این فرایند را تکمیل کنیم.

نگاه دولت به توانمندی‌های داخلی
کوکب موسوی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خراسان‌رضوی، هم در افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به لزوم استفاده دستگاه‌های دولتی از محصولات دانش‌بنیان بومی، گفت: دولت در این زمینه به تمام دستگاه‌ها دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کرده است و بر اساس آن همه دستگاه‌ها را مکلف کرده است که تمامی نیاز‌های خود را تا جای ممکن از تولیدات داخلی تأمین کنند. همچنین دستگاه‌ها موظف‌اند که برای آن دسته از نیاز‌هایی که هنوز تولیدکنندگان داخلی توان تولید آن را ندارند، تقاضا بدهند تا پژوهشگران داخلی با مهندسی معکوس و به‌کارگیری دانش داخلی، به تولید آن اقدام کنند.
موسوی از اجرای فرایند پژوهش‌های تقاضامحور در استان هم خبر داد و در تشریح آن اعلام کرد: در قالب این فرایند، همه دستگاه‌های اجرایی نیاز‌های خود را در بازه‌های زمانی مشخص اعلام می‌کنند و این نیاز‌ها در کارگروه پژوهش استان بررسی می‌شود. پس از بررسی، این نیاز‌ها بر اساس اولویت به پژوهشگاه‌ها منتقل می‌شود و با تأمین بودجه مناسب، به تولید محصولات لازم اقدام می‌شود. در این زمینه امسال ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به ۴۲ طرح پژوهشی اولویت‌دار دستگاه‌های اجرایی مختلف اختصاص داده شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->