نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

تناقض عجیب در مجموعه تختی مشهد!

  • کد خبر: ۱۱۵۵۹۳
  • ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
تناقض عجیب در مجموعه تختی مشهد!
چرا زمین شماره ۲ مجموعه ورزشی تختی از زمین شماره یک بهتر است؟!

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ درست برخلاف ورزشگاه‌های بزرگ دنیا که در کنار زمین اصلی، یک زمین شماره ۲ با کیفیت کمتر وجود دارد، اینجا تختی شماره ۲ به‌مراتب تمیزتر و باکیفیت‌تر از تختی شماره‌یک است. این حکایت غریب مجموعه ورزشی پیر شهر است که این روز‌ها بی‌وقفه مورد استفاده فوتبال مشهد و استان است و همه مسابقات رده‌های پایه در آن برگزار می‌شود، بی‌توجه به فرسودگی‌ای که به جان این مجموعه می‌نشیند و برای ترمیم و بازسازی آن هم سال‌هاست که تدبیری اساسی نشده است.

ورزشگاه تختی مشهد که روزگاری تنها زمین استاندارد فوتبال مشهد بود و بازی‌های لیگ‌برتری این شهر در آن برگزار می‌شد و خیل عظیم هواداران یک نیمروز شهر را تمام فوتبال می‌کردند، حالا فرسوده و نیمه‌جان‌تر از هر زمانی نیازمند توجه ویژه مسئولان است. با این حال، در نگاه به زمین‌های شماره یک و دو تختی نمی‌توان از این واقعیت گذشت که زمین شماره ۲ به‌مراتب تمیزتر و باکیفیت‌تر است. اکنون پرسش کلیدی این است؛ چرا زمینی که در اختیار بخش خصوصی است، در مقابل زمین شماره‌یک که دست هیئت‌فوتبال استان است، چنین وضعیت مطلوب و متفاوتی دارد؟

تختی شماره‌یک؛ پیر، فقیر، پرآسیب

زمین شماره‌یک مجموعه‌ورزشی تختی مشهد که روزگاری با بازی‌های ابومسلم و پیام در لیگ‌برتر فوتبال، مملو از تماشاگر می‌شد، چند سالی می‌شود که به زمینی پراستفاده و پرمخاطره بدل شده است؛ زمینی که چمن مصنوعی‌اش نزدیک به یک دهه تعویض نشده است و بیشتر به موکتی بی‌کیفیت شباهت دارد، سکوهایش رو به تخریب است و پیست تارتانش نیز دیگر برای دوندگان قابل‌استفاده نیست. برگزاری لیگ‌های مشهد و استان از کله سحر تا بوق شب را هم اضافه کنید!

تختی شماره ۲؛ خوش‌رنگ و لعاب، تمام‌رنگی

زمین شماره ۲ مجموعه ورزشی تختی مشهد که از قدیم زمین تمرینی مسابقات رسمی بوده، حالا به زمین اصلی مجموعه پیر بدل شده است؛ زمینی که چمن مصنوعی‌اش نونوار شده، تور دروازه‌هایش جدید و سکوهایش سنگ شده است. تختی شماره ۲ در اختیار بخش خصوصی است و شاید همین موضوع سبب شده است تا به آن رسیدگی کامل شود و به زمینی‌تر و تمیز بدل شود. البته برگزاری شبانه‌روزی (!) مسابقات فوتبال مشهد و استان و مدارس فوتبال آسیبی است که به‌علت نبود زیرساخت‌های مناسب ورزشی در شهر، به این زمین هم سرایت کرده است.

۲ پیمانکار و ۲ زمین

تختی شماره ۲ در اختیار بخش خصوصی است و در مزایده اداره‌کل ورزش‌وجوانان اختیارش مشخص شده است. اما زمین شماره‌یک را اداره کل از مزایده خارج کرده و در اختیار هیئت‌فوتبال استان قرار گرفته است. محسن حیدری، دبیر هیئت‌فوتبال استان خراسان‌رضوی، در پاسخ به این مسئله که نقش این هیئت در بازسازی تختی چیست، گفت: «واقعیت این است که ما برخی امور جاری نگهداری زمین و ترمیم‌های جزئی را انجام می‌دهیم، اما برای تعویض چمن مصنوعی که یکی از مشکلات اصلی این زمین است، بودجه‌ای نداریم.

چندین‌بار گفته‌ایم که هم ما و هم چند باشگاه حاضرند مثل بخش خصوصی این زمین را به‌صورت بلندمدت (۵ ساله یا ۱۰ ساله) در اختیار بگیریم و آن وقت به ساخت‌وساز و تعویض چمن اقدام کنیم، اما با این مسئله موافقت نشده است.» وی تصریح کرد: «نمی‌شود زمین یک‌ساله در اختیار هیئت یا بخش خصوصی باشد و انتظار داشته باشیم طرف بیاید و ۶ میلیارد هزینه کند.»

چمن تختی ترمیم‌شدنی نیست

زمان ریاست عباس چمنیان بر هیئت فوتبال استان خراسان‌رضوی بود که زمین چمن شماره‌یک تختی تعویض شد و زمین چمن مصنوعی بر کف تختی گذاشته شد؛ ۱۰ سالی که بی‌تردید زمان زیادی است و حالا چمن مصنوعی ساییده‌شده و رنگ‌ورو رفته تختی نیاز به تعویض دارد. حیدری، دبیر هیئت فوتبال، در این‌باره گفت: «پارسال از محل اعتبارات داخلی هیئت مبلغی هزینه کردیم و بخش‌هایی از چمن را ترمیم کردیم، ولی واقعیت این است که کار زمین شماره‌یک تختی از ترمیم چمن گذشته است و باید چمن اینجا عوض شود.»

زیرساخت‌های دردسرساز؛ ضعف فوتبال در مشهد

برگزاری مداوم بازی‌های فوتبال رده‌های پایه در تختی شماره یک و دو یک دلیل بزرگ دارد و آن هم نبود زیرساخت‌های قوی، یعنی همان زمین‌های استاندارد فوتبال در مشهد است، چنان‌که به‌جز دو ورزشگاه شیک امام رضا (ع) و ثامن‌الائمه (ع) که مربوط به تیم‌های حرفه‌ای بزرگ‌سالان لیگ‌های مختلف است، هیچ زمینی برای برگزاری دیدار‌های پایه وجود ندارد؛ مسئله‌ای که بر فرسودگی و خستگی ورزشگاه تختی افزوده است و شاید لازم باشد علاوه بر برگرداندن تختی به حیات بانشاط و تعویض چمن مصنوعی زمین شماره‌یک و سامان‌دادن به اوضاع آشفته این مجموعه، زمین‌های استاندارد دیگری هم در مشهد ساخته شود تا بخشی از نیاز جامعه فوتبال استان را تأمین کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->